A külföldi autók és alkatrészek importjára kivetett 25 százalékos vám ellenére nem lettek egyelőre drágábbak a gépjárművek az Egyesült Államokban, éppen ellenkezőleg, májusban 0,2 százalékkal csökkentek az árak áprilishoz képest. Az amerikai autók átlagos ára így 48334 dollár volt a múlt hónapban. (Egy dollár 353 forint.)
A visszaesés az autógyártók magasabb árai ellenére következett be. A múlt hónapban az autógyártók által átlagosan 0,2 százalékkal, drágábban, 50 527 dollárért hirdették az új gépkocsikat, emlékeztetett a CNN amerikai hírtelevízió.
Az árak csökkenés jó hír a vásárlók számára, akik attól tartanak, hogy a vámok miatt a járművek megfizethetetlenné válnak, különösen, hogy az autóárak már most is rekord magasak.
De jelezheti egyúttal a gyengébb keresletet és a fogyasztók visszafogottságát is.
Brutális áremelkedéssel riogattak a szakérők is, miután Donald Trump elnök kivetette a 24 százalékos tarifákat. A Goldman Sach elemzője azt prognosztizálta, hogy a vámok 5-15 ezer dollárral is megemelhetik a tipikus, 20-60 ezer dolláros autók árát. A tarifák áprilisban, illetve májusban léptek hatályba.
A riogatástól megrémülve az amerikaiak márciusban, a vámok bevezetése előtt úgy vették az autót, mint a cukrot.
A hírtelevízió emlékeztetett, hogy az árakat nem az autógyártók határozzák meg egyoldalúan, hanem a kereskedők és a vásárlók alkusznak meg benne. A vámok viszont szinte minden gyártót érintenek, a nagyobbak közül ugyanis a Tesla kivételével mindegyik, amelyik az Egyesült Államokban autókat értékesít, importál járműveket. Tavaly az amerikai autóeladások 46 százaléka behozatalból származott.
A kész járművekre és az alkatrészekre kivetett vám sokba kerül az autógyártóknak, a General Motorsnak például az év végéig várhatóan ötmilliárd dollárba.
A májusban eladott autók többsége azonban még a tarifák hatályba lépése előtt érkezett az amerikai márkakereskedésekbe. Az autógyártók, tartva attól, hogy megijesztik a vásárlókat és kockáztatják Trump elnök haragját, a növekvő költségek ellenére óvatosak. A Ford és a General Motors vezetői azt mondták, hogy az év folyamán nem számítanak jelentős autóáremelésekre.
Ennek részben az az oka, hogy az utóbbi időben lanyhult az autók iránti kereslet. Az alacsony fogyasztói bizalom és a magas kamatlábak miatt
egyre kevesebb amerikai gondolkodik új autó vásárlásán,
derült ki a fogyasztói attitűdöket nyomon követő Conference Board felméréséből.
Ezt bizonyítják a számok is: a Reuters tudósítása szerint májusban alaposan visszaestek az eladások: mindössze 15,65 millió személyautót vásároltak az áprilisi 17,25 millió és a márciusi 17,83 millió darab után – ez volt a legnagyobb havi visszaesés a koronavírus-járvány berobbanása, 2020 áprilisa óta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.