Megszületett a döntés: a Nissan nem lesz a Honda cselédje
Immár hivatalos, hogy a második és a harmadik legnagyobb japán autógyártó nem áll össze, így nem jön létre az a 60 milliárd dolláros fúzió, melynek révén a Nissan és a Honda a világ negyedik legnagyobb autógyártójává léphetne elő.

A fúziós tárgyalásokat decemberben kezdték meg, de a már korán kiderült, hogy a Honda gyakorlatilag fiókvállalatként kezelné a Nissant, ezt pedig ők múltjukhoz méltatlannak, rangon alulinak és elfogadhatatlannak tartották.
A Nissan nem kért a másodhegedűs szerepből
A Honda ráadásul elégtelennek ítélte a Nissan költségcsökkentési programjában szereplő gyárbezárásokat, elbocsátásokat. A cég kilencezer munkahely megszüntetését és gyártókapacitásainak 20 százalékos csökkentését ígérte, de részletekbe nem ment bele.
A Dongfenggel közösen üzemeltetett nyolc kínai gyárát érintette volna a megszorító program, de csak a csangcsúi egységet állították eddig le, azt is azzal a céllal, hogy termelését optimalizálják – bármit is jelentsen ez.
A Nissan kínai eladásai egy év alatt 19 százalékkal zuhantak, elsősorban elektromos autóinak szűkös modellkínálata és az olyan helyi konkurensek piachódításának köszönhetően, mint a Szegeden óriásgyárat építő BYD. Ettől függetlenül még keresték a közös nevezőt, végül
csütörtökön mindkét társaság igazgatótanácsa úgy döntött, hogy pontot tesz az ügy végére,
lehetőséget kínálva ezzel a tajvani Foxconn-nak, hogy a Renault kezében lévő 34 százalékos Nissan-részvénycsomag átvételével tulajdonosként is segédkezzen a patinás, de a fonalat egyre inkább elveszítő autógyártó megreformálásában.

A fúzió kudarcának valós okait egyik cég sem tárta a nyilvánosság elé. A két cég az elektromos autók fejlesztésében továbbra is együttműködik – írja a Reuters. Az aggodalmakat tükröző befektetői kedélyek is lecsillapodtak, a Honda árfolyama a bejelentésre 2,5, a Nissané fél százalékkal emelkedett a tokiói tőzsdén.
Megkönnyebbültek a befektetők is
Az kérdéses, hogy a Honda részvényesei az elengedés tényének örültek ennyire, vagy annak, hogy a cég kedvező számokat közölt a decemberrel zárult negyedévéről. A Nissan árfolyama a fúziós tárgyalások hírére 60 százalékkal ugrott decemberben, ebből mára 21 százalékos plusz maradt csak.
És a remény, hogy a világ legnagyobb szerződéses bérgyártója, a tajvani Foxconn majd a hóna alá nyúl és megtámasztja az árfolyamot is.
Carlos Ghosn szellemétől nem szabadul a Nissan
A Nissan vesszőfutása az elektromos átállás elhanyagolásával és sikkasztásért Japánban elítélt, majd onnan regényes úton egy gordonkatokban kimentett, végül Libanonban letelepedett Carlos Ghosn elnök-vezérigazgató bukásával kezdődött és tart még ma is.
Akkor a Honda és a Nissan piaci értéke még egyforma volt, mára a helyzet alaposan megváltozott, a Honda ötször többet ér a most faképnél hagyott riválisánál.
Ami a Hondát illeti, frissen publikált gyorsjelentésében 5 százalékos üzeminyereség-bővülésről számolt be, 2,58 milliárd dolláros profitot felcsillantva üzleti évének harmadik, decemberrel zárult negyedévéről. Igaz, ezzel nem nyűgözte le a másfél százalékkal magasabb profitot váró elemzőket. A Honda
- a meglóduló amerikai autóeladásait,
- az exportját segítő gyenge jent
- és a motorkerékpár-üzletág sikerességét
jelölte meg, mint profitpörgető tényezőt. A vállalat megerősítette a márciussal záruló üzleti évére szóló 1420 milliárd jenes (9,21 milliárd dolláros) üzemi eredmény-előrejelzését, miközben globális értékesítési tervét 3,75 millió járműre módosította a korábban várt 3,8 millióról, amit elsősorban a japán piac zsugorodásával indokolt.


