Még az ellenfelei is a konzervatív üzletember "őstípusának", az egyik legképzettebb hazai biztosítási vezetőnek nevezik Kepecs Gábort. Pedig - mint azt korábban egy interjúban bevallotta - a nyolcvanas évek közepén úgy érkezett a gazdaságstatisztikai-elemzői területről az ÁB-Aegonhoz, hogy fogalma sem volt a szakmáról (még biztosítása sem volt).
A rendszerváltás hajnalán, a mesterségesen kétszereplőssé tett hazai biztosítási piacon - már az ő vezetése alatt - a társaság ráadásul nehéz helyzetbe került. A "leválasztott" Hungária Biztosítót már privatizálták, profi menedzsmentje volt, tőke- és szakmai segítséget kapott, majd sorra indultak a további piaci szereplők. Eközben az Állami Biztosítónak politikai nyomásra még mindig "segélyjellegű" szerződéseket kellett kötnie, például többmilliárdos veszteséget hozó agrárbiztosításokat.
Kepecs személyes ismeretsége - a holland Aegon-főnökkel való barátsága - révén sikerült elérnie, hogy a biztosítási mamutcég magánosítsa az ÁB-t, mintegy 100 millió dolláros befektetéssel. A fáma szerint akkoriban a magyar biztosító majd' minden cégmutatója az ésszerű befektetés ellen szólt, a hollandok mégis vállalták a kockázatot.
Az immár piaci ÁB-Aegon a volt állami portfólió legnagyobb tételeiként az élet- és lakásbiztosításokat örökölte. Előbbi azonban 3,4 millió olyan CSÉB-szerződést is jelentett, amelyek díja mindössze havi 20-150 forint volt, szolgáltatásuk minimális, s adminisztrációs költségük meghaladta a hasznukat. Ráadásul a biztosító nem is mondhatta fel őket.
Az ÁB-Aegon az elmúlt évtizedben szerződésátalakítási, visszavásárlási akciók sorával elérte, hogy a CSÉB-állomány a tizedére apadt, miközben korszerű módozatainak száma mintegy 900 ezerre nőtt. (Igaz, ebben közrejátszott, hogy sok idős, korábbi ügyfél különféle okokból abbahagyta a CSÉB-díjak fizetését.)
Üröm az örömben, hogy az új, ügynöki értékesítési technikákkal dolgozó, zöldmezősen induló és a tehetősebb ügyfelekre összpontosító ING N-N a kilencvenes évek derekára elhódította piaci elsőségüket. Az ÁB-Aegon Kepecs vezetésével roppant erőfeszítéseket tett pozíciójuk viszszaszerzésére, s állításuk szerint - legalábbis az új szerzéseknél - tavaly ismét ők voltak az elsők.
Négy éve a váltás jegyében átalakították a vállalati struktúrát, megszüntetve a hagyományos élet/nem élet munkamegosztást. Külön divíziókat alakítottak ki a tehetős és a "hagyományos" életbiztosítási, illetve a vállalati ügyfelekre koncentrálva. Új alternatív értékesítési csatornáik - így az internetes, direktmarketinges eladások, franchise-jellegű ügynökségek, "szuperbrókerek" - tevékenységének egy része sikeres lett. A történethez nem mellékesen az is hozzátartozik, hogy az ÁB-Aegon menedzsmentje az elmúlt tíz évben többször is lecserélődött. A cég az elmúlt években rendre a teljes biztosítási piac nettó profitjának felét hozta. Ebben nem kis szerepet játszik, hogy azonnal minimálisra csökkentették jelenlétüket a veszteségessé váló üzletágakban, így pár éve a budapesti kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál és most - sok ügyfél számára fájdalmasan - a tiszai lakásszerződéseknél. A nyereségesség másik oka, hogy mindeközben (a holland Aegon filozófiáját követve) nagy hangsúlyt fektettek a vagyonkezelésre, a befektetésre is. A hazai, csoporttá duzzadt Aegon mára mintegy egymilliárd eurós vagyont kezel, több száz ezer fős nyugdíjpénztárat, ingatlanbefektetési céget működtet, befektetési alapjainak hozama jelenleg a legjobbak között van.
Binder István
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.