BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zuhant a Nike, már csak az olimpiában reménykednek

Csökkenő forgalom, feltörekvő riválisok és megújításra szoruló cipőválaszték nyomasztja a Nike részvényeseit, akik eladásaikkal 12 százalékkal kalapálták lejjebb az amerikai sportszergyártó árfolyamát. A Nike az online árháborúban is csatát vesztett.

A Nike gyengülő trendben van, épp a foci-Eb és a nyári olimpia évében, holott ilyen magas presztízsű sportesemények idején éppenséggel szárnyalnia kellene az eladásoknak. Ezzel szemben a világ legnagyobb sportfelszerelés-gyártója 12,4 százalékos árfolyamzuhanással „nyugtázhatta” a negyedik üzleti negyedéves gyorsjelentésére adott tőzsdei reakciót. 

Nike  
Football: UEFA Euro 2024 - 1st round day 3: Group B Croatia v Italy
Luka Modric, a horvátok sztárja Nike-mezzel a nyakában búcsúzik az Európa-bajnokságtól. Ahogy a lengyelek is. A kieséses szakaszban hét Nike-csapat maradt még állva / Fotó: AFP

A kiábrándító jövőképet és a szerény forgalmat beárazva a kurzus akkorát esett, hogy ha így marad a mai nyitásig, akkor 15 milliárd dolláros értékcsökkenéssel jár a cég piaci kapitalizációjában. 

Leolvadt a Nike árfolyama 

A csütörtöki amerikai tőzsdezárást követően publikált gyorsjelentés a május 31-ével végződött üzleti év utolsó három hónapjának teljesítményét részletezi, ám ez a teljesítmény világklasszisnak éppenséggel nem nevezhető. A cég 12,61 milliárd dolláros forgalma 1,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi időszakétól, és 230 millió dollárral az LSEG elemzői konszenzusától. 

 

Ezen belül a Nike nagykereskedelmi üzletágának bevételei 5 százalékkal nőttek, viszont a közvetlenül a vásárlóknak értékesítő csatornákon 8 százalékos volt a zuhanás, holott a Nike épp az online forgalom intenzív növelését tűzte ki célul maga elé, ezzel is csökkentve a költségeit. 

Az internetes futóversenyen azonban mind a minőségi, mind az olcsó termékeket kínáló versenytársak a sarkára léptek. 

Külön kiemelik az On és a Hoka új futócipőmárkák okozta rivalizálás negatív hatásait. Az új iránt fogékony vásárlók körében ugyanis hódít ez a két márka. A Nike főként a negyedévben az összbevételekből 42 százalékos részesedést kihasító észak-amerikai piacon hasalt el velük szemben, ahol az elért 5,28 milliárd dolláros teljes negyedéves forgalom 1 százalékos visszaesést jelent a bázishoz képest.

Ottani online kereskedésük más termékkörökben sem képes felnőni a cég elvárásaihoz. A Nike amerikai piaci részesedése a sportlábbeli kategóriában

  • 2021-ben 35,40 százalék,
  • 2022-ben 35,37 százalék,
  • 2023-ban 34,97 százalék

volt a GlobalData szerint. Matthew Friend, a Nike pénzügyi igazgatója az árérzékeny vásárlók elfordulására vezette vissza a gyenge észak-amerikai forgalmat, s mint ígérte, a cég a 100 dollár alatti kategóriában erősíteni fog, hogy ne veszítsen még több teret a riválisokkal szemben. 

Az olimpiára fókuszálnak 

Átfazonírozzák a teljes futócipő-portfóliót, a gyengén fogyókra – mint az Air Force 1 – kevesebb figyelmet fordítanak, viszont technikai újdonságokkal teszik népszerűbbé a futócipőiket – a stabilitás növelésére például több párnát helyeznek a lábfej alá –, és a Micheal Jordan nevével fémjelzett Air Max termékcsaládot is megújítják. 

Nike nice Daily Life And Economy
A Nike az Air Max cipőcsaládra is ráküldi a frissítést / Fotó: NurPhoto via AFP

Közben reménykednek, hogy az Alphafly 3 és a Pegasus futócipőket viselő Nike-atléták odateszik magukat az olimpián, ezzel is hozzájárulva a drága és nagy haszonnal eladható termékek forgalmának felfuttatásához.

A Nike mintegy utolsó mentsvárként kapaszkodik a párizsi olimpiába, amely sorsfordító lehet a számára. John Donahoe vezérigazgató szerint az áttörő innovációik és sikerorientált atlétáik együtt csodákra lesznek képesek, s erre üzleti oldalról hatalmas marketingkampánnyal rá is segítenek. Az viszont 

nehezen értelmezhető, hogy ennek fényében miért számítanak 10 százalékos bevételcsökkenésre a júniussal elstartolt 2025-ös üzleti év első negyedére,

miközben a piaci konszenzus 3,2 százalékos mínuszt vizionál csupán. Az üzleti év egészére előrevetített egy számjegyű csökkenéssel szemben a piac 0,9 százalékos pluszt vár a forgalomban. 

Másfélszeres nyereség – minimális osztalék

Ugyancsak a rejtélyek sorát gyarapítja, miként szakadhat a Nike árfolyama 12 százalékot, amikor a cégvezetés azzal büszkélkedhet, hogy az adózott nyereséget 1,03 milliárd dollárról annak másfélszeresére, 1,50 milliárd dollárra sikerült növelni, nem utolsósorban a cégnél végrehajtott, leépítésekkel tarkított költségcsökkentési programnak köszönhetően. 

Mondjuk, az valóban csalódást kelthetett, hogy az osztalékjavaslat nem tükrözte a profitbővülés mértékét: a részvényesek között a tavalyi 34 cent után most 37-et osztanak ki minden egyes értékpapírjuk után.

Foci-Eb: Nike–Adidas-visszavágó következik

Revansra készül a legutóbbi labdarúgó-Eb-t és -Vb-t elveszítő Nike az Adidasszal szemben. A matematikai esélyei kedvezők is erre, az amerikai cég kilenc, a német pedig hat válogatottat öltöztet a Foci-Eb 24-es mezőnyéből. Mellettük a többiek labdába sem rúghatnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.