BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árfolyamszakadék felé vette az irányt a Ford

Idén minden egyes eladott elektromos járművére nagyjából harminchétezer dollár veszteséget könyvel a vállalat, míg a hagyományos gépjárműveknél a garanciális költségek milliárddolláros növekedése okoz gondot.

Ahogy kinyitottak a tengerentúli tőzsdék, már az első percekben közel 9 százalékot zuhant a Ford. Nem csoda, hiszen a csütörtöki zárás után közölt gyorsjelentésből kiderült, hogy a vállalat ebben az évben minden egyes eladott elektromos járművére nagyjából 37 ezer dollár veszteséget könyvel. Ráadásul a robbanómotoros üzletág is gyengébben teljesít, mint a rivális General Motors hagyományos üzletága. A Ford kurzusa már a nyitás előtti kereskedésben is 4 százalékot süllyedt, s ezt a tendenciát megerősítette a pénteki piac.

Opening Ford Cologne Electric Vehicle Center12 June 2023, North Rhine-Westphalia, Cologne: A Ford Explorer is seen in assembly during the pre-opening ceremony of the Ford Cologne Electric Vehicle Center. The Cologne plant will be Ford's first EV (Electric Vehicle) Center in Europe. Photo: Marius Becker/dpa (Photo by MARIUS BECKER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: AFP

Bár a Ford negyedéves, 2,2 milliárd dolláros korrigált üzemi eredménye felülmúlta a tavalyit, de csúnyán elmaradt az elemzők által várt 2,7 milliárd dollártól. Miközben a versenytárs GM harmadik negyedéves működési eredménye 3,6 milliárd dollár volt. 

Jim Farley vezérigazgató az elemzői konferencián transzparenciával próbálta oldani a hangulatot. A Ford új Model E divíziója mintegy 1,3 milliárd dolláros működési veszteséget könyvelhetett el a negyedévben, ami több mint kétszerese az egy évvel korábbi veszteségnek, annak ellenére is, hogy az értékesítés volumene 44 százalékkal nőtt. 

A Tesla árcsökkentései a Fordot is lépéskényszerbe hozták a Mustang Mach-E piacán, 

miközben a vállalat tetemes beruházásokat hajtott végre a következő generációs járművekbe, hogy javítsa azok gazdaságosságát. Ám csütörtökön megerősítették, hogy lassítják az EV-beruházások ütemét. A vállalat így 4,5 milliárd dolláros veszteséget jelez az idei évre a Ford Model E divízióban.

 

A hagyományos gépjárművek szegmense egy sajátos költségtényezővel szembesült. 

A garanciális javítások költségei 1,2 milliárd dollárral nőttek a tavalyi adathoz képest. A probléma nem új, a többéves gondot súlyosbítja az infláció.

Jim Farley az elemzőkkel folytatott telefonbeszélgetés során a termékportfólió összetettségében látja a probléma gyökerét. A múlt héten új operatív igazgatót neveztek ki, hogy kézben tartsa a Ford-alkatrészek „ipari hátterét”.

Jó hír, hogy a vállalat már megállapodott a sztrájkoló munkásokkal, miközben a Stellantis és a GM még nem jutott el az egyezségig.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.