BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Végleg hátat fordítottak a luxusnak a kínaiak?

Ciklikus visszaesést láttatnak a luxusipar nagyágyúi. De benne van a pakliban a trendszerű zsugorodás is, pláne, hogy Kína a világ egyik legdrágább luxuspiaca.

A kuxusipar olyan nagyágyúi, mint az LVMH vagy a Kering, két számjegyű visszaesést jeleznek Ázsiában, a kínai gazdaság lassulása és a magas árak vásárlóriasztó hatása miatt. Úgy tűnik, a kínaiak végképp elpártoltak a luxuscikkektől, ami véget vet a szektor többéves szárnyalásának.

Az alkohol csak akkor nem árt, ha nézik – állítja az amerikai tisztifőorvos: újabb csapás az európai gyártókra a Kína kivetette vám után Chinas prostitution crackdown hits cognac
Már nem kell luxus? / Fotó: Imaginechina via AFP

Zsugorodik a kínai luxuspiac

Tavaly a kínai luxuspiac ötödével zsugorodott az egy évvel korábbihoz képest a Bain tanácsadó cég becslése szerint. A piacvezető Louis Vuitton negyedik negyedéves ázsiai eladásai, Japán nélkül, vagyis főként a kínai értékesítés alapján, 11 százalékkal estek vissza éves bázison. A Gucci-tulajdonos Kering Kína-fókuszú értékesítési adatai 24 százalékos zuhanást mutattak ugyanezen a horizonton. 

A hiperexponenciális növekedés időszakának vége, a piac sokkal lankásabb pályára áll 

– vélekedett Hszing Vei-vei, a Bain partnere.

Elemzői konferenciák vezető témája, hogy

a visszaesés csupán ciklikus vagy trendszerű.   

Mind Francois-Henri Pinault (Kering), mind Bernard Arnault (LVMH) azzal nyugtatta a kedélyeket, hogy az visszaesés csupán időleges, s végül helyrebillen a kínai piac. Úgy tűnik, hogy a nagy luxuscégek nem adják fel Kínát, mert még a mostani romos állapotban is az egyik legnagyobb piacuk.

 

Pekingben feltűnően drágák a luxuscikkek

Bármily hihetetlen, azok a kínaiak, akik ragaszkodnak a luxuscikkekhez, gyakran Japánba járnak át bevásárolni.

Kínában a luxuscikkek átlagára az egyik legmagasabb a világon

– mondta Anthony Ledru, a Tiffany, az LVMH márka vezérigazgatója. Hozzátéve: magasabb, mint az Egyesült Államokban, Japánban vagy Koreában.

A nagy európai luxusmárkák három évtizeddel ezelőtt léptek  a kínai piacra. A feltörekvő középosztály és a felsőbb osztály számára a táskák, övek, cipők és öltönyök a sikert reprezentálták. Most épp a kínai vásárlók fordítottak hátat az iparágnak. 

Jobban szenvednek a fiatalos márkák

Évekig felülteljesítő volt az ágazat. Emlékezetes, mennyire felpörögtek az eladások az elmúlt években, a pandémiás zárlatokat követően a pezsgők, a kézitáskák és a luxusékszerek piacán. Ezt a trendet nevezték az iparágban bosszúvásárlásnak.

Ám a luxustermékek kevésbé tehetős vásárlói az elmúlt másfél évben már csökkentették vásárlásaikat, mivel a globális gazdaság a feszültség jeleit mutatja, nyomást gyakorolva a részvényárakra az egész iparágban. Különösen feltűnő volt a visszaesés Kínában, az iparág egyik legnagyobb piacán.

A luxusszektor jelenlegi környezetében egyes márkák jobban teljesítenek, mint mások. Amíg a leggazdagabb vásárlók rugalmatlan kereslete ellensúlyozni tudja a kínai piac visszaesését, addig a fiatalabb, kevésbé tehetős vásárlókat célzó márkák jobban szenvedtek, mivel a fókuszfogyasztóik a gazdasági környezet nyomására becsukták a pénztárcájukat. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.