Max Verstappen a pályán már megelőzte Lewis Hamiltont, aki a legutóbbi szezonban megnyerte a Forma–1-es pilóták bajnoki címét. A Red Bull Racing 25 éves sztárja a hetekkel ezelőtt begyűjtött, zsinórban második bajnoki címével, és már a pénzügyi versenyben is megelőzi a riválisát – számolt be a Forbes

 Red Bull's Dutch driver Max Verstappen waves ahead of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina Circuit in the Emirati city of Abu Dhabi on November 20, 2022. (Photo by Karim Sahib / AFP)
Verstappen a Forma–1 legjobban fizetett pilótája.
Fotó: Karim Sahib / AFP

Ki a legjobban kereső Forma–1-es pilóta?

Az üzleti lap becslései szerint 

Verstappen az Forma–1 legjobban fizetett pilótája volt 2022-ben, a fizetéséből és a bónuszokból összesen 60 millió dollárt (több mint 22 milliárd forint) keresett. 

Hamilton, aki 2013 óta minden évben a legjobban kereső pilóta volt a Forbes sportolói ranglistáján, most a becslések szerint 55 millió dollárral (több mint 20 milliárd forint) a második helyre került. Fernando Alonso pedig a harmadik helyen áll, 30 millió dollárral (több mint 11 milliárd forint).

Őt követi Verstappen Red Bull-os csapattársa, Sergio Pérez 26 millió dollárral (9,7 milliárd forint) és a ferraris Charles Leclerc a körülbelül 23 millió dolláros (8,6 milliárd forint) vagyonával. 

A Forma–1 tíz legjobban fizetett pilótája a becslések szerint 

összesen 264 millió dollárt (közel 99 milliárd forint) halmozott fel tavaly, ami 25 százalékos növekedés a 2021-es előrejelzésekhez képest. 

Hétmillió dolláros bírságot szabtak ki a Red Bullra a tavalyi költségplafon túllépése miatt

A plafon idén 140 millió, jövőre pedig 135 millió dollár lesz a költségcsökkentés jegyében

Azok a pénzösszegek, amelyek még jóváhagyásra várnak, nem lettek feltüntetve az összesített bevételek esetében, részben azért, mert a Forma–1 kevés marketinglehetőséget kínál például a teniszhez vagy az NBA-hez képest. Hamilton a pályán kívüli bevétele körülbelül 8 millió dollár, Verstappen pedig 2 millió dollárt gyűjtött össze. 

A Forma–1 sztárpilótáinak okuk van azt hinni, hogy fizetésük folyamatosan emelkedni fog, annak ellenére, hogy a nemzetközi autóverseny-sorozaton tavaly bevezetett költségvetési plafon a kulcsfontosságú területeken jövőre 135 millió dollárra korlátozza a csapatok kiadásait. Miközben ugyanis csökkenteniük kell a tervezési és kutatási kiadásaikat, a Forma–1-es pilóták fizetése kimaradt a költségsapka számításából, így a csapattulajdonosoknak egy sor lehetőségük van arra, hogy további pénzt költhessenek az újabb futamok alatt. 

Az iparági bennfentesek arra számítanak, hogy az új költségplafon miatt a pilóták fizetése szárnyalni fog a következő néhány évben.

AUTO-PRIX-MEX-F1-RACE Mercedes' British driver Lewis Hamilton pulls out of the garage during the qualifying session for the Formula One Mexico Grand Prix, at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City on October 29, 2022. (Photo by CARLOS PEREZ GALLARDO / POOL / AFP)
A Forma–1-es sztárpilóták óriási pénzeket halmoztak fel egy év alatt.
Fotó: AFP

Mi számít bele a Forma–1-es költségsapkába?

Az autók – de nem a motorok – teljesítményével kapcsolatos minden kiadás releváns a költségsapka szempontjából, például:

  • az autó összes alkatrésze (a kormánytól a kerékanyákig),
  • az autó működtetéséhez szükséges összes elem,
  • a csapat személyzetének nagy része,
  • a garázs felszerelése, 
  • a pótalkatrészek, 
  • és a szállítási költségek.

A legnagyobb fókuszterület az autófejlesztési költségekre irányul, a csapatoknak ezután mérlegelniük kell, hogy mit fejlesztenek, mennyit költenek az egyes legyártott alkatrészekre, mennyi alkatrészre van szükség és megengedhető túlköltekezés nélkül.

Mi nem tartozik a költségsapka alá?

Számos költséget azonban továbbra sem korlátoznak, például:

  • a sofőr fizetését, 
  • az utazási költségeket,
  • a marketing költést, 
  •  az ingatlanok és jogi költségeket, 
  • a nevezési és licencdíjakat,
  • szülői és betegszabadság kifizetését,
  • illetve munkavállalói bónuszok és személyzeti egészségügyi juttatásokat.

A szabályszegéseket a költségsapka ellenőrzésére létrehozott bírói testület a Cost Cap Adjudication Panel vizsgálja felül, ahová bírókat neveznek ki a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a csapatok ajánlása után. 

Az óriási pénzmozgások mindig is jellemezték a Forma–1-et, és a nagy sztárok szép summát tehetek idén is zsebre, a következő videóból pedig az is kiderül, hogy kik voltak azok pilóták, akik a legnagyobb összegeket kereshették a sportág történetében: