Ez egy stratégiai együttműködés – hangsúlyozta a Világgazdaságnak adott interjújában Szilágyi Gábor, a Media Markt Magyarország ügyvezető igazgatója, aki szerint az utóbbi napok híre a JD.com belépéséről természetes módon keltett hullámokat a piacon. Mint mondta, a percepciók hasonlók egész Európában: a hír elsőre sokakban félelmet ébreszt, hiszen egy kínai óriásról van szó. A MediaMarkt azonban nem felvásárlásról, hanem partnerségről beszél, amelyben minden fél nyer.
A JD.com Kína második legnagyobb online kereskedelmi szereplője, amely az elmúlt években kiterjesztette tevékenységét az offline térre is.
Szilágyi szerint a cég tudatosan építi az úgynevezett „omnichannel” működést, vagyis az online és a fizikai jelenlét integrációját. Az európai expanziót évek óta készítették elő, és a MediaMarkt számára természetes partnernek bizonyultak: több mint ezer áruházzal, tizenegy országos jelenléttel és egy erős, beágyazott márkával rendelkeznek. Mint mondta, a JD.com célja, hogy Kínán kívül is kiépítse saját infrastruktúráját.
Ennek részeként már létrehozta operációját
saját logisztikai rendszert, IT-hátteret és adatközpontokat működtetve. A MediaMarktban történő többségi tulajdonszerzés ebbe az európai növekedési stratégiába illeszkedik. Szilágyi Gábor kiemelte:
a JD.com „bevásárolta magát” a cégbe, de nem beolvasztani, hanem fejleszteni kívánja.
A MediaMarkt továbbra is független vállalatként működik, a JD.com pedig elsősorban logisztikai és informatikai kompetenciákat hoz a közös munkába.
A magyar ügyvezető szerint a kínai partner egyik legnagyobb előnye az, hogy
Kína teljes területén képes másnapi kiszállítást biztosítani – ez a logisztikai precizitás Európában is új szintet hozhat.
Ez az együttműködés nem a struktúra átalakításáról, hanem a meglévő stratégia felgyorsításáról szól – fogalmazott.
A vásárlók szempontjából a változás kézzelfogható előnyökkel járhat: gyorsabb szállítás, fejlettebb IT-megoldások és hatékonyabb kiszolgálás várható. Szilágyi szerint sem a beszállítói kör, sem a márkaidentitás nem változik meg, a cég kereskedelmi és marketingstratégiája is változatlan marad. „Nem lesz márkacserénk, nem lesz névváltoztatás, és egyetlen áruházunk sem zár be” – szögezte le. Az ügyvezető külön kiemelte, hogy
a MediaMarkt egyik nagy családi tulajdonosa, a Kellerhals család továbbra is megtartja részesedését a vállalatban.
Szerinte ez is mutatja, hogy a JD.com belépését a meglévő partnerek is hosszú távú növekedési lehetőségnek tekintik. „A két cég erősségeinek fúziója stabil alapot teremt a további fejlődéshez” – mondta.
A vásárlói adatok biztonságával kapcsolatban Szilágyi Gábor hangsúlyozta: a két vállalat nem osztja meg egymás között az adatbázisait. A JD.com Európában önálló infrastruktúrát épít, a MediaMarkt pedig saját szerverein, saját adatkezelési rendszereiben dolgozik tovább. „Nem lesz közös adattárház, nem lesz adatáramlás Kína felé” – mondta, hozzátéve, hogy ez a kérdés a megállapodás egyik sarkalatos pontja volt.
Az adatvédelemről szólva kijelentette:
mindkét fél szigorúan betartja az európai adatvédelmi és versenyjogi szabályokat. A JD.com maga is elfogadta, hogy a partnerség keretein belül az uniós előírások lesznek az irányadók.
A folyamat ugyanakkor még nem zárult le teljesen – válaszolta kérdésünkre az ügyvezető igazgató. Tájékoztatása szerint a JD.com jelenleg nyilvános vételi ajánlatot tett a MediaMarkt anyavállalatának részvényesei számára, a részvényesek pedig egyedileg dönthetnek az eladásról.
Ezzel párhuzamosan zajlik a német versenyhivatali jóváhagyás, valamint minden olyan tagországban, ahol a MediaMarkt jelen van, a helyi hatóságok engedélyezési folyamata is. „A német eljárás rendben zajlik, időarányosan teljesen megfelelő ütemben haladunk” – fogalmazott az ügyvezető, hozzátéve, hogy legkésőbb 2026 első felében lezárulhat a folyamat.
Szilágyi Gábor összegzése szerint a JD.com belépése a MediaMarkt számára nem irányváltást, hanem megerősítést jelent. Az ügyvezető úgy látja, hogy a két vállalat együttműködése
számára is új perspektívát nyit: a kínai partner technológiai ereje és a MediaMarkt európai piaci tapasztalata együtt teheti még versenyképesebbé a vállalatot.
Itt a nagy bejelentés, ami felforgathatja a piacot: kiderült, mikor indul a Media Markt Marketplace – jöhetnek a külsős eladók
Beszámolt a legfrissebb vásárlói trendekről az egyik legnagyobb elektronikai áruházlánc. A MediaMarkt igazgatója szerint a futball-világbajnokság, a bérnövekedések és az adócsökkentések is növelik a vásárlási kedvet. Hatalmas bejelentést tett: a MediaMarkt magyar webáruháza piactérré alakul, ahol külső eladók is értékesíthetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.