A nehéz tavalyi éven túljutva erős forgalomnövekedést vár nyárra a Wizz Air – mondta el csütörtök reggel Radó András, a cég kommunikációs vezetője. Még most sincs elég légi irányító egyébként például Európában, a Covid idején sokan nyugdíjba menekültek vagy szakmát váltottak, a képzés pedig 2-3 évig tart, ezért aztán privilegizáltnak érzik magukat a rostán átjutók, és folyamatosan sztrájkolnak a magasabb bérekért, különösen Délnyugat-Európában. A csúszások, járattörlések egyformán érintik amúgy a fapadosokat és a magasabb kategóriájú szolgáltatókat is.

Bp Airport
Wizzair
Tankol egy Wizz Air repülőgép.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Tavaly óta újfent növekedésnek indult a piac, maguk a légitársaságok sem gondolták, hogy ilyen meredek lesz a felpattanás. 

A két egymásnak feszülő trend ugyanakkor még inkább kihozza a rendszerhibákat, a Wizz Air is szenved a járatait is érintő reputációromboló repülőtéri tömegverekedésektől, ami a legtöbb esetben nem is a cég hibája 

– tette hozzá a kommunikációs vezető.

A budapesti repteret jórészt elkerülték a katasztrofális jelenetek, mivel nagyon igyekeztek menedzselni a pandémiás időszakot, gyakorlatilag minden munkavállalót megtartottak, ha kellett, a falakat festették velük.

A légi közlekedésben ráadásul új problémaként jelentkezett az alkatrészhiány, mivel a globális ellátási láncok ezen a téren is akadoznak, minden alkatrészt jó előre – még a probléma jelentkezése előtt – be kell szerezni.

A Wizz Air is az előrelátóbb cégek közé tartozott 

– emelte ki Radó András –, 3 ezer utaskísérőt és 200 pilótát vettek fel az elmúlt időszakban. Emellett a cég már végrehajtott egy inflációkövető béremelést is idén, amelynek során minden országban az ottani áremelkedéseket vették figyelembe.

Az április 1-jén elstartolt 2024-es pénzügyi évben a cég azzal számol, hogy utasszáma 70 százalékkal, 67 millióra, gépei száma 200-ra, a cég teljes munkavállalói állománya pedig 8 ezer főre nő.  A gépek fele most már az újgenerációs A321 neo típushoz tartozik. Érdekesség, hogy a légitársaság tíz elavult, lízingcégnek visszaadott repülőjét, utóbbi a British Airwaysnek passzolta tovább.  

A modern gépek és új hajtóművek miatt környezetkímélőbben működik a flotta a menedzsment állítása szerint, így ha minden szektortárs hozzájuk hanlóan hatékony lenne, akkor

34 százalékkal csökkenne a légi közlekedés CO2-kibocsátása Európában.

A Wizz Air egyébként 70 százalékkal növelte kapacitását a járvány időszakához mérten és ennek ellenére nagyot nőtt a gépek töltöttsége is, a pandémia előtti időszak szintjét közelítve. Abu-Dzabiba például sok esetben még a munkavállalók sem tudnak foglalni,

ezzel a desztinációval kapcsolatban a vállalat ezért a jövő héten fontos bejelentésre készül.

Nyárra további erős keresletnövekedést prognosztizál a légitársaság, nagyon felpörög a beutazó turizmus, egy brit kampány is indul Budapest népszerűsítésére.

A Wizz Air árfolyama 1 éves
 

A Wizz Air a várható robusztus növekedésre folyamatos toborzással készül, mesterséges intelligenciával elemzik a közlekedési útvonalakat is a fennakadások elkerülésére, de számos felkészítő tréninget is szerveznek az alkalmazottaknak. Tartalékgépet, személyzetet tartanak készenlétben a váratlan krízishelyzetekre. Nem lesz könnyű a nyár, de mindent megtesznek a járattörlések elkerüléséért. Levegősebben szervezik meg a személyzet munkabeosztását, félóra helyett 1–1,5 órát iktatnak be a személyzet bevetései közé.