A Mitsubishi Materials célja, hogy kobaltot állítson elő, ezért a 2023-as pénzügyi évben a chilei Mantoverde rézbányában kezdi meg egy olyan termelési módszer tesztelését, amely a kobaltot gazdaságosan igyekszik kinyerni még az alacsony minőségű ércből is. Ha a kereskedelmi termelés megvalósul, a termelés évi 200 tonna körül kezdődhet, amely mintegy 20 ezer elektromos autóhoz elegendő.

DRCONGO-ECONOMY-MINING
Dela wa Monga, an artisanal miner, holds a cobalt stone at the Shabara artisanal mine near Kolwezi on October 12, 2022. - Some 20,000 people work at Shabara, in shifts of 5,000 at a time.Congo produced 72 percent of the world’s cobalt last year, according to Darton Commodities. And demand for the metal is exploding due to its use in the rechargeable batteries that power mobile phones and electric cars.But the country’s poorly regulated artisanal mines, which produce a small but not-negligeable percentage of its total output, have tarnished the image of Congolese cobalt. (Photo by Junior KANNAH / AFP)
Jelenleg Kongóban bányásszák a legtöbb kobaltot.
Fotó: AFP (illusztráció)

A Mantoverde bánya részben a japán vállalat kezében van, a kereskedelmi termelést pedig a 2027-es pénzügyi évben érné el. A cég tanulmányozni fogja annak lehetőségét, hogy más bányákban is ugyanezzel a módszerrel állítsanak elő kobaltot. A kobalthoz való hozzáférés szűk keresztmetszetet jelent a villanyautók akkumulátorainak gyártásában. Az anyag jellemzően a réz- és nikkelbányászat mellékterméke, ami megnehezíti a termelés igény szerinti növelését – írja a Nikkei Asia.

A földrajzi koncentráció sem problémamentes.

A készletek közel fele Közép-Afrikában található, jelenleg a termelés 70 százaléka származik a politikailag instabil Kongói Demokratikus Köztársaságból. A Japán Fém- és Energiabiztonsági Szervezet szerint a kobalt iránti kereslet már a 2020-as évek közepén meghaladja a kínálatot, ha az elektromos járművek gyorsan elterjednek. Ez lesz a Mitsubishi Materials első kísérlete a lítiumion-akkumulátorok katódjaiban használt fém előállítására, amiben a Sumitomo Metal Mining is részt vesz.

A Mitsubishi Materials termelési módszere végül versenyre kelhet az akkumulátorok újrahasznosításával mint kobaltforrással. Az újrahasznosítási módszereket világszerte tesztelik, de a kiselejtezett akkumulátorok begyűjtésének költségei sok gondot okoznak. A Mitsibishi módszere nem egyedülálló: mivel az akkumulátorellátáson áll vagy bukik az elektromos átállás sikere, ezt felismerve az autógyártók pénzt nem kímélve próbálják garantálni a zavartalan alapanyag-ellátásukat, egyre többször szállnak be a bányászatba is.

Újabb szűk keresztmetszet az e-autó-iparban

Hiánycikké vált a papírvékonyságú elektromos acél, pedig ebből a típusból az évtized végére várhatóan évi egymillió tonnával több kell. A legtöbb acélgyártónak a gyártás túlságosan nagy precizitást igényel, pedig az ár két és félszerese a normál meleghengerelt acéllemeznek. Az elektromos acél mosógépekben, légkondicionálókban, elektromos szerszámokban és az e-autókban mechanikai energiává alakítja az elektromos áramot.