Annak idején sokakat meglepett - vallotta Csányi Sándor egy régebbi interjúban -, hogy elfogadtam a bank vezetésére szóló megbízást. Az OTP-t poros, merev, nem sok presztízzsel rendelkező intézménynek tartották. Ráadásul úgy tűnt, hogy ebből a pozícióból nehezen mozdítható ki - tette hozzá.
A feladat (és ezt a pénzintézet ügyfelei - márpedig a csecsemőket leszámítva, ki ne lett volna valamilyen kapcsolatban a bankkal - egészen biztosan maguk is tapasztalhatták) valóban igen nagy volt. Csányi első lépése nem is a növekedés elvének meghirdetése volt. Végül sikerült úgy biztosítani a prudens működést, hogy az erőből még a jelentős fejlődésre is futotta. Persze ehhez néhány dologra szükség volt. Ilyen például: elérte, hogy az állam összesen tízmilliárd forinttal segítse az OTP számítástechnikai fejlesztését. A versenysemlegesnek nem igazán nevezhető lépés azonban végül a pénzintézet részvényeinek értékesítése révén a kincstár számára sem bizonyult rossz üzletnek. Az ügylettel kapcsolatban pedig nem árt leszögezni: akkoriban szinte senki más nem akadt, aki az integrált rendszer kialakítását létfontosságúnak tekintette volna. (Ma már persze közhely, hogy e nélkül nem nyújtható korszerű bankszolgáltatás.)
Az OTP hírét eleinte nem is annyira a technikai háttér, hanem a hatósági szerepben tetszelgő tisztviselők rontották. Csányi irányításának első öt éve alatt a központban és a hálózatban dolgozó vezetők mintegy 80 százaléka kicserélődött.
Időközben egyébként Csányinak komoly nehézségei akadtak. Talán már ő maga is elfelejtette ezt az időszakot, pedig akkoriban több ízben is a borotva élén táncolt minden. Az OTP magánosítási stratégiája ugyanis igen éles szakmai vitákat váltott ki. A végül nagy nehezen kiharcolt megoldás tette lehetővé, hogy az OTP-nél nem szerzett tulajdont külföldi stratégiai befektető. A bankot elsősorban a részvények nyilvános forgalomba hozatalával értékesítették. A meglehetősen megosztott tulajdonosi szerkezet azonban - az ellenvélemények dacára, mint azt az árfolyamok mostani szárnyalása fényesen bizonyítja is - egyáltalán nem minősült tévútnak. Az évek azt is igazolták, hogy nem lett volna szerencsés Csányi "trónfosztása", amit akkoriban mind a pénzügyminiszter, mind pedig a jegybank elnöke igencsak szorgalmazott.
Persze érthető, hogy rendre akadnak olyanok, akik túl soknak találják az elnök-vezérigazgató kezében összpontosuló gazdasági hatalmat. Az viszont cseppet sem mellékes, hogy Csányi minden eszközzel (ebbe beletartozik a mindenkori kormányzattal, sőt magukkal a politikai pártokkal ápolandó jó kapcsolat is) nem a saját, hanem a hitelintézet pozícióját igyekezett javítani.
Az OTP jelenlegi pozíciójához néha kötéltáncnak látszó taktikai lépések sorozatán keresztül vezetett az út. A pénzintézet a versenytársakkal mindig csak akkor és annyira működött együtt (kölcsönös kártyaelfogadási megállapodás, magánadósok nyilvántartási rendszerébe adatszolgáltatás), amikor és amennyire feltétlenül muszáj volt. A legnagyobb magyar bank a díj- és jutalékpolitikában is igyekszik minden lehetőséget maradéktalanul kihasználni. Szolgáltatásai olcsónak aligha nevezhetők.
Egy szó, mint száz, az, hogy a magyar börzén az OTP száll a fellegekbe, érthető. Üdítő kivétel ugyanis olyan társaságot látni, ahol a menedzsment kiemelten a részvényesi értéket tartja szem előtt. Ebből következően azonban nem alap nélküli az a kijelentés: ennél a banknál jobb részvényesnek lenni, mint ügyfélnek!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.