Bezárja összes közúti hidrogéntöltő állomását az OMV Ausztriában, beleértve az egyetlen alsó-ausztriai hidrogénkutat Wiener Neudorfban is. A kereslet túl gyenge volt, az üzemeltetők és a végfelhasználók költségei pedig túl magasak – hangzik az indoklás.
Március végén az osztrák statisztikai hivatal szerint 62 hidrogénüzemű autót regisztráltak Ausztria-szerte, ebből csupán öt volt magántulajdonban. Alsó-Ausztriában mindössze 14 ilyen autót helyeztek forgalomba.
Az érdektelenséget főként a magas költségek és az üzemeltetők nehézségei okozták. Egyrészt a hidrogén előállítása rendkívül költség- és áramigényes, másrészt a tárolás és a szállítás sem könnyű feladat.
Egy szó, mint száz, a lakossági autópiacon megbuktak a hidrogénüzemű autók, melyek beszerzési költsége 45 ezer és 80 ezer euró között van, miközben a tankolás is drágább, mint egy belső égésű motorral vagy villanymotorral hajtott gépkocsi esetében.
Ráadásul nem épült ki országos töltőállomás-hálózat Ausztriában, egyedül az OMV tett kísérletet az üzemeltetésre.
A bécsi töltőállomáson már le is húzták a redőnyt, az asteni telephelyre június 30-án kerül lakat, a grazi és a bécsújfalui töltőállomás augusztus 31-én, az innsbrucki pedig szeptember 30-án zár be – közölte az OMV az osztrák sajtó információit megerősítve.
Ezt a döntést a vállalat a jelenlegi piaci feltételek és a vállalat stratégiai irányvonala átfogó elemzését követően hozta meg
– mondta Nicole Keltscha, az OMV szóvivője az ORF-nek.
Az első hidrogéntöltő állomást Ausztriában még 2012-ben nyitották meg Bécs-Floridsdorfban, ám az ezután egymást követően többi helyszínen végrehajtott beruházások sem vezettek a kereslet növekedéséhez.
Az OMV ezért már nem lát perspektívát a hidrogénüzemű egyéni közlekedésben, és helyette az elektromobilitásba kíván befektetni.
A vállalat 2030-ig összesen 5000 töltőpontot kíván üzemeltetni Közép- és Kelet-Európában, míg Ausztriában egy országos gyorstöltő hálózatot hoz létre.
Az OMV továbbra is foglalkozik hidrogéngyártással, ám csupán ipari felhasználásra. Most építi első elektrolízis-, azaz hidrogéngyártó üzemét, amit Schwechatba (Bruck an der Leitha kerület) telepítenek, és várhatóan még az idén üzembe helyeznek. Tíz megawattórás termelési kapacitásával egy darabig a schwechati üzem lesz a legnagyobb ilyen jellegű létesítmény Ausztriában.
De csak egy darabig, mivel a közeljövőben ez a cím várhatóan az OMV egy másik elektrolízis-üzeméhez vándorol, amely még tervezési fázisban van, 2027-ben azonban már meg akarják nyitni egy egyelőre ismeretlen helyszínen. Azzal viszont már tisztában vannak, hogy az üzem éves termelési kapacitása 140 megawatt lesz.
Az OMV részvényei amúgy év eleje óta több mint 18 százalékkal, 44,2 euróra erősödtek, és a részvényesek az osztalékra sem panaszkodhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.