BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BMW: olvad a nyereség és a kilátások sem biztatóak a vámháború miatt

A Kína-effektus továbbra is erősen sújtja a német autógyártás gigászait. Ezúttal a BMW jelezte, hogy értékesítése ezen a piacon ötéves mélypontra zuhant. Jórészt emiatt a cég egymilliárd eurós profitcsökkenéssel szembesült az első negyedévben. Trump vámjai még rátehetnek erre egy lapáttal.

Három éve zárt ilyen gyenge első negyedévet a BMW, s ebben még mindig a bajor autógyártó kínai üzletágának kínlódása a ludas. A befektetők által a legnagyobb figyelemmel követett pénzügyi mutató, az adó- és kamatfizetés előtti nyereség (EBIT) 23 százalékkal, 3,14 milliárd euróra csökkent, ez az egy évvel korábbihoz képest kerek egymilliárd eurós kiesés – derül ki a szerda reggel közzétett gyorsjelentésből.

BMW
A BMW gyengén teljesít az ázsiai piacon, különösen Kínában döcög a szekér / Fotó: Anadolu via AFP

Az épülő debreceni gyárát a második fél évben termelésbe állító BMW üzemi haszonkulcsa 6,9 százalékra süllyedt a bázisidőszakban kimutatott 8,8 százalékról. Értékesítése Kínában 17 százalékkal ötéves mélypontra zuhant. A német prémiumautó-gyártók, így

  • a Mercedes-Benz,
  • az Audi
  • és a Porsche,

is hasonló nehézségekről számoltak be, főleg a kínai versenytársak dinamikus térnyerését felelőssé téve ezért. A BYD, a Nio, a Xiaomi és társaik már olyan mélyen behatoltak a németek felségterületeire, hogy kiszorítani őket immár lehetetlen vállalkozásnak tűnik.

Globálisan is csökkentek a BMW eladásai   

A BMW az év első három hónapjában 586 117 autót adott el világszerte, ez 3,9 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Ráadásul a németeket egyik hagyományos és kiemelt piacukon is nagy visszaesés fenyegeti, ha az Egyesült Államokban a július elejéig felfüggesztett, az autóimportot különösen sújtó védővámok hatályba lépnek.  A BMW egyelőre emiatt 

nem írta át az idei üzleti évre szóló terveit, igaz, annyi a kockázati tényező, hogy azzal kalkulálni is meglehetősen nehéz. 

Azt viszont elismerték Münchenben, hogy a kereskedelmi feszültségek növelik a bizonytalanságot. A Mercedes és a Stellantis a gyorsan változó vámpolitika okozta káosz miatt törölte előrejelzéseit, míg a Volkswagen kiváró álláspontra helyezkedett, náluk még nem számoltak az új vámok konkrét hatásával. 

Trump vámjaitól cidriznek a német autógyártók

Az viszont tény, hogy a profitsoron a belépő extra vámok mély nyomot hagynak, csak a mérték lehet kérdéses. Oliver Zipse vezérigazgató márciusban azt mondta, hogy a Mexikóból, Kanadából és Kínából származó importra kivetett amerikai vámok idén mintegy egymilliárd euróba kerülnek az autógyártónak. 

BMW
Szép és erős autókból nincs hiány, csak a kereslet esett vissza / Fotó: Hans Lucas via AFP

A BMW fontolóra veszi, hogy a műszakok számát növeli a dél-karolinai Spartanburgban található amerikai gyárában, hogy növelje a helyi termelést és csökkentse a vámok eredményre gyakorolt hatását.

Elektromos fronton hasítanak a bajorok

Azért jó hírek is érkeztek a BMW háza tájáról, mégpedig az elektromos átállásban eddig is játszott szerepük erősödéséről. Villanyautóik eladásai globálisan 32 százalékkal, Európában pedig 64 százalékkal nőttek az egy évvel korábbihoz képest, s részesedésük az összforgalmon belül 13,9 százalékról 18,7 százalékra ugrott.

A Bloomberg utal arra, hogy az európai gyártók a Tesla rovására terjeszkednek az elektromosautó-piacon, amiben vastagon közrejátszik az amerikai vállalat alapító-vezérigazgatója, Elon Musk kétes megítélésű politikai szerepvállalása Donald Trump oldalán. Emiatt széles körű bojkott alakult ki a Teslákkal szemben a fejlett demokráciákban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.