Régen az mondták, csak a friss házasok és a majdnem halottak hajóznak a drága óceánjárókon. És valóban: a Cruise Lines International Association iparági szervezet első statisztikai évében 1980-ban mindössze 1,4 millió óceánjáró utas volt. Jövőre 36 millió utasra számítanak, s az iparág 300 óceánjárónál többet üzemeltet a világ tengerein.  Manapság a legtöbb cirkáló középosztálybeli amerikai vagy európai turistát szállít, akik gyakran a gyerekeiket is hozzák. Nem meglepő módon úszó vidámparkokká váltak a hajók. 

Fotó: AFP

Az adóparadicsomok használata és a fejlődő országokból származó munkavállalók ezreinek foglalkoztatása segít alacsonyan tartani a hajóutak költségeit. Ám

 az igazi titok a modern hajók és tengeri kikötők méretgazdaságossága. 

A hajóút önmagában nem drága, pláne, hogy a pandémia után az üzemeltetők szinte ingyen osztották a hajójegyeket, csakhogy visszacsábítsák az utasokat. Ezen a tömegpiacon érdemes alacsonyan tartani a jegyárakat, hogy akár idején is elérjék a teljes kihasználtságot, mert a költség legnagyobb részét a hajó és az üzemanyag jelenti. Míg a bevétel több mint egyharmada a fedélzeti kiadásokból származik. Az italok, ételek, gyógykezelések és a szerencsejátékok hozzák a pénzt.

A hajó ötször akkora, mint a Titanic. 

A jövő hónapban indul útjára a világ legnagyobb utasszállító hajója, a Royal Caribbean's Icon of the Seas, amelynek maximális befogadóképessége 7 600 fő, ehhez jön még a 2 350 fős legénység. A hajó ötször akkora, mint a Titanic.  A 20 fedélzeten van hét medence, hat csúszda, tucatnyi étkezési lehetőség, bárok, kaszinók, drótkötélpályák, dodzsem, sziklamászó fal, szörfszimulátor, minigolfpálya és táncterem. 

Ám a lényeg, hogy az egy utasra jutó szénlábnyom kisebb mint a korábbi óceánjáróknál. A legújabb megahajók ugyanis az energiahatékonyság révén takarítanak meg pénzt. Az Icon cseppfolyósított földgázzal működik, speciálisan bevont hajótesttel rendelkezik a súrlódás csökkentése érdekében, képes csatlakozni a parti áramforráshoz, kezeli saját hulladékát, és sótalanítással szinte az összes vizet képes előállítani. 

Mivel a kormányok és különösen a körutazások célvárosai tisztában vannak az óriáshajók környezeti hatásaival és a rekordszámú utassal, egyre inkább ösztönzik a szennyezés elkerülését. Vagyis a zöldülés pénzt hoz a hajótársaságoknak. Persze, arra is van válasz, ha az óceánjárók nem jutnak be a parti kikötőkbe. Ilyenkor közeli magánszigeteket bérelnek a megahajók fogadására alkalmas dokkokkal. 

Óceáni körutak utasszáma
 

 

 

A szállodahajókat üzemeltető cégek a pandémia nagy vesztesei voltak, ám mostanra magához tért az ágazat. De a részvényárfolyam még nem épült vissza a prepandémiás szintre, bár a trend ígéretes. A szektor nagyvállalatai átlagosan 76 százalékot raliztak ebben az évben. A Carnival például idén 95 százalékot emelkedett, de a 5 éves teljesítménye még mindig 73 százalékos mínusz. Most 15-16 dollár közelében mozog a kurzus, míg a világjárvány kitörése előtt 50 dollár felett jegyezték. De a 7-8 dolláros pandémiás mélypontot már elfelejtette a piac.  És az előrejelzések szerint az ágazat éves utasszáma már jövőre meghaladhatja a világjárvány előtti szintet.