A vámháború keresztbe tett az Inditex divatláncnak, és a nyári szezon sem segített be
Valamit elszabtak az Inditexnél, de hogy mit, azt a spanyol divatruházati lánc nem kötötte a kíváncsiskodók orrára. A befektetők sem tudhatják, konkrétan mi állhat az áprilissal zárult üzleti negyedév vártnál jóval szerényebb számai mögött. A tisztánlátás hiánya azonnal meglátszott a részvényárfolyamon is, az Inditex papírjai 4,5 százalékot estek rövid idő alatt a madridi tőzsdei kereskedésben.

A Zara márkájáról ismert társaság kommunikációs ködösítése miatt a piacon erősödtek a kétségek afelől, hogy a világelső divatkereskedelmi lánc tartani tudja-e idei növekedési terveit. Mentségére legyen mondva, a világgazdaságot az amerikai vámfenyegetettség miatt átszövő bizonytalanságok közepette igen nehézzé vált a tervezés.
Az Inditex növekvő kockázatokra számít
Ráadásul az Inditex a világ szinte valamennyi országában jelen van, ezért a devizahatások is rendkívüli módon befolyásolják a nyereségtermelő képességét. A globális kereskedelmi kockázatok által kiváltott devizapiaci volatilitással kapcsolatban az Inditex közölte, hogy ezek az árfolyam-ingadozások nagyobb hatással lesznek a 2025-ös árbevételükre a márciusban előre jelzett 1 százaléknál. Most már 3 százalékos negatív hatást vetítenek előre.
A Donald Trump elnök által generált bizonytalan környezetben, az infláció felpörgésétől tartva, az Inditex egyik legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban is csökkent a fogyasztók vásárlási hajlandósága (és képessége). Ugyanakkor iparági szakértők szerint odahaza sem fut úgy a szekér, ahogyan kellene: a bevételek stabilan 15 százalékát hozó spanyol piacon is visszaeshetett a forgalom, legalábbis a tervekhez és az elvárásokhoz képest – állítják a Bernstein elemzői.
A folyó negyedév első hat hetéről is szót ejtettek a ma közreadott negyedéves gyorsjelentésükben, e szerint a bevételnövekmény mindössze 6 százalékos volt, szemben az LSEG 7,3 százalékos elemzői konszenzusával. Ezt az Inditex a nyári kollekció elcsúsztatott leakciózásával magyarázta. Egy évvel korábban ilyenkor még 12 százalékos forgalombővülést regisztrálhattak a spanyol óriásvállalatnál.
Valami van, de nem az igazi
Az április 30-án véget ért első negyedévtől az elemzők 8,36 milliárd eurós bevételt vártak, ezzel szemben az Inditex
- forgalma 8,28 milliárd euró volt,
 - tiszta nyeresége pedig 1,23 milliárd euró.
 
Az előbbi 1,5, az utóbbi 0,8 százalékos éves növekedést takar. A gyorsjelentésben az Inditex a szolid jelzővel illette a forgalom növekedését. A 214 országban dolgozó cég az üzleteinek összterületét az idén 5 százalékkal kívánja növelni, logisztikai hátterük erősítésére pedig a tavalyihoz hasonlóan az idén is 900 millió eurót fog költeni.


