Idén március elsején lezajlott a Tesla először megrendezett befektetői napja, amit a részvényesek izgatottan vártak. Az eseményen a menedzsment bemutatta a Tesla jövőbeni terveit, amelyek azonban elmaradtak az esemény előtt beharangozott ígéretektől.  

A négy óra hosszú előadás a világ fenntartható energiára való átállásáról és a cég gyártási hatékonyságáról szólt. A befektetői nap zárásaként a cég vezérigazgatója, és a menedzsment lépett a színpadra, és megerősítették a híresztelést, amely szerint Mexikóban épül a Tesla legújabb gigagyára. 

Azonban csalódást okozó hírként azt is közölték, hogy nem engednek bepillantást a következő generációs autó terveibe. A Tesla ugyanis egy új generációs modellt ígért, amellyel „extrém méretekig” növekedne a cég. 

Erre a hírre a vállalat árfolyama 7,7 százalékos esést szenvedett el, a piaci kapitalizációja ezzel körülbelül 50 milliárd dollárral csökkent.  Az ígéretek szerint az új autó gyártási költsége 50 százalékkal lesz alacsonyabb, a cég innovatív gyártási technológiájának köszönhetően.

A Tesla árfolyama 2022-től
 

A Tesla menedzsmentjének tervei szerint a 2023-as pénzügyi évben 1,8 millió darab autót terveznek gyártani, a volument 20 millióra növelnék 2030-ig. Abból kiindulva, hogy a cég körülbelül 1,3 millió autót értékesített 2022-ben, 40 százalékos éves növekedést kell produkálnia az autóeladásokban ahhoz, hogy 2030-ra elérje a tervezett mennyiséget.  

Tekintve, hogy a Tesla az elmúlt hat évben szintén 40 százalékos éves növekedést ért el, valamint figyelembe véve azt, hogy a cég méretének növekedésével arányosan csökken a növekedés üteme, a menedzsment 20 milliós értékesítési célja véleményem szerint túlzó. 

A Teslának a múltban gyakorlatilag folyamatos versenyelőnye volt az elektromosautó-gyártás terén, ám mára már megfigyelhető a versenytársak piacirészesedés-szerzése is. A Tesla árazását megvizsgálva igen érdekes jelenségeket figyelhetünk meg. A cég piaci kapitalizációja 2022 elején meghaladta az 1200 milliárd dollárt, és a világ egyik legértékesebb vállalatának számított. Tavaly decemberre azonban kapitalizációja 340 milliárd dollárra csökkent, tehát elvesztette a cégérték 72 százalékát.  

Idén a Tesla árfolyama kifejezetten jól teljesít, hiszen a decemberi mélypontról majdnem duplázódott. Véleményem szerint azonban a jelenlegi árfolyamon a vállalat túlárazott, így elsősorban a kockázattűrő befektetőknek érdemes figyelemmel kísérniük az elektromosautó-gyártó jövőjét.