BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lendületesen növekvő árbevétel mellett nagyban csökkent a Richter profitja

A hazai gyógyszeripari nagyvállalat első féléves trendjei nem lepték meg az elemzőket. A Richter top készítménye köröket ver a többire.

Lendületesen bővülő első féléves árbevételről, ugyanakkor nagy mértékben csökkenő nyereségről számolt be a Richter friss, első féléves eredményközlésében. A gyógyszeripari vállalat árbevétele éves alapon 10,9 százalékkal 465,5 milliárd forintra nőtt 2025 első hat hónapjában, a nyereség viszont 13,2 százalékkal 119,9 milliárd forintra csökkent. Az EBIT 11 százalékkal 140,4 milliárd forintra nőtt.

richter_LUS_8750
Az OTP után a Richter a második hazai blue chip, mely közzétette friss számait / Fotó: Kallus György

A Richter közlése szerint a gyógyszeripari bevételek 11 százalékkal, 458 milliárd forintra nőttek 2025 első félévében, amit a nőgyógyászati üzletág gyorsuló értékesítési növekedése és a Vraylar iránti folyamatos erős kereslet támogatott. Az árfolyamhatások kiszűrésével a bevételnövekedés 8 százalék volt. 

Az adózott eredmény elsősorban az árfolyamnyereségek hiánya miatt 13 százalékkal alacsonyabb az előző évhez képest, a magasabb működési eredmények ellenére. 

A szabad cash flow erős és stabil maradt, 111 milliárd forintot tett ki az első félévben. 

Felemás számokat vártak a Richtertől az elemzők

A Richter idei második negyedéves eredményeivel kapcsolatban az előzetes elemzői konszenzus növekvő árbevétellel, ugyanakkor jelentős mértékben csökkenő profittal számolt, utóbbiért elsősorban a nagy mértékben gyengülő dollárt, illetve az ennek következtében romló pénzügyi eredményt tették felelőssé előzetesen a szakértők. 

A számok érkezte előtt 

  • az Erste bevételi soron 9,6 százalékos bővülést várt, 236,9 milliárdos forgalom mellett, 
  • míg Cinkotai Norbert, a K&H Értékpapír vezető elemzője mindössze nyolc százalékkal 233,9 milliárd forintra emelkedő árbevételt jelzett előre, 
  • a tényadat a friss számok szerint 241,5 milliárdos forgalomról szól.

A profitsoron ezzel szemben mindkét elemzőház erőteljes zsugorodással számolt, 

  • az Erste 20,9 százalékkal 55,4 milliárd forintra csökkenő nyereséget várt, 
  • a K&H viszont még pesszimistább volt, 27 százalékos csökkenéssel számolva 51 milliárd forintos nyereségről szólt a várakozás, 
  • a tényadat nagyjából e két becslés között futott be, 51,7 milliárd forinton.

Az már a tényközlés előtt ismert volt, hogy az amerikai partner AbbVie által forgalmazott, de a magyar kutatók által kifejlesztett Vraylar antipszichotikum eladásai 16 százalékkal 900 millió dollárra emelkedtek a második negyedévben.

Itt vannak a részletek a Richter második negyedévéről

Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója kiemelte:

A Nőgyógyászati üzletág új lendületet kapott, a Vraylar iránti kereslet továbbra is erőteljesen növekszik, és a biotechnológiai
veszteségek is csökkentek az elmúlt negyedévben. A Granata Bio-val kötött partnerség fontos lépést jelent az amerikai meddőség kezelési piacon való megjelenésünkben. Ez a megállapodás a menopauza, endometriózis és fertilitás területeken tapasztalható lendületes növekedésünkkel párosulva megerősíti meggyőződésünket, hogy jó úton járunk stratégiánk megvalósításában.

A Richter árbevételének 98 százalékát a gyógyszergyártás teszi ki, földrajzi régiók szerint 

  • Európából származik a legnagyobb forgalom, 275,1 milliárd forint, 
  • Észak-Amerika pedig a második helyen található, 131,2 milliárd forinttal. 

A 10 legnagyobb egyedi piac listáját viszont már messze

  • Amerika vezeti, 127,9 milliárd forintos árbevétellel, 
  • a második helyen pedig Oroszország áll, 74,4 milliárd forintos hozzájárulással, 
  • a dobogó alján pedig a magyar piacot látni, 30,3 milliárd forintos forgalommal.

A Vraylar viszi a prímet, de minden üzletág bővül

A Richter legnagyobb forgalmú készítménye természetesen továbbra is a Cariprazine, melyből 124,4 milliárd forintos árbevételre tett szert az idei első félévben, a második helyen az Evra áll 17,7 milliárd forinttal, a dobogó alján pedig az Escapellet találjuk 17,4 milliárd forintos forgalommal. A cariprazine molekulát a Richter kutatói fedezték fel a 2000-es évek elején, majd 2016-ban Vraylar márkanéven került bevezetésre az Egyesült Államokban - a termék forgalmának mintegy 94 százaléka továbbra is az észak-amerikai régióból származik.

  • A neuropszichiátriai üzletág (CNS) 13,7 százalékos éves növekedést mutatva 124,4 milliárd forinttal járult hozzá az első féléves árbevételhez. A növekedés motorja továbbra is a Vraylar, azonban a Reagila is jól teljesített a Richter saját hálózatában, ugyanakkor egyes partnerországokban csökkentek a bevételek a túlkészletezés vagy a szállítások időzítése miatt.
  • A nőgyógyászati üzletág (WHC) 168,8 milliárd forinttal (12,9 százalék éves növekedés) járult hozzá az árbevételhez, a növekedés nagy részét a nyugat- és kelet-európai piacok adták. A fertilitás, menopauza és endometriózis terápiás területek kétszámjegyű növekedést mutattak mind a második negyedévben, mind az első félévben, és a fogamzásgátlás is magasabb értékesítést ért el éves összevetésben.
  • A biotechnológia 29,9 milliárd forintos árbevételt generált, 11 százalékos éves növekedést jelezve ezzel, 
  • a GenMed szegmens pedig 130,8 milliárd forintos forgalmat mutathat fel, ami 7,7 százalékos éves bővülésnek felel meg. A szegmens bevételnövekedése lassulást mutatott a második negyedévben, amit a magas bázis és a gyengébb volumenek befolyásoltak, annak ellenére, hogy az árfolyamhatás és az árazás kedvező volt. Ennek következtében az árfolyamhatások kiszűrésével a növekedés az első félévben mindössze 5 százalék volt éves összevetésben.

Impozáns céljai vannak a Richternek

A neuropszichiátria (CNS) területén a Richter célja, hogy a cariprazine értékét maximalizálja a szabadalmi védettség lejártáig, miközben biztosítja, hogy a központi idegrendszeri portfólió a 2030-as és 2040-es években is értékteremtő üzletág maradjon. A mentális betegségekhez kapcsolódó kielégítetlen igény, a társadalmi költségek nagysága, a kezelések iránti növekvő kereslet (beleértve a betegséggel kapcsolatos növekvő tudatosságot) és az ígéretes innovációk továbbra is vonzóvá teszik az eredeti kutatásokat ezen a területen. A Richter egyedülálló kutatási platformjára, preklinikai képességeire, az AbbVie-vel való együttműködésére és a hazai ökoszisztémára támaszkodva kíván új, akár blockbuster potenciállal rendelkező molekulát fejleszteni.

A nőgyógyászat (WHC) területén a Richter elkötelezett a lefedetlen terápiás igények kezelése mellett, és vezető megoldásokat kíván nyújtani a már meglévő terápiás területeken (fogamzásgátlás, termékenység, endometriózis, menopauza), miközben új terápiákat vezet be a húgyúti betegségek, a PCOS és a női onkológia területén. A saját kutatás-fejlesztési kapacitásra, a teljesen integrált értékláncra és a külső innovációk befogadására építve a Richter földrajzi fókuszát is bővíti, azáltal, hogy növeli jelenlétét az Egyesült Államokban, és erősíti pozícióját Nyugat-Európában.

A General Medicines (GM) esetében a releváns terápiás területeken (szív- és érrendszeri betegségek, tradicionális CNS, vérképzőszervi terápiák, cukorbetegség/elhízás) bekövetkező szabadalmi lejáratok (LoE) jelentős növekedési lehetőségeket kínálnak. A kulcsfontosságú régiókban elért működési kiválóság, valamint a kis- és nagymolekulás képességek közötti szinergiák lehetővé teszik a Richter számára, hogy földrajzi jelenlétét Nyugat-Európára is kiterjessze, és integrált terápiás megoldásokat kínáljon a betegek és az egészségügyi szolgáltatók számára. 

A biotechnológiai üzletág (BIO) a leggyorsabban növekvő terület, amely dinamikusan bővül a bioszimiláris termékek bevezetésével és a CDMO kapacitások és szolgáltatások fejlesztésével. A bioszimiláris portfólió kulcsfontosságú terápiás fókuszterületei közé tartozik az immunológia és az izom- és csontrendszer. A CDMO üzletágban a Richter teljes körű fejlesztési és gyártási szolgáltatásokat nyújt biológiai készítményekre specializálódott németországi és magyarországi telephelyein keresztül.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.