BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Boeing: a veszteségzónából már kifelé repül az amerikai cégóriás

A Boeing botránysorozata remélhetőleg véget ért, az amerikai repülőgépgyártó az elemzői várakozásokat messze meghaladó teljesítményről számolt be a második negyedévéről. Veszteségei radikálisan csökkentek, megrendelésállománya hatszáznál is több géppel gyarapodott. A termelés kezd helyreállni a Boeing üzemeiben.

Meglehet, jó útra tér az utóbbi években jobbára botrányairól hallató Boeing. Az amerikai légi ipari és védelmi óriásvállalatnál valami megmozdult, repülőgép-szállításainak fellendültével sikerült veszteségeit csökkenteni. Nem is kevéssel, az üzemi veszteségét a cég második negyedévben 433 millió dollárra szorította le az egy évvel korábbi 1,392 milliárd dollárról. Az egy részvényre eső veszteség 2,90 dollárról 1,24 dollárra olvadt, de még mindig a negatív tartományban tanyázik. 

Boeing
A Boeing termelése kezd helyrerázódni, de a beszállítási problémák és a minőségi gondok elhárításában még van teendőjük / Fotó: AFP

Az igazsághoz tartozik, hogy a bázisidőszakban a Boeing termelését a szabályozói korlátozások mellett sztrájkhullám is hátráltatta. A szabad készpénzállomány ugyanakkor a repülőgép-átadások felgyorsulásának köszönhetően a mínusz 3,993 milliárd dolláros tavalyi szintről plusz 227 millió dollárra váltott, azaz a befektetők által szoros figyelemmel kitüntetett pénzügyi mutató szerint a Boeing a finanszírozásában is fordulóponthoz érkezett. 

Kezd visszaállni a normál üzemmód a Boeingnél 

Májusban a vállalat 38 darabot gyártott a legnagyobb bevételi forrását adó modern, energiatakarékos 737-es repülőgépmodellből, termelése azóta stabil. A cég az első félévben 206 darab 737 MAX repülőgépet szállított le. A Boeing már előre tekint, s azon dolgozik, hogy a légügyi hatóság (FAA) által előírt követelmények teljesítésével tovább növelhesse gyártókapacitását. 

Az Alaska Air vészkijárati ajtajának tavaly januárban történt kiszakadása indította el a Boeing737 MAX-ok kálváriáját /Fotó: AFP

Pontosabban ki tudja a meglévőt használni, növelni a 737 MAX-ok gyártását havi 42 darabra, miután az FAA egy tavaly év eleji baleset után elrendelt vizsgálata során korlátozta a gyártási darabszámot a biztonsági változtatások betarthatósága érdekében. 

A Boeing a dél-karolinai Charlestonban található üzemében a 787-esek, azaz az interkontinentális útvonalakon repülő Dreamlinerek gyártását is növelte, havi öt repülőgépről havi hétre. A gyártás felgyorsításának köszönhetően a Boeing negyedéves bevétele 35 százalékkal, 22,75 milliárd dollárra nőtt.

Ahogy folytatjuk a biztonságot és a minőséget előtérbe helyező átfogó programunk végrehajtását, úgy érezhetően nő a stabilitás is a működésünkben

– büszkélkedett a válságmenedzseléssel megbízott Kelly Ortberg vezérigazgató a Boeing dolgozóinak küldött levelében. A cég megrendelői megítélése is javult, az első félévben 668 új gépre szóló igényt regisztrálhattak. A visszamondások és a konverziók 43 gépet érintettek, azaz a megrendelés-állomány nettó 625 utasszállítóval és cargó géppel nőtt.

A megrendelések féléves toplistája a következőképpen alakult:

  • Qatar Airways: 130 Dreamliner (787) és 30 darab 777X repülőgép, 96 milliárd dollár értékben,
  • Korean Air: 20 darab 777-9 és 20 darab 787-10 repülőgép, nem közölt értékben,
  • IAG: 32 darab 787-10 repülőgép, mintegy 10 milliárd dollár értékben.

Az elemzői várakozásokat felülíró eredményekre a részvényárfolyam 2,4 százalékos emelkedéssel reagált a New York-i tőzsdenyitás előtt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.