BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tőzsdei szalmaszálba kapaszkodik a kínai és amerikai piacát elveszítő Polestar

Nehéz dolga van a világ két legnagyobb autópiacáról kiszoruló svéd-kínai elektromosautó-gyártónak, amelyet ráadásul hamarosan a Nasdaq tőzsdéről is „eltanácsolhatnak”, ha nem rendezi a sorait. A Polestar vesszőfutása még nem ért véget, s bár a cég egyre jobb értékesítési mutatókat produkál, nyomasztó veszteségei még lejjebbre húzzák.

A súlyos adósságokkal küzdő svéd-kínai Polestar fordított részvényfelosztással próbál megkapaszkodni a Nasdaqon, a New York-i elektronikus tőzsde szabályzata szerint ugyanis hamarosan ki kellene vezetni az elektromosautó-gyártó részvényeit a kereskedésből, azok alacsony, mélyen egy dollár alá esett értéke is minimális likviditása miatt. 

Polestar 5 At IAA Mobility Munich 2025
A Polestar 5 elektromos SUV-t a szeptemberi müncheni autókiállításon mutatták be a nagyközönségnek / Fotó: NurPhoto via AFP

A Nasdaq már figyelmeztette a kínai Geely Holding és annak vezetője, Li Shufu többségi tulajdonában lévő vállalatot, hogy kilistázzák a parkettről, ha nem teljesíti a minimális vételi árra vonatkozó követelményt. A Polestar szerdán bejelentette, hogy a szükséges technikai részleteket megtette, s kezdeményezte a fordított részvényfelosztást a tőzsdehatóságnál. 

A részvényesek nem díjazták a Polestar mentőakcióját

Ennek az a lényege, hogy a csökkentik a részvényeik számát, miközben értéküket annyival növelik, hogy tulajdonosukat gyakorlatilag emiatt semmilyen veszteség sem éri. Ilyen vonatkozásban a fordított részvényfelosztás tehát nem több egy optikai trükknél. Több se kellett a befektetőknek, akiket már a szerdán, korábban közzétett negyedéves gyorsjelentés is elbizonytalanított, többen a kiszállás mellett döntöttek, így a nyitás előtti kereskedésben eleve 4 százalékkal lehúzták a Polestar árfolyamát.

 

A Polestar a szorult helyzetéhez képest viszonylag elfogadható kereskedelmi adatokat közölt az idei harmadik negyedévéről, a cég 14 192 darab luxusautót értékesített, 13 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. Csakhogy a kínai–amerikai vámháború egyik veszteseként a cég gyakorlatilag kiszorult az amerikai piacról, egyedül a Polestar 3 modelljét gyártják a helyi piacra a kisebbségi tulajdonos Volvo dél-karolinai üzemében – kérdés, meddig. 

Kiszorulnak Kínából és Amerikából is

A Polestar kínálata a villanyautók vásárlásához nyújtott 7500 dolláros adókedvezmény Donald Trump elnök által szeptember 30-i hatállyal elrendelt eltörlése után gyakorlatilag versenyképtelenné vált az amerikai piacon. A kínain is hasonló a helyzet, a cég a minap már az utolsó szalonját is felszámolta, hogy nyomasztó adósságait ne növelje tovább vállalhatatlan mértékben. 

A világ két legnagyobb piacáról való kiszorulását a társaság új vezetése az európai jelenlét erősítésével próbálja orvosolni. A helyzet odáig fajult, hogy a Polestar 5 GT szeptemberi bemutatásakor a vállalat azt mondta, hogy kihagyja modell bevezetését Amerikában és Kínában.

Az Egyesült Államokban történő további erőteljes terjeszkedésnek nincsenek meg a forrásai, ez az elektromos autók iránti kormányzati ellenszenv miatt vállalhatatlanul magas pénzügyi kockázatokkal járna

– ezt már a nyáron előrevetítette a cég menedzsmentje, úgyhogy a premier elmaradása eleve borítékolható volt. A gyatra üzletmenet hátterében

  • a vámok emelkedése,
  • az új modellek csúszása,
  • a villanyautók keresletcsökkenése
  • és a verseny erősödése

húzódik meg. Miközben a Polestar ezekre a kérdésekre keresi a megoldást, veszteségei tovább nőnek. A második negyedévben 1,03 milliárd dolláros veszteséget jelentettek, igaz, ebben a Polestar 3 modellhez kapcsolódóan lekönyvelt 739 millió dolláros értékvesztés nagyban közrejátszott. 

Tovább nőttek a Polestar veszteségei, és nem látni a folyamat végét

Most, a szeptemberrel zárult három hónapban 365 millió dolláros mínuszt mutattak ki, szemben az egy évvel korábbi 323 millióval. A bevételek eközben 36 százalékkal, 748 millió dollárra nőttek. Különösen az amerikai veszteségek húsba vágóak, ott ugyanis a Polestarnak milliókat kellett kifizetnie a lízingcégeknek a maradványérték-garanciavállalási konstrukció miatt. 

A Polestar vezetői keresik a megoldást, de folyamatosan újabb nehézségekbe ütköznek / Fotó: Vanessa Carvalho

Ennek az a lényege, hogy a lízingből visszaadott autók használtautó-piaci értéke mélyen a garantált szintje alá csúszott, s ezt a veszteséget a szerződés szerint a Polestarnak kell állnia. A Polestar adósságállománya 4,27 milliárd dollárra rúg, a menedzsment állandó tárgyalásban áll a hitelezőkkel adósságaik átütemezéséről.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.