BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az elektromos autózással kapcsolatos félelmek miatt újra erőre kaphat a palládium

Elképzelhető, hogy az elektromos átállás nem lesz olyan gyors ütemű, mint ahogy feltételezzük, és továbbra is jelentős kereslet marad a belső égésű motoros és hibrid elektromos gépjárművek és ebből kifolyólag a katalizátorok és a palládium iránt is.

A palládium egy ezüstös fényű, szürke fém, a periódusos rendszer 46. eleme és a platinafémek családjának tagja. A világ palládiumtermelésének döntő részét Oroszország és a Dél-afrikai Köztársaság adja, azonban kisebb mennyiségben Zimbabwéban, az Egyesült Államokban és Kanadában is bányásszák. A palládiumnak – és a hozzá hasonló kémiai tulajdonsággal rendelkező platinának is – az autóiparban van fontos szerepe, a globális termelés döntő részét ez az iparág használja fel, ugyanis ezek a fémek meghatározó alapanyagai a katalizátoroknak, amelyek a belső égésű motorok káros kibocsátását (például szénhidrogéneket, nitrogén-dioxidot, szén-monoxidot) egyéb nem mérgező anyagokká alakítják át.

 

A palládium árfolyama messze van a korábbi évek rekordmértékű, unciánként 3 ezer dollár feletti árfolyamától, idén mindössze ezer dollár körül alakult az átlagárfolyam, annak ellenére is, hogy a globális termelés és az újrahasznosított fémek együttes kínálata rendre alulmúlja a keresletet. Az elmúlt néhány évben a palládium és a platina ára is jelentősen visszaesett, mivel az előrejelzések szerint az autóipari fogyasztói kereslet az elektromos járművek felé tolódik el, amelyek nem használnak palládiumot és platinát a szennyezéscsökkentéshez.

A McKinsey egy 2024-es felmérése szerint a megkérdezett elektromosautó-tulajdonosok 29 százaléka vélekedett úgy, hogy a következő autóvásárlása esetén újból fontolóra venné a belső égésű motoros gépjárműveket is, az amerikaiak esetében pedig ez az arány a 46 százalékot is eléri. A megkérdezettek főleg a töltési infrastruktúra állapotával, a magas vételárral és a hosszú távú vezetés korlátaival indokolták, hogy újból elgondolkoznának egy belső égésű motoros jármű vásárlásán. A meglévő tulajdonosok mellett a kutatás kitért azokra az újautó-vásárlókra is, akik nem terveznek elektromos autót vásárolni: 45 százalékuk a járművek magas árával indokolta a döntését.

A McKinsey elektromosautó-tulajdonosokra vonatkozó adatai mellett egy Gallup-felmérés is kitér az amerikaiak autóvásárlási szokásaira. A felmérésben kapott válaszok szerint idén 43 százalékról 35 százalékra csökkent az Egyesült Államokban az olyan nem elektromosautó-tulajdonosok aránya, akik esetleg fontolóra vennék egy elektromos autó vásárlását. Azon amerikai felnőttek aránya, akik nem szándékoznak elektromos autót vásárolni, az előző évi 41 százalékhoz képest 48 százalékra emelkedett. Ez az érték még kirívóbb az alacsony jövedelmű amerikaiak körében, 61 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem gondolkoznak elektromos autó vásárlásán.

Az Egyesült Államokban emellett újabb kihívást jelenthet, hogy a januárban hatalomra jutó Trump-kormányzat azt tervezi, hogy eltörli a Biden-kormányzat elektromos járművek vásárlásához nyújtott 7500 dolláros adójóváírását. Ez a döntés tovább növelné a belső égésű motoros és az elektromos autó vételára közötti különbséget, ugyanis 2024 októberében egy új elektromos autó átlagára 56,4 ezer dollár volt, míg egy bármilyen meghajtású új gépjármű átlagára 48,4 ezer dollár volt.

 

Mindezekből kifolyólag véleményünk szerint lehetőség nyílik egy kontrariánus hosszú távú befektetésre, amely magasabb kockázat mellett magasabb hozammal is kecsegtethet. A befektetés alaptézise, hogy az elektromos átállás nem lesz olyan gyors ütemű, mint ahogy feltételezzük, és továbbra is jelentős kereslet marad a belső égésű motoros és hibrid elektromos gépjárművek és ebből kifolyólag a katalizátorok és a palládium iránt is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.