Kiárazódott a kincstári optimizmus az Eli Lilly részvényéből, a mai New York-i tőzsdei kereskedést 14 százalék feletti mínuszról indítja az utóbbi időkben a cég súlycsökkentő készítményeinek sikeréről megrészegült, két év alatt a duplájára erősödött árfolyam. A brutális korrekció oka maga is szerves összefüggésben van a fogyási szándékkal, a társaság ugyanis tabletta formájában kifejlesztett súlycsökkentő készítménye, az orforglipron egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött vérmes reményeket.
Pedig ettől várták az igazi áttörést, az első számú rivális, a Novo Nordisk végleges leszakítását. A dán rivális ugyanis még mindig csak injekció formájában, igaz, csak heti egy belövéssel kínálja szemaglutid hatóanyagú súlycsökkentőit,
Bár az Eli Lilly tablettája kétségtelenül hatásos, a harmadik fázisú tesztek tanúsága szerint nem annyira, mint a dánoké. A frissen publikált eredmények szerint az orforglipronnal 72 hét alatt átlagosan 12,7 százalékos fogyást lehetett elérni, miközben a Wegovyval kezelt kontrollcsoport már 68 hét után 14,9 százaléknál járt.
A bejelentés hideg zuhanyként érte a befektetőket, jóllehet az Eli Lilly így is impozáns eredményt tudott felmutatni, de egyelőre alulmaradt ebben a versenyben. Pontosabban fogalmazva: nem tudta ledolgozni a hátrányát.
Ugyanakkor a kövérek paradicsomában, az Egyesült Államokban a heti receptfelírásokat tekintve az Eli Lilly Zepboundja már 418,6 ezernél járt, szemben a Wegovy 281,7 ezres számával az IQVIA adatelemző cég július utolsó hetének feldolgozott értékesítési volumene alapján.
Az Eli Lilly mostani bejelentése 32 milliárd (!) dollárral csökkentette a társaság – még a negyedéves gyorsjelentése előtt kimutatott – 607 milliárd dolláros piaci értékét.
De nem annyival, mint az immár csak 199 milliárd dollárt érő Novo Nordisk esetében, amely a várakozásoktól sorozatosan elmaradt forgalom- és profitbővülése és a hamisítványok előretörése miatt az idén már 48 százalékkal értékelődött le a befektetők ítélete alapján.
Mindenesetre az egyelőre e két cég által uralt új generációs súlycsökkentők piaca egyre dinamikusabban nő, iparági becslések szerint a következő tíz évben a 150 milliárd dollárt is meghaladhatja az ebből származó forgalmuk.
Az Eli Lilly árfolyamzuhanása még katasztrofálisabb lehetett volna, ha a csütörtökön közzétett negyedéves gyorsjelentéséhez nem fűz pozitív kicsengésű kilátásokat. E szerint ugyanis a cég egy részvényre eső várható éves nyeresége (EPS) kitörhet a korábban jelzett 20,78–22,28 dolláros sávból, és a 21,75–23,0 dolláros sávban landolhat.
A változás ugyan nem átütő mértékű, de pozitív üzenetet hordoz. Ezt egyébként a súlycsökkentői várakozásokat felülmúló forgalmának köszönheti, ezeknél a korábbi 58–61 milliárd dolláros éves bevételi tervét a 60–62 milliárd dolláros tartományba vitték fel. A második negyedévben
alkotta súlycsökkentő portfólió amerikai piaci részesedés elérte az 57 százalékot. A Zepboundból 3,38 milliárd dollárért értékesítettek, szemben az LSEG 2,95 milliárdos konszenzusával, a Mounjaro 5,20 milliárd dollárt hozott a konyhára, a Wall Street 4,74 milliárdos becslését jócskán felülmúlva.
A portfólió 8,58 milliárd dolláros forgalmával az Eli Lilly teljes, 15,55 milliárd dolláros negyedéves bevételének az 55 százalékát szállította, jelentősen hozzájárulva az összforgalom 36 százalékos éves alapú bővüléséhez. Eközben a gyógyszergyártó adózott nyeresége még látványosabban, 91 százalékkal, 5,66 milliárd dollárra nőtt.
Tavaly még megkoronázták a fogyasztószerek dán óriását a befektetők, mára viszont elfordultak tőle. A diagnózis adott: a Novo Nordisk számára kulcsfontosságú amerikai piaci pozíciójának megtartása, a terápia kidolgozása viszont már az új vezérre hárul. A dán gyógyszergyártó vesszőfutása még nem ért véget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.