Csak kikecmereg valahogy az Adidas a vállalhatatlan, rasszista megnyilvánulásait követően kirúgott Kanye West rapper által okozott válságából – legalábbis erre enged következtetni a cég frissen közzétett profitfigyelmeztetése. Helyesebben veszteségfigyelmeztetése, hiszen közleményükben arról számolnak be, hogy a vártnál is jobban alakuló konszolidációnak köszönhetően az előrejelzettnél kisebb veszteséggel zárhatják idei üzleti évüket.
Nem keveset tudnak lefaragni, hiszen a nyáron prognosztizált 450 millió eurós üzemi veszteséget 100 millió körülire tudják redukálni. Sőt, az idei évre eleve 700 millió eurós üzemi veszteségre számítottak márciusban, s ha a Yeezy kollekció körüli költségekkel, leírásokkal megtisztítanánk az üzemi eredményt, akkor százmilliós üzemi profit adódna az év végén.
A bruttó árrés eközben 20 bázisponttal, 49,3 százalékra javult a harmadik negyedévben, s az előzetes adatok szerint 409 millió euró szerepel ezen a soron.
Piacra dobták a Yeezy-raktárkészletet
A váratlan előrelépésben nagy szerepe van annak, hogy hagyományos termékkörükben javultak az értékesítési mutatóik, s hogy a több mint egymilliárd dolláros értékű, a Kanye West-botrány után „lefagyasztott”, az amerikai rapper nevével fémjelzett Yeezy kollekciót hosszas tanakodás után „kiengedték”, s megkezdték a kiárusítását.
A magát manapság már egyszerűen Ye néven promotáló Kanye West és az Adidas együttműködésével megszületett kollekcióval nyert, a szerződés elkerülhetetlen felmondásával viszont üzletileg veszített az Adidas, de ezt a békát a béke érdekében lenyelték Herzogenaurachban, a cég szülővárosában. A Yeezy kollekció darabjai iránt tapasztalt hatalmas érdeklődésre tekintettel
a raktárkészletet május végén visszavitték a piacra, amivel főleg az Egyesült Államokban és Kínában váltottak ki kisebb fajta felvásárlási lázat.
Az ebből származó bevétellel pedig sikerült egyenesbe hozni az a harmadik negyedévben hagyományos terepein is erős teljesítményt nyújtó sportszergyártó óriáscéget. A konkrét számokat a november 8-án publikálandó negyedéves gyorsjelentésben közlik.
Egyetlen cipőfűző sem marad az Adidas nyakán
Az Adidas szóvivője a Reutersnek elmondta, hogy a Yeezy termékek végkiárusításából 150 millió eurós profitra tettek eddig szert, s már csak 300 millió euró értékű raktárkészlet sorsáról kell gondoskodniuk.
Hozzátette, hogy a kollekcióból jelentős tételeket felajánlottak jótékonysági szervezeteknek, és a maradékkal is így tesznek. Azaz egyetlen cipőfűző sem marad az Adidas nyakán, ami az antiszemita rapperre emlékeztetné őket.
A szóvivő nem részletezte, hogy az értékesített és az eladományozott tételek külön-külön milyen arányt képviselnek, illetve a bevételből mennyi ment jótékony célokra.
Az Adidas még 2016-ban jelentette be, hogy Kanye Westtel közösen piacra dobja a Yeezy néven futó kollekcióját. E kollekció darabjai és a cipők nagyjából évi 2 milliárd dollárral járultak hozzá a német sportszergyártó bevételeihez. Az együttműködést az Adidas egyoldalúan, tavaly október 25-én azonnali hatállyal felmondta.
Az erősödő euró ártott az Adidas bevételeinek
Az Adidas bevételei is a vártnál jobban alakultak a harmadik negyedévben, igaz, az árfolyamhatásoktól megtisztított bevételnél mért 1 százalékos plusz inkább stagnálásnak tekinthető, de a bázis is magas volt, hiszen a 2022-es, decemberi labdarúgó-világbajnokságra való készülődés közepette rengeteget tudtak eladni a válogatott mezekből.
Mint ismert, jó lóra tettek, mivel ők öltöztették a későbbi tornagyőztes argentin válogatottat (is), miközben a döntőt büntetőkkel elveszítő franciák a fő rivális amerikai Nike által gyártott mezeket viselték. Valószínűleg azon sem veszítenek, hogy Lionel Messinek a Inter Miamihoz való szerződtetéséhez s hozzájárultak, hiszen
az argentin csillag Westtel szemben nem beszél hülyeségeket, és még ma is kiválóan futballozik.
Az Adidas viszont a devizaátértékelődések miatt összességében mégis alacsonyabb, 6 milliárd eurós forgalomról számolhat be a harmadik negyedéves gyorsjelentésében. Az egy évvel korábbihoz képest erősebb euró hatását jelzi, hogy a harmadik negyedéves bevételek euróban kifejezve 6 százalékkal csökkentek az előzetes adatok szerint.
Töretlen a befektetői bizalom az új vezérben
A társaság részvényei az év eleje óta 34 százalékkal drágultak, köszönhetően elsősorban annak a befektetői bizalomnak, ami a helyi versenytárstól, a Pumától tíz év után idén januárban az Adidashoz átigazolt Björn Gulden személyét övezi. A norvég üzletember pedig mindent tud a cipőkről, legalábbis abban az értelemben, hogy miként kell azokat értékesíteni.
Úgy látszik, Gulden tízéves ciklusokban gondolkodik, első topmenedzseri állását, a Deichmann-nál – Európa legnagyobb forgalmú cipőkereskedelmi lánca – is tíz év után hagyta ott 2010-ben, hogy azután a dán Pandora ékszer-kereskedelmi láncnál csillogtathassa meg tudását. Innen vadászta le a Puma 2013-ban.
Bár Guldennek semmi köze sem volt Kanye West szerződtetéséhez, a kész helyzet elé állított cégvezető nemrég egy podcastben próbálta bagatellizálni a rapper antiszemita és rasszista mondatait, szerinte szerencsétlen eset volt, s nem hiszi, hogy West komolyan gondolta, amit mondott, csak úgy „kijött a száján”. Gulden nem számolt azzal, hogy kijelentésével gyakorlatilag a rapper szellemi képességeit vonta kétségbe.