Az Airbus után a Boeing is előadta saját verzióját, ami a légi közlekedés következő két évtizedére vonatkozó repülőgép-keresletet illeti. Az amerikaiak optimistábban látják a jövőt, náluk 42 595 polgári célú repülőgép szerepel a forgatókönyvben, míg a páneurópai gyártó 40 850 darabra rúgó keresletet vizionált. Különbség közöttük az is, hogy a Boeing szerint az új gépek felét flottacseréhez használják majd a megrendelő légitársaságok, míg az Airbusnál 58 százalékra teszik a cseregépek arányát az összmennyiségen belül. 

Zürich,,Switzerland,,June,2021:,Swiss,A321neo,Plane,Being,Loaded,At
A kereslet közel négyötödét az egyfolyosós repülőgépek adják.
Fotó: Shutterstock

A hétfőn kezdődő egyhetes Paris Air Show-ra időzített prognózis szerint a repülőgépiparnak 8 ezermilliárd dollár értékű megrendelést kell teljesítenie a következő húsz évben ahhoz, hogy az éves átlagban 2,6 százalékosra becsült globális utasszám-növekedést bírják kapacitásokkal a légitársaságok. 

A világgazdaság várható bővülését felülmúló ütemben, átlagosan 3,5 százalékkal nő az évente átadott gépek száma, a kitekintési horizont végén 48 600 repülő fogja szolgálni a polgári repülést. Az Airbusnál nem voltak ennyire optimisták, ők 46 560 repülőgépet tüntettek fel ugyanebben a rubrikában.

A légi közlekedési szektor a koronavírus-járvány hatására példátlan mélyrepülésbe kezdett, ám a pandémia elmúltával szintén példa nélküli felívelő szakaszba lépett, rendkívüli rugalmasságról és alkalmazkodóképességről tanúbizonyságot téve

– értékelte a számokat Brad McMullen, a Boeing kereskedelmi értékesítésért és marketingért felelős vezető alelnöke, hozzátéve, hogy a légitársaságok flottájuk felfrissítésekor a kereslethez igazították a megrendeléseiket és növelték a hatékonyságot, ami a klímavédelmi célok szem előtt tartásával megfogalmazott energiatakarékos modellek forgalmának felfutásában is tetten érhető. A fejlődés földrajzi megoszlása ugyanakkor egyenlőtlen lesz, 

a kereslet 40 százaléka az ázsiai–csendes-óceáni térségből érkezik majd, ezen belül is Kína viszi a prímet, minden ötödik új repülő náluk landol majd. 

Az Airbus szintén Ázsiát tette az első helyre, náluk viszont India – Kína mögött – hangsúlyosabb szerephez jut. Emlékezetes, hogy India két nagy légitársasága közel ezerdarabos megrendelést húzott be az idén – és még féltávnál sem járunk. Az Airbus és a Boeing elnyerte az Air India 470 repülő (220 Boeing és 250 Airbus) leszállításáról szóló 70 milliárd dolláros óriásmegrendelését, s még azelőtt, hogy az ország legnagyobb légitársasága, az IndiGo félezer utasszállítóról szóló megrendelését szentesítették volna. 

Dél-Ázsia – benne az utasforgalmát 2042-re közel a duplájára növelő Indiával – évi 7 százalékos ütemben bővíti flottáit, ez a legnagyobb dinamika a Boeing felmérése szerint. Európa és Észak-Amerika 20-20 százalékos részarányt képvisel gépvásárlásokban. A légitársaságok körében a fapadosok élénk tempóban bővítenek. 

Amíg húsz évvel ezelőtt az egyfolyosós gépek 10 százaléka volt az üzemeltetésükben, húsz év múlva ez az arány már 40 százaléknál fog járni

a Boeing szerint. Az egy évvel korábbi felméréshez képest az egyfolyosós gépek iránti kereslet enyhén tovább nőtt, a kategória nagyjai, azaz az Airbus A320neo vagy a Boeing 737 MAX-családja tarolni fog: az új megrendelések 77 százalékát vágják zsebre. Az Airbus ennél is tovább ment, náluk 80 százalék az egyfolyosós gépek becsült részaránya a következő két évtized megrendeléseiben.

Medellin,,Colombia,-,April,19,,2022:,Viva,Aerobus,Airbus,A320neo
A mexikói ultrafapados légitársaság 5 milliárd dollár értékű megrendelést készül leadni az Airbusnak.
Fotó: Shutterstock

Az Airbus egyébként vélhetően a párizsi légi show-hoz időzítve jelenti be, hogy megállapodott a mexikói Viva Aerobus ultrafapados légitársasággal egy több mint száz darab egyfolyosós repülőgép-kontingens megvásárlásáról. A Bloomberg úgy tudja, hogy a felek még az utolsó simításokat végzik a mintegy 5 milliárd dolláros szerződésen, és bár kicsi a valószínűsége, de a Boeing is bekavarhat ügyletbe. 

A Viva megnyeréséért korábban ádáz harcot vívott a két gyártó, de 2013-ban elvarrták a Boeing-szálat a mexikóiak, s azóta Airbust részesítették előnyben, 40 darab A321neo-t rendelve tőlük. A 72 darabos Viva flottában 25 Boeing 737-es található, a többi Airbus.

Loading,Cargo,Into,The,Aircraft,Before,Departure
Új teherszállító gépekből ezret sem kell legyártani a következő két évtizedben az előrejelzések szerint.
Fotó: Shutterstock

Visszatérve a jelentéshez: a transzkontinentális járatokra beosztott széles törzsű, kétfolyosós gépekből 7440 is elég lesz, ezeknél az üzemanyag-takarékos változatoknak áll a zászló. A repülőgépipar másik lába, a szervizszolgáltatás is szép jövő előtt áll, a Boeing becslése szerint 3,8 milliárd dollár összértékű megrendeléshez jutnak majd a karbantartók és az alkatrészgyártók. 

A teherszállító repülőknél szinkronban van a két nagy gyártó, az Airbus 920, a Boeing 925 széles törzsű új cargogépre lát reális keresletet 2042-ig. 

Hozzájuk csatlakozik az az 1875 teherszállító, amelyeket a vizsgált időszak alatt kiszuperált utasszállítókból alakítanak át. Regionális repülőkre is szükség lesz, méghozzá 1810 darab rendelését valószínűsíti a Boeing, amely a teljes felmérést július 24-én teszi közzé.