eMAG: nagyot kaszáltak a tulajdonosok, vaskos profithoz jutottak
Ismét nyereséges üzemi szinten a világ legélelmesebb vállalkozása, a hollandiai székhelyű, de dél-afrikai hátterű Prosus, amely az eMAG e-kereskedelmi óriáson keresztül közvetve a magyar piacon is érdekelt.

A Prosus arról lett híres, hogy anyavállalata, az internetes kiskereskedelemmel és technológiákkal, befektetésekkel és ígéretes startupok felkarolásával foglalkozó dél-afrikai Naspers 2001-ben 34 millió dollárért 50 százalékos részesedést vásárolt a Tencent Holdingban.
Az internetes szolgáltatásokat nyújtó és a játékiparban a világelsők között szereplő kínai társaság ezt követően üstökösként tört fel, ma már piaci értéke eléri a 480 milliárd dollárt. Részesedésükön jelenleg elvileg hétezerszeres haszonnal tudnának túladni, igaz, a pakett felét már korábban kiszórták, hogy legyen forrásuk saját befektetéseik, projektjeik felfuttatására.
A Prosus fejedelmien megél a Tencent osztalékából
A johannesburgi tőzsdén jegyzett Naspers 2021-ben szervezte ki a Tencent pakettet a hollandiai leányához, a Prosushoz, onnantól közvetlenül hozzá folytak be a Tencent-osztalékból származó milliárdok. Az anyacég 41 százalékot birtokol az amszterdami tőzsdére bevezetett Prosusból, így közvetve azért neki is csurran-cseppen a kínaiak profitjából.
A Prosus az üzleti évének szeptemberrel végződött első fél évét nyereséggel zárta, mivel a technológiai befektető kínai és dél-afrikai online vállalkozásokban lévő részesedéseket adott el. A konszern kamat- és adófizetés előtti korrigált eredménye (EBIT) 60 millió dollárt tett ki az egy évvel korábbi 110 milliós veszteség után – áll az amszterdami székhelyű vállalat gyorsjelentésében.
A Prosus hagyományosan feltörekvő piaci technológiai vállalatokba fektet be, folyton a következő Tencentet keresve. A közelmúltban több ilyen, e-kereskedelemben aktív startupból is kiszállt:
- a Trip.com utazási-jegyértékesítési online szolgáltató eladása mellett
- értékesítette a Superbalist nevű dél-afrikai online divatáru-kiskereskedőt,
- és megállapodott a romániai ételkiszállító cég, a Tazz eladásáról.

Novemberben, tehát már a második üzleti fél évben, a Prosus több mint 500 millió dollár értékű részvényt adott el a Swiggy indiai ételkiszállító vállalat tőzsdei bevezetésekor. Eszközök, részesedések eladásából a csoporthoz 2,47 milliárd dollárnyi bevétel érkezett a tárgyidőszak alatt, és ehhez jöttek még a külsős osztalékok, például a Tencentől, így a végén 4,58 milliárd dollár nyereséggel zárták az első fél évet.
Minden egybevetve nagyjából 10 milliárd dollár áll rendelkezésünkre szabad felhasználásra
– árulta el Ervin Tu, a Prosus elnöke és befektetési igazgatója. A cég továbbra is azokban a szektorokban keres célpontokat, ahol eddig is aktív volt, így többi között
- az e-kereskedelemben,
- az étel-házhozszállításban,
- a fintech szolgáltatásokban
- és egyéb technológiai területeken.
Az Euronextben jegyzett technológiai óriás most a mesterséges intelligencia alkalmazásában lát fantáziát, valamennyi üzletágában ilyen jellegű fejlesztéseket hajt végre. A másik kiemelt célterületük India, ahol a technológiai ipar hatalmas fejlődés előtt áll, s ebből sem akarnak kimaradni. A gyorsjelentésre a Prosus részvényárfolyama fél, anyacége, a Naspers 2,5 százalékos erősödéssel reagált.
Örülhet a Tencent, játékba fojtják bánatukat a kínaiak
Az új videójátékok sikere rendesen megdobta Kína legértékesebb technológiai vállalatának harmadik negyedéves nyereségét. A Tencent sikertörténetének folytatódásához viszont égető szükség lenne a korosodó Honor of Kingséhez hasonló új „pénztermelő automata” piacra dobására.


