Szerző: Farkas Nándor, MBH Bank Elemzési Centrum

A Wizz Air a legnagyobb ütemben növekvő „fapados” légitársaság Közép- és Kelet-Európában. A vállalatot 2003-ban alapították, és azóta dinamikusan fejlődik. Az egyik legfiatalabb és legmodernebb Airbus flottával repülő Wizz Air 54 ország 196 repülőterére indít járatot.

Kyiv,,Ukraine,-,June,22,,2017:,Wizzair,Airbus,A320,In
Fotó: Shutterstock

A Covid–19 terjedésének megelőzése érdekében bevezetett korlátozások a nemzetközi utazást szinte teljesen földbe döngölték. A Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség (IATA) adatai szerint a globális utasforgalom – bevételi utas kilométerben (RPK) mérve – 66 százalékkal csökkent a 2019-es szintekhez képest. A járvány visszahúzódásával és a korlátozások feloldásával az utazás iránti kereslet kezdett visszatérni a Covid előtti szintekre. Az IATA szerint 2023 októberére a globális forgalomban már 98 százalékos felépülés látható a 2019-es szintekhez képest.

A Wizz Air bevételeiben is egyértelműen látható a pandémia hatása a 2021-es és 2022-es pénzügyi években. A 2023-as fiskális évben visszatért a pandémia előtti bevételekhez, sőt még felül is múlta azt. A Wizz Air bevételeinek 58 százalékáért a jegyértékesítés, míg a maradék részéért a kiegészítő szolgáltatások, mint például az extra lábhely, ülésfoglalás és feladott poggyászok felelnek. A jegyek bevételei – utas kilométerben (RASK) számolva – 12,8 százalékos növekedést produkáltak a Covid előtti szintekhez képest.

 

A Wizz Air nehéz helyzetbe került az izraeli–palesztin konfliktus és a Pratt & Whitney által gyártott GTF motor problémák miatt. A vállalat a gázai konfliktus hatására 2023 novemberére felfüggesztette az izraeli járatait, és csak a helyzet javulása esetén tervezi azokat újraindítani. 

Izrael a 2024-es fiskális év első felében az elérhető ülőhely kilométer (ASK) kapacitás 5-6 százalékáért felelt, így ez fájdalmas kiesés lehet a cégnek. 

A menedzsment állítása szerint a kiesett izraeli járatokat a hálózaton belül felhasználják, így ez csökkentheti a helyzet súlyát. A Pratt & Whitney által gyártott motorproblémák miatt a teljes flottából (187) 45 repülőgépet vonnak ki a 2024-es pénzügyi év végéig (2024 március). A P&W anyavállalata, az RTX szerint egy motor átvizsgálása és javítása körülbelül 60 napot vehet igénybe. A Wizz Air állítása szerint a P&W-vel kötött szerződés enyhíti a költségeket, azonban pontos összegről nem számoltak be.

A Wizz Air technikai képe továbbra sem fest rosszul. November közepe óta stabilan emelkedik az árfolyam, a következő ellenállások 23,3; 26,1 fontnál találhatóak.