Kolozsvár és Nagyvárad között évekre leállították a vasúti forgalmat január 8-tól kezdődően a pálya korszerűsítése miatt. Ugyan már december 10-én leállította a román állami vasúttársaság (CFR) a szerelvényeit a vonalon, miközben a Budapestet a székelyföldi városokkal  összekötő nemzetközi vonatokat a biharkeresztesi határátkelőtől a nyírábrányihoz irányította.

Két magán-vasúttársaság, az Interregional Calatori és a Transferoviar Calatori még január 7-ig még üzemeltetett járatokat Nagyvárad és Kolozsvár között, azonban 

január 8-tól a vasúti infrastruktúráért felelős CFR Infrastructura teljesen lezárta a Kolozs megyei Egeres és Kissebes közti pályaszakaszt.

Cluj-napoka,,Romania,-,April,27,,2022.,Train,Riding,With,Passengers
Vonat a kolozsvári pályaudvaron.
Fotó: Shutterstock

Korábban a vasúti személyszállítást végző CFR Calatori azt közöle, hogy január 8-tól kezdődően vonatpótló buszokat üzemeltet a két romániai megyeszékhely között, azonban ez egyelőre nem történt meg.

A két város között jelenleg napi két vonatpótló buszjárat közlekedik, és mindkettőt az Interrgional Calatori működteti. A cég nagy kerülővel üzemeltet egy közvetlen járatot is a két város között, Margittán, Zilahon és Désen keresztül, melynek a menetideje nyolc óra. A Nagyvárad–Kolozsvár vasúti pályán az átlagos menetidő három óra volt.

A Kolozsvár és a román–magyar határ közötti több mint 166 kilométeres vasúti pályát a bukaresti kormány az uniós finanszírozású országos helyreállítási terv keretében szeretné korszerűsíteni és villamosítani úgy, hogy azon 160 kilométeres óránkénti sebességgel haladhassanak a szerelvények. A beruházás becsült értéke 9,36 milliárd lej (711,26 milliárd forint).

A finanszírozási szerződést a román szállításügyi minisztérium 2022 novemberében írta alá a CFR SA-val, amely négy szakaszra osztotta a munkálatokat, és szakaszonként írt ki pályázatot. A nyertes cégcsoportoknak 42 hónap alatt kell befejezniük a beruházást.