A kuxusipar olyan nagyágyúi, mint az LVMH vagy a Kering, két számjegyű visszaesést jeleznek Ázsiában, a kínai gazdaság lassulása és a magas árak vásárlóriasztó hatása miatt. Úgy tűnik, a kínaiak végképp elpártoltak a luxuscikkektől, ami véget vet a szektor többéves szárnyalásának.
Tavaly a kínai luxuspiac ötödével zsugorodott az egy évvel korábbihoz képest a Bain tanácsadó cég becslése szerint. A piacvezető Louis Vuitton negyedik negyedéves ázsiai eladásai, Japán nélkül, vagyis főként a kínai értékesítés alapján, 11 százalékkal estek vissza éves bázison. A Gucci-tulajdonos Kering Kína-fókuszú értékesítési adatai 24 százalékos zuhanást mutattak ugyanezen a horizonton.
A hiperexponenciális növekedés időszakának vége, a piac sokkal lankásabb pályára áll
– vélekedett Hszing Vei-vei, a Bain partnere.
Elemzői konferenciák vezető témája, hogy
a visszaesés csupán ciklikus vagy trendszerű.
Mind Francois-Henri Pinault (Kering), mind Bernard Arnault (LVMH) azzal nyugtatta a kedélyeket, hogy az visszaesés csupán időleges, s végül helyrebillen a kínai piac. Úgy tűnik, hogy a nagy luxuscégek nem adják fel Kínát, mert még a mostani romos állapotban is az egyik legnagyobb piacuk.
Bármily hihetetlen, azok a kínaiak, akik ragaszkodnak a luxuscikkekhez, gyakran Japánba járnak át bevásárolni.
Kínában a luxuscikkek átlagára az egyik legmagasabb a világon
– mondta Anthony Ledru, a Tiffany, az LVMH márka vezérigazgatója. Hozzátéve: magasabb, mint az Egyesült Államokban, Japánban vagy Koreában.
A nagy európai luxusmárkák három évtizeddel ezelőtt léptek a kínai piacra. A feltörekvő középosztály és a felsőbb osztály számára a táskák, övek, cipők és öltönyök a sikert reprezentálták. Most épp a kínai vásárlók fordítottak hátat az iparágnak.
Évekig felülteljesítő volt az ágazat. Emlékezetes, mennyire felpörögtek az eladások az elmúlt években, a pandémiás zárlatokat követően a pezsgők, a kézitáskák és a luxusékszerek piacán. Ezt a trendet nevezték az iparágban bosszúvásárlásnak.
Ám a luxustermékek kevésbé tehetős vásárlói az elmúlt másfél évben már csökkentették vásárlásaikat, mivel a globális gazdaság a feszültség jeleit mutatja, nyomást gyakorolva a részvényárakra az egész iparágban. Különösen feltűnő volt a visszaesés Kínában, az iparág egyik legnagyobb piacán.
A luxusszektor jelenlegi környezetében egyes márkák jobban teljesítenek, mint mások. Amíg a leggazdagabb vásárlók rugalmatlan kereslete ellensúlyozni tudja a kínai piac visszaesését, addig a fiatalabb, kevésbé tehetős vásárlókat célzó márkák jobban szenvedtek, mivel a fókuszfogyasztóik a gazdasági környezet nyomására becsukták a pénztárcájukat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.