A Google félmilliárd dollárt tolt a kínai piacra
A világ legismertebb tech cége azért választotta a gyorsan növekvő ázsiai piacot, hogy felvegye a versenyt a vetélytársakkal, köztük az Amazonnal. A tudósítások szerint a kaliforniaiak szélesebb alapokon nyugvó együttműködést alakítanak ki a kínai céggel, aminek egyik eleme, hogy 550 millió dollárért 27 millió újonnan kibocsátott A-osztályú törzsrészvényt vásárolnak – így kevesebb mint 1 százalékos tulajdonosi hányadra tesznek szert a JD-ben. Ez a félmilliárd dollár még egy ekkora cégnél is jelentős nagyságrend, bár a Google-nál azért volt miből költeni:
a keresőóriás anyacégének, az Alphabetnek idei első negyedéves árbevétele meghaladta a 31 milliárd dollárt.
Az összebútorozás lényege, hogy a Google árakat összehasonlító rendszere (Google Shopping) reklámozni fogja a JD.comon elérhető termékeket, így a JD.com meg fog jelenni a nemzetközi piacokon is.

Fotó: AFP
Ami pikánssá teszi a bevásárlást, az az, hogy
Kína szoros ellenőrzés alatt tartja a világhálót, meghiúsítva minden, a kommunista párt tekintélyének rombolására irányuló kísérletet.
Márpedig a Google keresőjében ilyen találatok is előfordulnak, a cég pedig nem hajlandó cenzúrázni ezeket a tartalmakat – ennélfogva nem is érhető el Kínában a Google legtöbb szolgáltatása.
A JD.com befektetői között egyébként igazi nagyágyúk voltak már a Google előtt is: részvényes a Tencent kínai internetes technológiai holding, a legnagyobb kínai e-kereskedelmi vállalat, az Alibaba ősriválisa és a világ egyik legnagyobb áruházlánca, az amerikai Walmart is.

A Google-nak nem Kína az egyetlen ázsiai célpontja: a tech óriás nemrégiben a Go-Jek motorkerékpáros fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó indonéz cégbe is bevásárolta magát, és a Reuters értesülései szerint érdeklődik a Flipkart indiai internetes kereskedelmi cég iránt is. Utóbbi pletykákat nem kívánták kommentálni a Google-nál.
A kaliforniai tech cégnek korábban voltak furcsa befektetései is: 40 millió dollárt költöttek például szélmalmokra, aminek az ég világon semmi köze a cég főtevékenységéhez, de van saját főállású méhészük is. Beletoltak 1 millió dollárt egy Shweeb elnevezésű, emberi hajtással működő egysínű valamibe, aminek szintén nem sok értelmét látták az elemzők. Égettek már pénzt napelemeken és űrutazási terveken is.
Magyarországon is bővítettek
A Google kibővítette Magyarországon a nemzetközi ingyenes képzési programját, amelyet szélesebb körben, bárki számára elérhetővé tesz – közölte június elején Boros Botond, a cég magyarországi marketing vezetője. Elindult a Grow with Google elnevezésű platform, amely a társaság által kínált összes képzési lehetőséget magában foglalja: az online és offline előadásokat, az ingyenesen elérhető eszközöket, továbbá digitális tartalmakat az önfejlesztéstől az üzleti növekedésig. A Google néhány napja azt is közölte, hogy 13 magyar projekt összesen 1,3 millió euró támogatást kapott a Google Digital News Initiative elnevezésű, a digitális újságírást támogató pályázatából.