Úton van a Mol-csoport tulajdonában is lévő azerbajdzsáni Azeri-Chirag-Gunashli olajmezőn kitermelt kőolajszállítmány a pozsonyi Slovnaft finomítóba. A Mol közleménye szerint a Seavelvet tartályhajó a törökországi Ceyhan kikötőjéből a horvátországi Omisaljba juttatta el a 90 ezer tonnányi kőolajszállítmányt, amely utána az Adria-csővezetéken át kerül Pozsonyba. 

Fotó: Shahin Abasaliyev

A Mol ezzel egy teljesen integrált értékláncot hozott létre, azaz képessé válik egy tulajdonában lévő mezőről kitermelt kőolajból a saját finomítójában feldolgozott kőolajtermékeket értékesíteni. A szállítmányt a Baku melletti Sangachal olajterminálról a szintén a Molccsoport résztulajdonában lévő BTC-olajvezetéken keresztül szállították Ceyhanba.

Az Azeri-Chirag-Gunashli olajmezőn – amelyben 9,57 százalék a Mol részesedése – kitermelt Azeri Light feldolgozása áprilisban veszi kezdetét. A Slovnaft finomítójában korábban többféle a Közel-Keletről és a Kaszpi-tenger térségéből származó olajfajtát is sikeresen teszteltek, de a saját mezőről származó kőolaj finomítása növeli a kőolaj beszerzési rugalmasságát az orosz eredetű kőolajtermékek exportjának tilalmára vonatkozó EU-s szankciók idején.

Az Azeri Light kőolajszállítmány érkezése rendkívül fontos esemény számunkra, amely képes megmutatni, hogy milyen rugalmasságot értünk el a kőolaj beszerzésében. Emellett lehetőséget teremt arra is, hogy lefedjük a teljes értékláncunkat, a kitermeléstől az értékesítésig. A Mol csoport tudatosan vállal szerepet a régió ellátásbiztonságában: saját kőolajunkkal is hozzájárulhatunk Kelet-Közép-Európa ellátásához

– mutatott rá Szabó Gábriel, a Mol csoport downstream üzletágának ügyvezető igazgatója.

Az azeri olaj útja Pozsonyba

Az olajvállalat 2020-ban szerzett részesedést az ACG olajmezőben, és 8,9 százalékos részesedéshez jutott a BTC (Baku–Tbiliszi–Ceyhan) vezetékben. A későbbiekben dönthetnek majd arról, hogy eladják-e az ACG-nél kitermelt kőolajból való részesedésüket, vagy a kelet-közép-európai régióba szállítják.

A Mol emellett folytatja az orosz kőolajtermékek importját a Barátság kőolajvezetéken keresztül, mivel meggyőződése, hogy Kelet-Közép-Európa üzemanyag-ellátásának biztonságát leginkább úgy lehet garantálni, ha alternatív ellátási útvonalak felkutatása és biztosítása mellett a hagyományos ellátási csatornák is érintetlenül maradnak.