BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szálláshely-szolgáltatók a legoptimistábbak a turizmusban

A szálláshely-szolgáltatásban már megközelítette a mindenkori legmagasabb értékét a Turizmus Konjunktúra Index, a vendéglátásban azonban a pozitív elmozdulás ellenére még mindig nem érte el a semleges szintet januárban. Az elmúlt három hónapban átlagosan 11 százalékkal emeltek árat az ágazati szereplők, noha költségeik ebben az időszakban 22 százalékkal nőttek.

Januárban erősen javultak a turisztikai cégek várakozásai – ezt tükrözi a Turizmus Konjunktúra Index, amelynek értéke az év első hónapjában 9 ponttal plusz 3 pontra nőtt, és 21 ponttal haladja meg az egy évvel ezelőtti értékét.

Attractive,Woman,Registering,On,Arrival,In,Hotel
A legoptimistábban a szálláshely-szolgáltatók látják a jövőt most.
Fotó: Shutterstock

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 53 százaléka növekedést, 15 százalékuk pedig visszaesést vár a vendégéjszakák számában. Ugyanekkor a vendéglátásban működők 29 százaléka várja a vendégforgalom növekedését az előző év azonos időszakához képest, míg 27 százalékuk visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban ezek az arányok 33 százalékot, illetve 6 százalékot mutatnak – tudtuk meg.

Enyhén javulónak érzékelik az ágazat szereplői a helyzetüket, 

az index mérésének kezdete óta a második legnagyobb növekedést regisztrálták januárban.

A szálláshely-szolgáltatásban jelentősen nőtt az index, megközelítette a mindenkori legmagasabb értékét, míg a vendéglátásban közepes mértékben, az egyéb turisztikai szektorban pedig kismértékben emelkedett. 

 

 

A vendéglátásban a pozitív elmozdulás ellenére még mindig nem érte el a semleges szintet az index,

amely a nullapont felett legutóbb 2022. júniusban állt.

Összességében a TKI index januárban magasabb volt a GKI által az EU számára végzett konjunktúrakutatásában mért szolgáltatási szektor konjunktúraindexénél (mínusz 1 pont). Emellett meghaladta a nemzetgazdasági átlagot képviselő GKI üzleti bizalmi indexet (mínusz 8 pont), valamint jelentősen meghaladta az építőipar (mínusz 17 pont) és a kereskedelem (mínusz 16 pont) indexét. 

Waiter,Laying,Tables,In,Empty,Restaurant
A vendéglátósok TKI-értéke jó ideje mínuszban van, de már a semleges szinthez közelít.
Fotó: Shutterstock

A turisztikai cégek 63 százaléka a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt három hónapra vonatkozóan, a költségnövekedés átlagosan 22 százalékot tett ki. A cégek 56 százaléka számolt be arról, hogy a szolgáltatási árai növekedtek az elmúlt három hónapban.

Az áremelkedés átlagosan 11 százalékot tett ki, ezáltal a működési költségek és a szolgáltatási árak emelkedése közötti olló januárban kissé kinyílt.

Kik mérnek és mit?

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (Vimosz) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről. A TKI index mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán mozog.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.