Csődbe is mehetne a Google az adatlopási botrány után
Volt már olyanra példa a történelemben, hogy egy hasonló botrány után bedőlt egy cég, de azért az informatikai óriást ez a veszély nem fenyegeti.
Latyák Balázs
2018.10.10, 18:15
Megosztom a cikket
A napokban bejárta a világsajtót a hír, hogy illetéktelen kezekbe jutott rengeteg Google-felhasználó adata. Ezt az informatikai óriás megerősítette, ráadásul kijelentette: még márciusban észlelték a problémát, de erről sem a közvéleményt, sem a felhasználókat nem értesítették.
A vállalat ugyanis félt az ügy következményeitől.
Az adathalászok „jó munkát” végeztek, egy biztonsági résnek köszönhetően ugyanis 2015-től egészen 2018 márciusáig garázdálkodhattak szabadon a Google rendszerén belül. Ez idő alatt összesen 496 951 felhasználó teljes nevéhez, e-mail-címéhez, születési dátumához, lakhelyinformációjához, kapcsolati adataihoz, foglalkozásához és profilképéhez jutottak hozzá. A probléma ráadásul súlyosabbá válik a ténytől, hogy a Google összesen 438 olyan külső alkalmazást azonosított, melyek akkor is hozzáfértek ezekhez az adatokhoz, ha a felhasználó azt nem engedélyezte.
Fotó: AFP
Felmerül a kérdés, hogy az ilyen adatlopási ügyek hogyan érintik a magyar, vagy akár a világ vállalatait. Főleg annak fényében, hogy nemrég a Facebook keveredett hasonló kálváriába.
A számítógépes vírusok, kártevők a látványos külsőségekkel járó hőskoruk után – képernyőn átszáguldó mentőautó, lepotyogó karakterek, a Yankee Doodle lejátszása a hangszóróból – abba az irányba fejlődtek, hogy minél jobban rejtve maradjanak, és csendben, hosszú időn át kémkedjenek, adatokat lopjanak a megfertőzött eszközről
– mondta el a VG.hu megkeresésére Csizmazia-Darab István a Sicontact Kft. IT biztonsági szakértője. Hozzátette, a lopott adatok komoly értéket jelenthetnek a cég konkurenciájának, jó pénzt fizetnek érte a darkneten, illetve érzékeny veszteséget jelent a megtámadott cégeknek. „Részben az ellopott bizalmas információk okán, részint a cég hírnevének csorbulása miatt.”
Érdemes megemlíteni, hogy az adathalászási ügyek nem húzhatóak rá csupán a Google-re vagy éppen a Facebookra. Évről évre egyre nagyobb kihívást jelent ugyanis az adatszivárgás elleni hatékony védelem, illetve a már bekövetkezett incidensek megfelelő kezelése és annak kommunikációja a nyilvánosság felé.
Ez utóbbi ráadásul gyakran hiányos és kritizálható, főleg miután az áldozatul esett cégek titkolóznak, kozmetikázzák az őket ért kár mértékét.
Ennek ugyanakkor drasztikus következményei lehetnek, legalábbis Csizmazia-Darab István példájából ítélve. A szakember ugyanis kifejtette: 2011-ben éppen a holland DigiNotarról derült ki egy vizsgálat kapcsán, hogy nem csak egyszerű feltörés áldozatává vált, hanem a sikeres behatolással a cégen belüli kritikus fontosságú, a tanúsítványokat kibocsátó rendszerbe is sikerült bejutniuk a támadóknak. Ennek ellenére csak belső vizsgálat zajlott az ügyben, a cég pedig nem is értesítette partnereit, mivel szerintük az incidensnek csak minimális hatása volt.
Az utólagos vizsgálatok végül rámutattak: erre a cég nem is lett volna képes, miután a támadást hónapokig egyáltalán nem is vették észre.
Fotó: AFP
A DigiNotar titkolózása viszont – mint az utóbb kiderült – súlyos és drága hibává vált, a támadók ugyanis több száz hamis tanúsítványt állítottak ki illetéktelenül. A botrány napvilágra kerülése után így ezeket vissza kellett vonni, majd pár hónapra rá az egész cég belebukott a történetbe. „A felszámolás után még abban az évben csődbe mentek” – mondta Csizmazia-Darab.
Naponta több millió adatot lopnak el
Az adatlopás mértéke igencsak súlyos szerte a világban, a Breach Level Index beszámolójából (a cég 2013 óta gyűjt információkat a különböző adatlopásokról) ugyanis egyértelműen látszik, hogy 2017. első felében több adat (1,9 milliárd) került illetéktelen kezekbe, mint az egész 2016-os évben (1,37 milliárd). Ez azt is jelenti, hogy hozzávetőlegesen átlag 10 millió adatrekordot tulajdonítanak el naponta. Leginkább a külső támadók jelentenek veszélyt az adatokra (74 százalék), de belső munkatársak által bosszúból vagy anyagi haszonszerzésből elkövetett, illetve támogatott akcióból is sokszor (8 százalék) történik adatszivárgás.
Az adatok feketepiacra kerülése, a vállalati titkok publikussá tétele tehát kellemetlen véget érhet minden vállalat számára. Az idén május 25-én életbelépő General Data Protection Regulation (GDPR) összeurópai egységes adatvédelmi jog életbelépésével viszont kevésbé van miért aggódniuk a cégeknek, semmilyen adathalász nem maradhat ugyanis büntetlenül. Az elkövetők akár 10 millió eurós közigazgatási bírságot, vagy a hekkercég éves bevételnének 4 százalékát veheti el a hatóság büntetésként.
Az „egy kontinens, egy jog” elvnek megfelelően minden uniós országban elvárás lett a belépések és jelszavak védelme, titkosítása, és minden személyes adatot érintő incidenst 72 órán belül be kell már jelenteni. A bizonyítási teher viszont a cégeken lesz, hogy a biztonsági intézkedések során mindent a szabályoknak megfelelően végeztek.
A szigorításnak örülhetnek a személyes adataikat féltő magánszemélyek, de aggódhatnak a vállalkozások, hogy az előírásoknak eleget tudjanak tenni
– hangsúlyozta Csizmazia-Darab István. Hozzátette, az előírások mellett érdemes figyelniük a vállalkozásoknak a megelőzésre, ez a legfontosabb. „A vállalatok számára elkerülhetetlen, hogy mindig erre tegyék a hangsúlyt, mivel azt már jól látjuk, hogy az informatikai biztonságra, védelemre történő költés elkerülhetetlen záloga a cégek üzletmenetének folytonosságában, biztonságuk védelmében” – fűzte hozzá a szakember.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.