Az utolsó héten 15 százalékkal csökkentek ugyan a jegyárak az amerikaifutball-bajnokság döntőjére, a Super Bowlra, de a Las Vegas-i helyszínhez méltóan így is előbb nyerni kell valakinek a kaszinóban, ha ki akarja fizetni a legolcsóbb, 6944 dollárba (több mint 902 ezer forintba) kerülő jegyet a Kansas City Chiefs és a San Francisco 49ers vasárnapi mérkőzésére.
Az áresés ellenére ez lesz a legdrágább döntő, a jegyek átlagára eléri a 9850 dollárt, 70 százalékkal magasabb a tavalyinál, és 54 százalékkal több, mint 2020-ban, amikor ugyanez a két csapat játszotta a Super Bowlt – emlékeztetett összefoglalójában a CNN amerikai hírtelevízió. Akkor a Patrick Mahomes vezette Chiefs nyert 31-20 arányban, most azonban a 49ers az esélyesebb a fogadóirodáknál.
Előrejelzések szerint 67,8 millió amerikai fogad majd a mérkőzésre.
A rendezvényjegyek online piactere, a New York-i székhelyű TickPick szóvivője szerint az Allegiant Stadiumban is többségben lesznek a kaliforniaiak, a jegyek 37 százalékát a 49ers szurkolói vásárolták meg, csak 7 százalékát Kansasból és Missouri államból.
Legalább a szállás „olcsó”
Horribilis mértékben megdrágultak a repülőjegyek is, a Priceline adatai szerint egy oda-vissza szóló jegy Kansasból átlagosan 666 dollár – 350 százalékkal több, mint egy éve ilyenkor. San Franciscóból ehhez képest olcsón, 383 dollárból meg lehet úszni a repülőutat, de ez is 262 százalékkal drágult. (Egy dollár 360,6 forint.)
A repülőjegyekhez és belépőkhöz képest a szállás viszonylag olcsó, a szállodai szobák ára a Super Bowl hétvégéjén „csak” 76 százalékkal drágább az egy évvel korábbinál, átlagosan négyszáz dollár egy éjszakára (plusz az idegenforgalmi adó). Ez persze csak az olcsóbb szállodákra vonatkozik, az Aria 1800, a Bellagio 1600 dollárért kínálja a szobákat éjszakánként, a Four Seasonsnél pedig 25 ezer dollárt kell fizetni az egyébként zárt stadionra nyíló lakosztályokért.
Jó üzlet – de nem a helyszínt városnak
A Super Bowl az egyik legnagyobb szabású sportesemény a világon, nem csoda, hogy rengeteg pénzt is mozgat. A vállalatok dollármilliókat költenek a 30 másodperces reklámokra, a közvetítést ugyanis várhatóan legalább 110 millió ember nézi majd a képernyő előtt.
Jól értesült források szerint az idén egy ilyen reklám ára 6,5-7 millió dollár, és minden üres másodperc elkelt.
A reklámok egy részét már ismerni, mivel a nagy hirdetők már felfedték a terveiket, így az biztos, hogy a Budweiser, a State Farm biztosító, a BMW és a Hellman’s szerepelni fog.
Arra vonatkozóan nincsenek megbízható adatok, hogy mennyi pénzt hoz a Super Bowl, de a becslések szerint az összeg minimum 300 millió dollár, maximum 1,3 milliárd. Mike Edwards, az Észak-karolinai Egyetem (NCU) docense szerint azonban ebből legföljebb 150 millió a rendező város bevétele, a többi a futballszövetséget, az NFL-t gazdagítja.
Az NFL-é a jegybevétel 100 százaléka, emellett további több tízmillió dollárral gazdagszik a szurkolói relikviák árusításából, nem is beszélve a közvetítési jogok eladásáról. A ViacomCBS például évi 2,1 milliárd dollárt fizet egy 11 éves szerződés keretében a vasárnap délutáni (magyar idő szerint esti) mérkőzések és három Super Bowl – köztük az idei – közvetítéséért.
Úgy vélem, nem is kérdés, hogy az NFL a Super Bowl legnagyobb nyertese, ha arról van szó, hogy ki keresi vele a legtöbb pénzt
– nyilatkozta Edwards az NCU portáljának.
És ne feledkezzünk el Taylort Switfről!
A Kansas City Chiefs egyik sztárjának, Travis Kelcenek a világhírű énekes barátnője két japán koncert között ugrik haza a Super Bowlra, ami a jelenlététől még nagyobb eseménnyé válik, ha ez egyáltalán lehetséges.
Paul Hardart, a New York-i Egyetem üzleti iskolájának marketingprofesszora szerint Swift megjelenése „valószínűleg jelentős hatással lesz nem csupán a tévénézők számára, hanem demográfiai összetételére is”. Szerinte ez már abban is megmutatkozik, hogy az e.l.f. Cosmetics és a L’Oréalhoz tartozó NYX először vásárolt reklámidőt a döntőre, és majdnem húszéves szünet után visszatér a Dove is.
Két jól ismert és nagyon népszerű csapat közötti mérkőzés megspékelve Swift jelenlétével azt eredményezheti, hogy ez a Super Bowl lesz az utóbbi évek legnézettebbje
– nyilatkozta a CNN-nek.
Az év emberévé választott énekesnő számára már csak egy dolog okozhat komoly fejfájást: az, hogy hol parkoljon a magánrepülőgépe, amelynek károsanyag-kibocsátása régóta csípi a környezetvédők szemét. A Las Vegas-i és környékbeli repülőtereken ugyanis már a múlt hét elején elkelt minden üres hely.