Ha a Nike emeli az árait a vámháborúval okozott többletköltségeinek fedezésére, akkor nyilvánvaló, hogy a többiek is követni fogják a példáját, csak a mérték és az időzítés lehet kérdéses. Ezt egybehangzóan állítják az iparági szakértők azután, hogy szerdán a világ legnagyobb sportszergyártója, az amerikai Nike jelezte áremelési szándékát, nyomást helyezve egyúttal a kiskereskedőire is.
A Nike egyelőre a prémiumszegmensben emel árat, a 150 dollárnál induló kategóriában egy tízdolláros korrekció simán benne van a pakliban. A vékonyabb pénztárcájúakra gondolva a cég nem nyúl a száz dollár alatti cipők és egyéb sportfelszerelések árcéduláihoz. A döntően szintén a távol-keleti országokban olcsón dolgoztató sportszergyártók, így
ezzel felhatalmazást és zöld utat kapott, hogy ők is átterhelhessék vásárlóikra a Donald Trump amerikai elnök által az amerikai gazdaság és vállalatok védelmében emelt büntetővámok terhét. Akárhogy is lesz, az ostor a vásárlókon csattan, noha Trump ezt az egyszerű közgazdasági következményt következetesen cáfolja.
Mint ismert, az elnök általános, 10 százalékos vámot vetett ki minden importra, Kínát pedig magasabb, 30 százalékos vámmal sújtotta, elhátrálva a korábbi, 145 százalékos fenyegetésétől.
A sportszergyártó társaságok számára az pedig különösen aggasztó, hogy a kulcsfontosságú termelőbázisaikat befogadó Vietnámból érkező árukra 46 százalékos büntetővámot lőcsöl az amerikai elnök a „viszonosság” elvét hangoztatva.
Mindenkire hatással lesznek a vámok, ez iparági kérdés, azaz a Nike riválisainak is lépniük kell
– hangoztatta Robert Krankowski, a UBS sportgazdasággal foglalkozó elemzője. Federico Borin, a Janus Henderson elemzője ehhez csatlakozva arra a történelmi törvényszerűségre hívta fel a figyelmet, mely szerint amikor a vezető márka módosítja az árait, a versenytársak röviddel ezután általában követik.
Mindkét német sportszergyártó vezetője nemrég azt nyilatkozta, hogy nem ők nyitják az áremelési hullámot, megvárják, miként lépnek a riválisok. Sőt, az Adidas vezérigazgatója, Björn Guldén azt mondta, hogy globális cégként a vámok miatt keletkező többletköltségeiket porítani tudják a többi piacon, így mindenhol emelhetnek egy kicsit úgy, hogy még a fájdalomküszöb alatt maradjanak, forgalmuk számottevően ne csökkenjen. Ezt pedig alapvetően a kereslet-kínálat alakulása határozza meg.
Az Adidas frissített és kedvezően fogadott termékpalettájának köszönhetően jó helyzetben van, Simon Jaeger, a kölni Flossbach von Storch portfóliómenedzsere szerint a divatos vintage lábbeliknek, például a 100 dolláros Samba és a 120 dolláros Gazelle cipőknek hála megnőtt az Adidas amerikai forgalma, így különösebb megrázkódtatások nélkül feljebb srófolhatja az árait – írja a Reuters.
Jaeger a Nike áremelési potenciálját jóval szerényebbnek látja, a helyi piacon épp leszálló ágban lévő Pumáét pedig még inkább, ám őt leginkább az amerikai fogyasztók költekezési szokásaiban látható törés aggasztja.
Romlik a fogyasztói hangulat, gyengül a vásárlóerő, egyik sem mérhető már a pár évvel ezelőttihez
– állapította meg Simon Jaeger. Ebben a bizonytalan helyzetben a sportszergyártóknak és a kereskedőknek figyelniük kell a raktárkészletük alakulására, elkerülendő, hogy masszív leárazásokra kényszerüljenek, rontva a profittermelő képességüket.
Robert Krankowski szerint a három nagy közül a Puma helyzete tűnik a legingatagabbnak, eladásai csökkennek, így szűkebb mozgástere mutatkozik az áremelésekre.
Példaként a Puma Forma–1-es ihletésű Speedcat cipőjét említette, amelyből 4-6 millió párat szeretnének eladni az idén, ám a kereslet lanyhulása nem engedi meg, hogy drágábban adják az amúgy is már 100 dollárba kerülő lábbeliket. Nem a Puma diktálja a tempót az amerikai piacon, ezzel Krankowski szerint a cégvezetésnek is illik tisztában lennie.
A szűkebb vásárlói rétegeket megcélzó sportcipőgyártók szabadabban dönthetnek az áraikról. A szuperkényelmes futócipőket gyártó On például júliustól emeli az árait. A 130 dollár feletti árkategóriában utazó cég ezt véletlenül sem a vámok költségnövelő hatásával indokolja, hanem azzal a törekvésével, hogy a „legprémiumabb” globális sportruházati márkává váljon.
Persze ezt a szöveget van, aki beveszi, és van, aki nem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.