Mi lesz a multikkal kínai "rabszolgák" nélkül?
Növekvő bérek, üzemanyagköltségek és hullámzó deviza árfolyamok – a BusinessWeek elemzése szerint a "kínai ár" jelentette előny az utóbbi időben fokozatosan csökken. A világ legnagyobb beszállító vállalata, a Li & Fung igazgatója, Victor Fung úgy fogalmazott: beszélhetünk egy Foxconn előtti és egy Foxconn utáni időszakról.
A tajvani elektronikai gyártónál bejelentett béremelések csak a jéghegy csúcsát jelentik, hiszen Kínában 20-30 százalékkal emelkedtek a munkabérek február óta, de például a Honda guangdongi gyárában 47 százalékkal magasabb fizetést kapnak a dolgozók.
Ugyan a bérek már a kilencvenes években is erősen emelkedtek Kínában, de ezt a termelékenység is követte, így ennek negatív hatása részben kompenzálódott, a bázis pedig nagyon alacsony volt. Azonban ha a következő öt évben évi 19 százalékkal emelkednek a fizetések, akkor a BCG becslése szerint 623 dollár lesz az átlagos havi fizetés Kínában, ez pedig az egész gazdaságon végighullámzik majd.
Kínából esetleg Vietnámba telepedhetnek azok a nyugati cégek, amelyek sokallják a bérköltségeket, ahol az átlagos fizetések 31 százalékkal alacsonyabbak. Viszont az ottani gyárak termelékenysége jóval alacsonyabb, így a költség különbség máris csak 14 százalék.
Igaz, lehet, hogy megéri Kínában maradni, hiszen a magasabb költségek mellett az ázsiai ország fogyasztása dinamikusan nő, az ország már most a világ második legnagyobb mobiltelefon- és fehértermék vásárlója.
Egy harmadik lehetőség, hogy a cégek közelebb költöznek a piacaikhoz, az Észak-amerikaiaknak gyártók például Mexikóba telepedhetnek, a német, francia, spanyol piacokra termelők pedig esetleg Kelet-Európába helyezhetik át gyártásukat.


