A mesterséges intelligencia (MI) mindennapos felhasználásáról még sokan gondolják, hogy 5-10 év is hátra lehet, amíg egy-egy iparág átalakul. Pedig a változások nagyon sok területen már most megindultak: hónapok alatt olyan átalakulások következnek be, amelyek korábban évtizedekbe teltek. Ilyen terület például az online szállás, utazás és rekreációs tevékenységek piaca.
Az internet elterjedése előtt az utazási ügynökségek vitték el a rendelések legnagyobb részét. Ezt követően, körülbelül egy évtizeddel ezelőtt szerepüket nagy részben átvették az online foglaló irodák (OTA, azaz online travel agency), mint az Expedia vagy a Trip.com. A Covid-járvány utáni fellendülésben ezek a vállalatok és az online fizetési piac részvényei is száguldottak, elég csak a Paypal, a Mastercard vagy a Booking ralijára gondolni.
Most azonban gyökeresen megváltozni látszanak a fogyasztói szokások. Egyre többen használják a Chat GPT-t vagy a Geminit személyre szabott keresésre.
Milyen egyszerű az anyanyelvünkön beírni, hogy például két-három éjszakára szállást keresünk Madridban, de úgy, hogy ne legyen messze a stadiontól, ahol a kedvenc focicsapatunk játszik kedd este.
Hozzátesszük még, hogy
ne nézzen forgalmas utcára a franciaágyas szoba,
és akár egy-két óra várakozásnál nem hosszabb átszállást is vállalunk azért, hogy olcsóbb legyen a repülőjegy. A kívánságok végtelenek lehetnek, például két este szeretnénk helyiek által látogatott jó étteremben enni, a többi étkezéshez pedig ajánljon ABC-t, és még érjünk is haza a péntek reggeli céges megbeszélésre.
Fontos tudni, hogy most még az okosnak látszó MI vagy annak ügynök funkciója is relatíve korlátozott információkból válogat. Például a Chat GPT számára a szolgáltatók által publikált YouTube, az Instagram vagy a Facebook-bejegyzések, sőt a Google review-k is csak korlátozottan elérhetők. A szolgáltatásokat kínáló honlapok struktúrája és MI-kompatibilitása is meghatározza, hogy a gép miből tud válogatni. Az MI jelenleg a korábban ismertetett online utazási weblapokra, az aggregáló oldalakra mint például a TripAdvisor, a GetYourGuide, a Viator, valamint a publikus blogokra és főképp csevegésekre támaszkodik. (Mellékesen jegyzem meg, hogy talán jobb elgondolkodni, hogy mennyire objektív egy ilyen ajánlat.)
A jelenben még az MI „minél jobb kiszolgálása” vagy saját MI-ügynök bevetése többletbevételt jelenthet a fenti cégeknek. A legnagyobb online utazási ügynökségek bevételei jól alakulnak, van miből költeni a fejlesztésre. Az OTA-knak még mindig megvan az a hatalmas előnyük, hogy biztonságot nyújtanak: ha nem elérhető a szállás, másikat ajánlanak, és a pénzügyi tranzakcióinkat is szívesebben végezzük az ő oldalaikon. De lehet, hogy a közvetítőket hamar kiszorítják, talán csak a legnagyobbak és leginnovatívabbak fognak megmaradni.
Mert gondoljunk bele, hogy egy átlagos Booking típusú foglaláson 15-20 százalék a marzs. Ez a piac felkeltette a csodálatos hetesbe tartozó vállalatok figyelmét is. Az első lépés most még az, hogy a legnagyobb légitársaságok, hotelek és az OTA-k egymással és az MI-vel partnerségre lépnek. A második körben azonban lehet, hogy a teljes választási, foglalási, tranzakciós és garanciális folyamatot átveszi majd a mesterséges intelligencia.
A Gemini AI agent és az Open AI Operátor most az úttörő, de nem biztos, hogy ők futnak be győztesként. A Microsoft az Accenture és az Amadeus közreműködésével saját MI-ügynököt hozott létre, de ez is gyerekcipőben jár még.
Hol vagyunk már a sarki irodában prospektusokat mutató hölgytől!
A Lens nevű alkalmazás például virtuálisan megmutat mindent a minket érdeklő szállásról vagy tengerpartról, és személyre szabott ajánlatot biztosít. Nem kevés szakmai, etikai és versenyjogi akadály is felmerül, de a koncentrálódás elkerülhetetlen. Ebben a versenyben véleményem szerint a legnagyobbak nyernek majd, mivel ezek a vállalatok tudnak a legtöbbet fejlesztésre, adatközpontokra és innovációra fordítani.
A jelen írásban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! A jelen írásban foglaltak célja kizárólag tájékoztató jellegű információk közlése a befektetőkkel és azt a PFN Prestige Financial Zrt., az Erste Befektetési Zrt. közvetítőjeként készítette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.