Van, amiben a Tesla csak a legendás amerikai autógyártók mögött kullog, ez pedig furcsamód a termelékenység. cégét a General Motors (GM) és a Ford is megelőzi, ami az egy dolgozóra vetített bevétel nagyságát illeti. A 163 ezer főt foglalkoztató GM ezen mutatója évről évre nő, tavaly az LSEG adatai szerint meghaladta az 1,3 millió dollárt, míg közvetlen helyi riválisa, a 173 ezer főnek munkát Ford 937 ezer dollárig jutott.   

Egy dolgozóra eső bevétel
 

Hozzájuk képest jócskán lemaradt a Tesla, amely 97 milliárd dolláros bevételt ért el tavaly a 140 ezres kollektívájának köszönhetően, de ebből csak 690 ezer dollár esik egy főre. Ez forintban mérve negyedmilliárdot jelent. Egy évvel korábban még csak 637 ezer dollár szerepelt ezen a soron, úgyhogy a javuló trend immár negyedik éve tart – ahogy a többieké is.

Nem véletlen, hogy a Tesla elmúlt időszakához képest szerénynek ígérkező idei évben a költségeket vasmarokkal fogó 

Elon Musk alapító-vezérigazgató újabb hatékonyságnövelő intézkedésekre készül,  

hogy az elektromosautó-gyártó olvadozó profitmarzsát karbantartsa. Az egy főre eső bevétel növelésére alapvetően két recept van: az egyik a forgalom növelése, a másik a dolgozói gárda szűkítése. 

Musk a Bloomberg értesülései szerint ötvözni kívánja a kettőt, ennek jegyében utasította középvezetőit, hogy nézzenek körül, akad-e olyan állás vagy funkció, amelynek betöltése nem feltétlenül szükséges. A hírre a Tesla árfolyama 1 százalékkal erősödött ugyan, de ez a januári gyorsjelentést követő árfolyamzuhanást és az idei 180 milliárd dolláros piaciérték-vesztést nézve csekély vigasz. 

One year Tesla Gigafactory Berlin Brandenburg20 March 2023, Brandenburg, Grünheide: Employees of the Tesla Gigafactory Berlin Brandenburg work on a production line of a Model Y electric vehicle. The Tesla plant was opened and put into operation on March 22, 2022. In the meantime, about 10,000 people are employed there. (to dpa "One year of Tesla plant in Germany - showcase factory and object of dispute") Photo: Patrick Pleul/dpa (Photo by PATRICK PLEUL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Munkások szorgoskodnak a Tesla Berlin melletti Gigafactoryjában.
Fotó: AFP

Musk akkor közölte, hogy az idén képtelenek tartani a három évvel ezelőtt lefektetett mestertervben szereplő évi 50 százalékos növekedési tempót. 

Ha ezt az ütemet tartani tudnák, akkor 2030-ra évi 20 millió darabos eladással számolhatna a Tesla. Musk konkrét előrejelzést nem tett, csak annyit mondott, hogy 

a 2024-es terv „jóval” alacsonyabb bővülési tempóval számol, 

amiért az üzletember első helyen a magas kamatkörnyezetet okolta, ami az amúgy sem olcsó Teslák törlesztőrészleteit olyan magasságba emeli, hogy azt az átlagpolgár már nem tudja vagy nem akarja megfizetni. 

Ez persze a többi amerikai autógyártóra is ugyanúgy hat. A Piper Sandler befektetési bank már csak szerény 7 százalékos emelkedést valószínűsít az eladásoknál, ami 1,93 millió Tesla eladását feltételezi.        

Sokba kerül az autógyártóknak a munkabéke, de a számlát végül a fogyasztó fizeti.
Fotó: AFP

A General Motorsnak és a Fordnak az UAW autóipari szakszervezettel tavaly ősszel kötött alkujának eredményeként a következő négy évben tabunak számítanak majd az elbocsátások, leépítések csak konszenzusos, önkéntes formában képzelhetők el. Ez volt a munkabéke ára, amit persze végső soron a fogyasztók fizetnek meg a pluszköltségek továbbhárítása révén.