Közel 11 százalékkal lőtt ki az utóbbi időszakban erős izomláztól szenvedő Nike részvényárfolyama, miután a vártnál jobb negyedéves gyorsjelentést tett közzé, és vámfenyegetések hatására behódolt Donald Trumpnak, megígérve, hogy csökkenti Kína-függőségét a sportszergyártásban.
Legalábbis ahol ez lehetséges, áthelyezi Kínából az Egyesült Államok piacára szánt termékek gyártását, tompítandó az importra kivetett amerikai vámok hatását. Ami nem kevés, hiszen – mint azt Matthew Friend pénzügyi igazgató a gyorsjelentést követő elemzői tájékoztatón elárulta – mintegy 1 milliárd dollárral növelhetik a Nike költségeit.
Hozzátette, hogy Kína, amely a Trump által eddig bevezetett vámemelések negatív bajnoka, az Egyesült Államokba exportált Nike cipők több mint egyhatodát gyártja. A Nike célként jelölte meg, hogy 2026. május végéig a 7–9 százalékos tartományba húzza le a jelenlegi 16 százalékos arányt azzal, hogy a kínai termelést részben más országokba csoportosítja át.
Addig is a megemelkedett költségeiket az amerikai fogyasztóikra hárítják át, gyúelegyet adva az infláció felpörgésének. Elemzők az áremeléseket természetes reakcióként értékelik.
A felsrófolt vámok költségvonzatát mérséklendő mások is emelni fogják az árakat a sportruházati iparban, így nem biztos, hogy a Nike sokat veszít majd amerikai piaci részesedéséből
– mondta a Reutersnek David Swartz, a Morningstar Research elemzője.
A Nike talpra állításával megbízott iparági veterán, Elliott Hill stratégiaváltása kezd beérni, a termékinnovációt és a marketinget az élsportra koncentráló felfogással a Nike fő profitcentrumát, a futóüzletágat vissza tudta fordítani a több negyedéve tartó lejtmenetből. A régi tündöklés még messze van, de az irány jó: a Nike sokat invesztált az olyan cipőmárkáiba, mint
Monique Pollard, a Citi elemzője ezzel kapcsolatban úgy véli, hogy az új futócipők és sportruházati termékek várhatóan ellensúlyozni fogják a Nike klasszikus sneaker franchise-ainak csökkenését.
Az élsport kiemelkedő szereplőit marketingeszközként és moneymakerként felhasználni kívánó Nike a marketingbüdzsé 15 százalékos felpumpálásával adott lendületet a futás köré csoportosuló termékek forgalmának.
És olyan grandiózus eseményekkel, mint a csütörtöki párizsi, élőben közvetített gála, amelyen reklámarcuk, a női 1500 méteren háromszoros olimpiai bajnok kenyai Faith Kipyegon próbálta négyperces álomhatár alá szorítani saját világrekordját az egy mérföldes (1609 méter) síkfutásban. A sportnyelven nyulaknak hívott felvezető futókkal diktált erőltetett tempóval sem sikerült azonban a megcélzott idő alá szorítani a világcsúcsot, de félsikerként egy új, nem hivatalos rekord azért így is született (4:06,42 perc).
A percekről és méterekről a dollárokra és százalékokra áttérve nézzük, milyen mutatókat villantott a Nike a májussal lezárt negyedévében:
csökkent az egy évvel korábbi időszakhoz képest. A nyers számok elkeserítőek lehetnek ugyan, de befektetői szemmel, a trendet tekintve a fordulat jeleit is lehet látni. Arról nem is szólva, hogy az elemzők a közölt számoknál rosszabbakat vártak a világ legnagyobb sportszergyártójától.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.