Bár nem volt kétséges, mára hivatalossá vált, hogy a Toyota megőrizte globális piacvezető pozícióját az autóértékesítések alapján összeállított rangsorban. A japánok először 2016-ban, majd 2020-ban álltak a lista élére, mindkét alkalommal a Volkswagent maguk mögé utasítva.
Tavaly a Toyota 10,8 millió, a Volkswagen csoport márkái pedig összességében 9,03 millió autót értékesítettek. Lehetett volna nagyobb is a különbség, ha a Toyota nem ereszt le az év végén, amikor is mind a termelés, mind a globális értékesítés elmaradt a tervtől. A 2023-as 11,2 millió darabos rekordértékesítést tehát nem fenyegette veszély, viszont a részvényesi elégedetlenséggel valamit kezdeni kellett.
A Toyota vezetése egyszerű megoldást alkalmazott, az idei első három hónapra felpörgeti a termelést és behozza az év végi lemaradást. Ez a taktika eddig mindig bejött, hacsak nem érte gyártóbázisait természeti csapás, vagy a beszállítói láncban nem volt valamilyen lassítást okozó fennakadás.
Ha nő a termelés, az rendszerint magával húzza a profitot is,
ennek megfelelően a japánok megemelték az üzleti évre szóló üzemi profitkilátásaikat. Szerdai közleményük szerint a márciussal záruló pénzügyi évre 31 milliárd dolláros működési nyereséget vetítettek előre, azaz 3 milliárd dollárral emelték a lécet. De még így is 650 millió dollárral maradhatnak el a vérmes elemzői reményektől.
Az utóbbiak arra alapoznak, hogy a gyengébb hazai és kínai keresletet az amerikai értékesítés képes jelentősen túlkompenzálni, a hibridek iránti kereslet ugyanis rendkívül erős az Egyesült Államokban, volt, hogy egy évet is várni kellett a Toyota valamelyik kurrens modelljére. Mint ismert, amíg a feltörekvő riválisok közül
Ugyanakkor ha fáziskéséssel is, de az elektromos autóinak a fejlesztését is felgyorsította, növeli a gyártókapacitást e téren. A Toyota valamivel kevesebb mint 140 ezer darab elektromos autót értékesített tavaly, szemben a sima hibridek 4,2 milliós darabszámával.
Kis lépésekkel azonban haladnak előre: a legnagyobb új generációs autópiacon, Kínában, közelebbről a Tesla Gigafactoryjának is otthont adó Sanghajban például saját villanyautókat gyártó üzemet építenek.
Kezdetben ezer dolgozó szereli majd ott össze a Toyota csoport modelljeit, míg a cél az, hogy 2027-ben már évi százezer elektromos autó gördüljön le a futószalagokról. Mivel a kínai Toyotákat Lexus márkanéven hozzák helyben forgalomba, sejthető, hogy a japánok eleve a luxuskategóriát célozzák meg.
A december 31-én végződött negyedévben a Toyota profitja 28 százalékkal, 7,89 milliárd dollárra csökkent az egy évvel korábbiról, elmaradva egyben a 9,16 milliárd dolláros elemzői várakozásoktól. Azt egyelőre nem tudni, hogy a Toyotát mennyire súlyosan érinti a Trump-féle vámcunami, de pozitívan semmiképp. A cég két nagy gyártóbázissal rendelkezik Mexikóban,
Innen exportálnak az Egyesült Államokba és a latin-amerikai piacra egyaránt. Észak-Karolinában a Toyota 14 milliárd dolláros beruházást hajtott végre, áprilistól az itteni gyárából szállítják majd az akkumulátorokat az Amerikában gyártott hibridjeikhez, plug-in hibridjeikhez és elektromos járművekhez.
Még nem világos számunkra, hogy mi fog történni az egy hónapra felfüggesztett, Mexikót és Kanadát érintő 25 százalékos extravámokkal, de ha elkezd esni az eső, akkor elővesszük az esernyőnket
– idézett egy japán bölcsességet Mijazaki Joicsi, a Toyota pénzügyi igazgatója.
A Toyotának a formálódó Honda–Nissan-szövetség miatt is van oka az aggodalmaskodásra, a japán piac második és harmadik helyezettjének fúziója – amelyre momentán kisebb esély mutatkozik – rendesen megnehezítené a dolgát.
A Toyota részvényárfolyama a gyorsjelentés számaira és a profitkilátások javulására 4,3 százalékkal emelkedett a tokiói tőzsde szerdai kereskedésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.