A tavalyinál is erősebb évet vár idén a General Motors (GM). A menedzsment arra számít, hogy csökkentik az elektromos (EV) és vezető nélküli autók gyártásának veszteségeit, ami rendesen belemart a profitba, ahogy egyszeri negatív hatásként ⁠⁠jelentkezett a tavalyi év eredményét lerontó autóipari sztrájk is. A kedden, piacnyitás előtt közzétett gyorsjelentés szerint a tavalyi negyedik negyedéves nettó eredmény éves alapon 5 százalékkal, 2,1 milliárd dollárra nőtt. A árfolyama az amerikai, nyitás előtti kereskedésben több mint 8 százalékot pattant.            

A view of the office highrises of US car giant General Motors (GM) in Detroit, USA, 13 January 2013. Photo: Uli Deck | usage worldwide   (Photo by Uli Deck/picture alliance via Getty Images)
Fotó: Getty Images

Az egy részvényre jutó negyedéves adózás előtti eredmény egyszeri tételekkel korrigálva 1,24 dollár lett, ami meghaladja az 1,16 dolláros elemzői konszenzust. A bevétel eközben stagnált, körülbelül 43 milliárd dollár volt az évzáró negyedévben.     

A detroiti autógyártó kedden arra is figyelmeztetett, hogy idén tetemes árkedvezményeket alkalmaz az értékesítések ösztönzése érdekében, miután az elmúlt évek korlátozásai után normalizálódott a termelés. A United Auto Workers szakszervezettel kötött új munkaszerződés magasabb költségei szintén visszafogják az idei bevételeket. Ám a menedzsment mindezek ellenére optimista.

A GM negyedik negyedéves üzemi eredménye 54 százalékkal csökkent az előző évihez képest, amit az őszi sztrájkkal és az elektromosjármű-üzletág veszteségeivel magyaráznak. 

A United Auto Workers tavaly őszi hathetes sztrájkja miatti 1,1 milliárd dolláros veszteség 14,6 százalékkal, 12,4 milliárd dollárra csökkentette a GM egész éves üzemi eredményét. Az EV-üzletág 1,7 milliárd dolláros vesztesége, valamint a Cruise vezető nélküli autók fejlesztésére fordított, megnövekedett kiadások szintén rontották az eredményt. 

A GM Kínából származó nyeresége a helyi kínai márkák kemény versenye miatt 34 százalékkal, 446 millió dollárra csökkent a negyedik negyedévben. Paul Jacobson, a GM pénzügyi igazgatója arra számít, hogy az idei első negyedévben veszteséges lehet a kínai üzletág, de az év további részében nyereségessé válik. 

Erre az évre a GM 12–14 milliárd dolláros üzemi eredményt vár. Ebből körülbelül egymilliárd dollár a robotaxikat gyártó Cruise kiadáscsökkentéséből származik, a leányvállalat ugyanis a balesetek miatt kénytelen volt visszavágni a terveit.

Bár tavaly nyereséges maradt a vállalat, de az egész évre rányomta bélyegét a jövőbeli növekedést ígérő üzletágak – elektromos és vezető nélküli autók – pályára állítása. Egyrészt gyártási és minőségi problémák akadályozták az értékesítés felfutását, másfelől az elektromos járművek iránti kereslet az egész iparágban gyengébb volt a vártnál.   

A GM EV-üzletágának profitja nőni fog ebben az évben, részben a mérethatékonyságnak köszönhetően, részint új modelleket vezetünk be, köztük a Cadillac Escalade SUV akkumulátoros változatát

– hangsúlyozta Paul Jacobson pénzügyi igazgató.