Az Audi forgalma az első negyedévben éves bázison 18,2 százalékkal, 16,883 milliárd euróra emelkedett, működési eredménye viszont 47,6 százalékkal 1,816 milliárd euróra csökkent.

Carlos Sainz
Former champions and talented newcomers are gearing up to battle it out for rally glory at the Dakar Rally in Saudi Arabia in January 2022. It will take place across two weeks and will feature a new route that covers more than 8,000km of perilous terrain. Even the most experienced competitors will have to stay alert with more than 70 percent of tracks completely new for this race. Making its Dakar debut will be the Audi RS Q e-tron, with Audi Sport aiming to be the first to use an electrified drivetrain in combination with an efficient energy converter to compete for victory at the Dakar. Audi Sport have enlisted some of the best in the business to guide their new machine through the dunes. This includes 14-time Dakar champion Stéphane Peterhansel, legendary Spanish driver Carlos Sainz and former FIA World Rallycross champion Mattias Ekström. Representing Toyota Gazoo Racing will be two former champions, Qatar’s Nasser Al-Attiyah and South African Giniel de Villiers. Three-time Dakar winner Al-Attiyah is determined to be the first Middle Eastern driver to win the rally in his home region and will be racing the new-look Toyota Hilux T1+ model. Also bringing a T1+ car to the 2022 Dakar is nine-time WRC winner Sébastien Loeb. Making the switch from two wheels to four in Saudi Arabia is Laia Sanz. Five-time Dakar winner Cyril Despres will line up as part of the GEN Z project, whose eventual aim is to enter and win the Dakar in a fully hydrogen-powered vehicle. // Carlos Sainz seen during testing in Erfoud, Morocco on November 8, 2021 // Marcin Kin / Red Bull Content Pool (Photo by Marcin Kin / Red Bull Content Pool / Red Bull Content Pool via AFP)
Fotó: Marcin Kin / AFP

A visszaesést a cég a nyersanyagfedezeti ügyletekkel magyarázta, mivel tavaly kedvezően hatottak a bázisidőszak üzemi eredményére, ám idén éppen fordított volt a helyzet.

Mindennek következtében a prémiumautó-gyártó bevételarányos jövedelmezősége 24,3 százalékról, 10,8 százalékra zsugorodott, míg adózott eredménye az első negyedévben csupán 1,77 milliárd eurót tett ki a tavalyi 2,94 milliárd eurót követően.

A Volkswagen csoporthoz tartozó ingolstadti székhelyű ikonikus vállalat értékesítési volumene egyébként 7,9 százalékkal, 421 824 darab autóra emelkedett.

Tavaly a német autóipari konszern egész éves árbevétele 16,4 százalékkal, a rekordot jelentő 61,75 milliárd euróra, működési eredménye pedig 37,3 százalékkal, a szintén csúcsdöntő 7,55 milliárd euróra bővült.

A menedzsment pénteken megerősítette, hogy idén év végéig a tavalyit meghaladó 1,8-1,9 millió darabos értékesítési volument, 69-72 milliárd eurós árbevételt és 9-11 százalékos üzemieredmény-rátát érhet el a társaság.