A BMW marad a fő tevékenységénél, a bajor autógyártónak nem áll szándékában olyan mélyen beszállni az akkumulátorgyártásba, mint azt a versenytársai is teszik. Ezt Nicolas Peter pénzügyi igazgató tette világossá pénteken. A BMW inkább az akkumulátor-technológia fejlesztésében és a használt telepek újrahasznosításában vállal szerepet, ily módon akarja az energiatárolókkal kapcsolatos költségeit csökkenteni. 

SALAR DE ATACAMA, CHILE - AUGUST 24: In this aerial view, pools of brine containing lithium carbonate and mounds of salt bi-product stretch through a lithium mine in the Atacama Desert on August 24, 2022 in Salar de Atacama, Chile. Albemarle Corporation, based in Charlotte, N.C. is expanding mining operations there to meet the rising global demand for lithium carbonate, a main component in the manufacture of batteries, increasingly for electric vehicles. At the Salar Plant, natural brine is pumped from under vast salt flats to a series of evaporation ponds. During an 18-month process, the liquid s moved through 15 ponds, eventually turning from dark blue to bright yellow with a lithium concentration of 6 percent. It is then trucked to an Albemarle chemical plant in Antofagasta, where it is processed into battery grade lithium carbonate powder and shipped out internationally. The evaporation process produces large quantities of salt byproduct, much of which is then reprocessed and sold. Chile is the second largest global producer of lithium, after Australia.
Lítium-karbonát kinyerése a chilei Atacama-sivatagban.
Fotó: John Moore / Getty Images

A németek inkább készen vásárolják az akkumulátorokat például a Debrecenben épülő CATL-gyárból, de az EVE Energy kínai és európai üzemei is a beszállítói közé tartoznak, tőlük több milliárd dollár értékben vesznek akkumulátorokat. A BMW már létrehozta Németországban saját akkumulátorfejlesztő és -tervező intézetét, ám a használt akkumulátorok feldolgozását nem német földön valósítja meg, erre kínai partnerével alapított vegyesvállalatot kinti bázissal.

Részt akarunk venni az újrahasznosításban, de autógyártóként az ehhez szükséges technológia kidolgozását nem érezzük feladatunknak

– hangoztatta Nicolas Peter, hozzátéve, hogy így áttételesen hozzájutnak az akkugyártáshoz szükséges reciklált nyersanyagokhoz, amelyekből az erre szakosodott vállalatok varázsolnak új akkumulátorokat. Az újrahasznosítás, a hulladékról való gondoskodás amúgy is az autógyártók felelőssége: vagy maguk gondoskodnak erről, vagy megbíznak és megfizetnek érte valakit. 

A BMW az évtized közepétől tervezi piacra dobni az új generációs akkumulátorokkal szerelt Neue Klasse modellsorozatát, amelynek tagjai várhatóan a cég belső égésű motorral szerelt autóinak árkategóriájához közelítenek majd. A cél, hogy az elektromos autók árából 40-45 százalékot kitevő akkumulátorok beszerzési költségeit minél hamarabb és minél nagyobb arányban csökkenteni tudják. 

Aki itt versenyelőnyt szerez, annak lejt a pálya. 

Márpedig a BMW-nek igyekeznie kell, ha el akarja érni a célját, hogy 2026-ban az értékesített autóinak az egyharmada már elektromos hajtású legyen. Sőt, azt is előrevetítették, hogy valamikor az évtized második felében már sorozatgyártásra érett hidrogéncellás autó is lesz a modellkínálatukban. Folyamatosan tesztelik a BMW iX5 Hydrogen városi terepjárójukat, amely 500 kilométert tud egy feltöltéssel, és megtankolása csak három-négy percet vesz igénybe – ha talál valahol magának egy hidrogénkutat.

Mercedes-Benz
A Mercedes-Benz a kanadai kormánnyal együttműködve dolgozik a jövő zöldítésén.
Fotó: Mercedes-Benz

A luxusautó-gyártók másik német üdvöskéje, a Mercedes-Benz a bajorokkal ellentétben közvetlenül is hajlandó beszállni az akkugyártás létfontosságú alapanyagainak előteremtésébe, ami magyarán a bányatársaságokat jelenti, és ott is a finanszírozási, partneri vonalon. Ezt Ola Kaellenius, a konszern svéd vezérigazgatója jelezte a cége által szervezett éves környezetvédelmi konferencián csütörtökön elmondott beszédében.

Úgy döntöttünk, hogy a bányászatba, feldolgozásba fektetett tőkénk fejében nyersanyaghoz jutunk, biztosítva ezzel saját, másoktól független beszerzési forrásunkat

– húzta alá a vezérigazgató. Ugyanitt Markus Schaefer, a technológiai ügyekben illetékes igazgató emlékeztetett arra, hogy a Mercedes-Benz Kanadában nyersanyagügyi irodát nyitott, és a helyi kormánnyal egy tavaly aláírt szerződés mentén együttműködve keresi az akkumulátor-alapanyagok beszerzésének kínálkozó lehetőségeit. Arról nincsen szó, hogy a Mercedes saját akkumulátorgyárakat építsen az igényei kielégítésére.

BRUSSELS, BELGIUM - JANUARY 13: Volkswagen ID. Buzz electric Multi-purpose vehicle van on display at Brussels Expo on January 13, 2023 in Brussels, Belgium. The  Volkswagen ID. Buzz is a battery electric minivan and part of the Volkswagen ID. series.
A VW elektromos Transportere, a Buzz meghódítja Amerikát.
Fotó: Sjoerd van der Wal / Getty Images

Nem úgy, mint a Volkswagennél, ahol nagyratörő beruházási programot hirdettek meg saját akkuellátásukhoz, ám az elképzeléseket folyamatosan csiszolgatják. Öt év alatt 180 milliárd eurót akarnak elkölteni akkugyárakra és az alapanyag-beszállítói lánc kiépítésére – erős, egészen a bányák mélyéig húzódó részvétellel. 

Az eredeti tervekben három németországi és három európai akkugyár felhúzásáról volt szó. Ám a németek két hete egy évi 20 gigawattórás kanadai akkugyár megépítését is bejelentették, amely az Ontario államban lévő St. Thomas városában lesz, és 2027-ben kezdheti meg a termelést az észak-amerikai piacra fókuszálva.

A wolfsburgiak Kanada nikkelben, kobaltban és lítiumban gazdag nyersanyagkészletére alapozva hozták meg döntésüket, amelyben természetesen szerepet játszott az is, hogy szeretnének egy méretes szeletet kihasítani a zöldátállást célzó beruházásokhoz kínált, 11,1 milliárd amerikai dolláros állami keretből. 

A Volkswagen bányatársaságokkal is együttműködik akkugyárainak zavartalan alapanyag-ellátása érdekében. 

A Stellantis is hasonló terveket dédelget, ők a dél-koreai LG Energy Solutionsszal fognak építkezni Kanadában.

inside a electric vehicle battery pack shop at a VinFast factory in Haiphong, Vietnam on Saturday, Dec. 25, 2021.
A vietnámi Vinfast is saját akkumulátorgyárat épített.
Fotó: Shutterstock

A Ford a Föld másik szegletében, Indonéziában keresett magának partnert, és talált is a Vale bányatársaság helyi leányvállalata és a kínai kézben lévő Zhejiang Huayou Cobalt révén. Ők hárman társultak egy 4,5 milliárd dollár értékű nikkelfeldolgozó üzem megépítésére. A beruházást a Vale és a Huayou már tavaly novemberben elindította, most csatlakozott hozzájuk a Ford is. 

A tervek szerint 2026-ra elkészülő üzem a Vale közeli nikkelbányájából származó ércet dolgozza fel, s évi 120 ezer tonna nikkel-hidroxid akkualapanyag előállítására lesz méretezve. A Vale-nek 30 százalékos részesedése van a projekttársaságban, a többin a kínaiak és az amerikaiak osztoznak, meg nem nevezett arányban. 

A csütörtöki bejelentéskor azt nem árulták el, hogy a Ford mekkora összeggel száll be, 

de ez a projekt fontos számára, hiszen a kínai CATL technológiájára tervezett hazai akkugyárának építése nem várt problémákba ütközött. Indonézia rendelkezik egyébként a világ legnagyobb igazolt nikkelkészletével, így szerepe az új generációs autógyártásban is jócskán felértékelődik. Az ország 2020-ban betiltotta a feldolgozatlan nikkelérc exportját, hogy biztosítsa a meglévő és potenciális befektetőinek az alapanyag-ellátását, miközben olyan globális elektromosautó-gyártókat próbál Indonéziába csábítani, mint a Tesla vagy a BYD.

S ha már BYD, akkor érdemes megemlíteni, hogy a legnagyobb forgalmú kínai autógyártó mélyen beásta magát a bányászatba, hat lítiumbánya van a saját vagy a résztulajdonában, s most épp a chilei befektetési lehetőségek iránt érdeklődik élénken, miközben a lítium kiváltására törekszik az akkugyártásban. Számára az alapanyag biztosítása azért is létfontosságú, mert másoknak is készít akkupakkokat saját gyáraiban – ipari mennyiségben.