Kettészakadt a luxusszektor: a gazdagok kedvencei pörögnek, a fiatalos márkák szenvednek
Felpattantak az európai luxusipar részvényei, miután a Richemont a tavalyi negyedik negyedévről eladási rekordot jelentett. A Richemont közel 20 százalékot pattant, de az LVMH, a Kering és a Dior árfolyama is megugrott, szinte az egész luxusszektor emelkedő pályára állt.

Meglódultak a luxusrészvények
A Cartier márka tulajdonosa, a Richemont 6,15 milliárd eurós (6,33 milliárd dolláros) árbevételről számolt be a december 31-én véget ért harmadik pénzügyi negyedévben, ami 10 százalékkal magasabb, mint az előző év azonos időszakában, és meghaladja az 5,63 milliárd eurós előzetes elemzői konszenzust – a Visible Alpha szerint. A vállalat a vártnál jobb eladásokat ért el mind az órák divíziójában, mind az ékszerüzletágban, a Cartier és a Van Cleef & Arpels márkánál.
A Richemont ralija felhúzta az egész ágazatot. A luxusipar zászlóshajójának tekintett LVMH 12 százalékot, a francia Kering és Hermes 8, illetve 5 százalékot emelkedett. Az olasz csúcsmárkák, a Brunello Cucinelli, a Salvatore Ferragamo és a Moncler is 5-7 százalékot pattant, s az Egyesült Királyságban a Burberry is ment 8 százalékot.
Leáldozott a bosszúvásárlások kora
Évekig felülteljesítő volt az ágazat. Emlékezetes, mennyire felpörögtek az eladások az elmúlt években, a pandémiás zárlatokat követően a pezsgők, a kézitáskák és a luxusékszerek piacán. Ezt a trendet nevezték az iparágban bosszúvásárlásnak.
Ám a luxustermékek kevésbé tehetős vásárlói az elmúlt másfél évben már csökkentették vásárlásaikat, mivel a globális gazdaság a feszültség jeleit mutatja, nyomást gyakorolva a részvényárakra az egész iparágban. Különösen feltűnő volt a visszaesés Kínában, az iparág egyik legnagyobb piacán.
Most azonban a Richemont minden piacon
két számjegyű százalékos növekedésről számolt be, kivéve az ázsiai csendes-óceáni térséget,
a még mindig kihívásokkal teli kínai környezet miatt. Kína, amely egykor az ágazat növekedésének motorja volt, most belső gazdasági gondokkal küzd, arra késztetve a kínai fogyasztókat, hogy megtakarítsanak, ahelyett, hogy pénzt költenének luxuscikkekre.
A fiatalos márkák jobban szenvednek
Nem a Richemont az egyetlen, amely erős számokat közölt. Korábban az olasz Brunello Cucinelli is a vártnál jobb bevételi adatokat tett közzé a negyedik negyedévről.
Mindkét luxusmárka a gazdag ügyfeleknek köszönheti a sikeres negyedévet.
A luxusszektor jelenlegi környezetében egyes márkák jobban teljesítettek, mint mások. Amíg a leggazdagabb vásárlók rugalmatlan kereslete ellensúlyozni tudja a kínai piac visszaesését, addig a fiatalabb, kevésbé tehetős vásárlókat célzó márkák jobban szenvedtek, mivel a fókuszfogyasztóik a gazdasági környezet nyomására bezárták pénztárcájukat.


