Három éve zárt ilyen gyenge első negyedévet a BMW, s ebben még mindig a bajor autógyártó kínai üzletágának kínlódása a ludas. A befektetők által a legnagyobb figyelemmel követett pénzügyi mutató, az adó- és kamatfizetés előtti nyereség (EBIT) 23 százalékkal, 3,14 milliárd euróra csökkent, ez az egy évvel korábbihoz képest kerek egymilliárd eurós kiesés – derül ki a szerda reggel közzétett gyorsjelentésből.
Az épülő debreceni gyárát a második fél évben termelésbe állító BMW üzemi haszonkulcsa 6,9 százalékra süllyedt a bázisidőszakban kimutatott 8,8 százalékról. Értékesítése Kínában 17 százalékkal ötéves mélypontra zuhant. A német prémiumautó-gyártók, így
is hasonló nehézségekről számoltak be, főleg a kínai versenytársak dinamikus térnyerését felelőssé téve ezért. A BYD, a Nio, a Xiaomi és társaik már olyan mélyen behatoltak a németek felségterületeire, hogy kiszorítani őket immár lehetetlen vállalkozásnak tűnik.
A BMW az év első három hónapjában 586 117 autót adott el világszerte, ez 3,9 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Ráadásul a németeket egyik hagyományos és kiemelt piacukon is nagy visszaesés fenyegeti, ha az Egyesült Államokban a július elejéig felfüggesztett, az autóimportot különösen sújtó védővámok hatályba lépnek. A BMW egyelőre emiatt
nem írta át az idei üzleti évre szóló terveit, igaz, annyi a kockázati tényező, hogy azzal kalkulálni is meglehetősen nehéz.
Azt viszont elismerték Münchenben, hogy a kereskedelmi feszültségek növelik a bizonytalanságot. A Mercedes és a Stellantis a gyorsan változó vámpolitika okozta káosz miatt törölte előrejelzéseit, míg a Volkswagen kiváró álláspontra helyezkedett, náluk még nem számoltak az új vámok konkrét hatásával.
Az viszont tény, hogy a profitsoron a belépő extra vámok mély nyomot hagynak, csak a mérték lehet kérdéses. Oliver Zipse vezérigazgató márciusban azt mondta, hogy a Mexikóból, Kanadából és Kínából származó importra kivetett amerikai vámok idén mintegy egymilliárd euróba kerülnek az autógyártónak.
A BMW fontolóra veszi, hogy a műszakok számát növeli a dél-karolinai Spartanburgban található amerikai gyárában, hogy növelje a helyi termelést és csökkentse a vámok eredményre gyakorolt hatását.
Azért jó hírek is érkeztek a BMW háza tájáról, mégpedig az elektromos átállásban eddig is játszott szerepük erősödéséről. Villanyautóik eladásai globálisan 32 százalékkal, Európában pedig 64 százalékkal nőttek az egy évvel korábbihoz képest, s részesedésük az összforgalmon belül 13,9 százalékról 18,7 százalékra ugrott.
A Bloomberg utal arra, hogy az európai gyártók a Tesla rovására terjeszkednek az elektromosautó-piacon, amiben vastagon közrejátszik az amerikai vállalat alapító-vezérigazgatója, Elon Musk kétes megítélésű politikai szerepvállalása Donald Trump oldalán. Emiatt széles körű bojkott alakult ki a Teslákkal szemben a fejlett demokráciákban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.