Leírom azt, amit még kevesen mondanak ki: kezd magára találni a nemzetközi légi közlekedés. A határtalan örvendezésnek azért még nincs helye. Arkagyij Rajkinnal szólva: "Válámi ván, de nem áz igazi!"
Íme, visszafogott optimizmusom alapja:
A IATA szerint december-januárban jelentősen lassult az utas- és teherforgalom tavaly nyár óta tartó csökkenése. A német Lufthansa hamarosan forgalomba állítja szeptemberben leállított 43 repülőgé-
pének egy részét. Előzőleg a cég főnöke, Jürgen Weber úgy nyilatkozott, hogy újra felfelé haladnak, és nemsokára elérik a régi növekedési ütemet. Szomszédunkban is elmozdulás van, ugyanis a megtartás helyett most már vásárlásra ajánlották az osztrák Austrian Airlines anyavállalatának, az AUA-csoportnak a részvényeit. Állítólag azért, mert az új vezetés igen jól halad a szerkezetátalakításban.
A KLM éppen ezen a héten jelentette be, hogy az első két hónap a vártnál jobban sikerült, és az év közepére talán egyenesbe kerülhet a szekér. Az Air France "szerény profitot" jósolt a márciussal végződő pénzügyi évre, a British Airways meg arra készül, hogy felerősítse németországi leányvállalatát, a Deutsche BA-t. Eddig a győzelmi jelentés, s nem tovább.
Az áldozati lista ugyanis szintén tekintélyes, ráadásul folyamatosan bővül azóta, hogy a tavaly szeptember 11-ét követő első hullámban csődbe jutott két nagy nemzeti légitársaság, a svájci Swissair és a belga Sabena. Néhány hete csatlakozott hozzájuk a görög Olympic Airways, e hét elején pedig az Ansett Australia, és hasonló sorsra juthat további három-négy európai, továbbá ugyanennyi, nemzeti szimbólumnak is számító amerikai és ázsiai légiforgalmi vállalat.
A derűlátásra okot adó jelek talán mégis erőteljesebbek a még mindig érezhető recessziósaknál. Az egyébként holt szezonnak számító január-február több cégnél is jobban zárult, mint általában. Az emberek, különösen az üzleti élet szereplői, dacolnak a veszéllyel és újra utaznak. A kapacitásaikat átrendező vállalatok rugalmasabban elégítik ki az igényeket, s ez azonnal látszik a folyamatosan javuló telítettségi mutatókon. Több ország közvetve és közvetlenül is beszáll a légitársaságok megsegítésébe. Tony Blair brit kormányfő a napokban felvállalta: támogatja a British Airways és a brit turisztikai hivatal kezdeményezését a beutazóturizmus fellendítésére.
Az iparág saját berkein belül is aktivizálódik. Az európai légitársaságok önálló biztosítási alapot akarnak létrehozni azoknak a háborús és terrormerényleti kockázatoknak a fedezésére, amelyeket a biztosítók fedezet nélkül hagytak a tavaly szeptemberi sokk után. Akkor a biztosítók visszaléptek a felelősségbiztosítástól, átmenetileg a kormányok nyújtottak fedezetet, hogy a légitársaságok egyáltalán közlekedni tudjanak. A Malév is ekkor kapott jókora kormánygaranciát. Az Európai Légitársaságok Szövetségének (AES) terve szerint az alap balesetenként 1,5 milliárd dollárt állna a légitársaságok felelősségbiztosítási kötelezettsé-geire "háborús esemény" címén. Az alapot a repülőjegyekre kivetendő, féldolláros felárból finanszíroznák, ha minden tag légitársaság csatlakozik a tervhez. Az AES-nek a Malév is tagja. Az alap az EU-tagországokban bejegyzett légitársaságokat, repülőtereket és a kapcsolódó szolgáltatásokat fedezné, és szerződéses alapon nyitva állna más országok légicégei számára is. Az AES egyébként felkérte az EU-tagországok kormányait, hogy állják a háborús és terrorcselekmények okozta károkból eredő felelősségbiztosítási kötelezettségek 1,5 milliárd dolláron felüli részét a légitársaságok számára. Szakértők szerint a bűvös 1,5 milliárd dolláros határ fölött az iparág nem képes megtéríteni a károkat, sőt a kormányoknak sem lesz ez könnyű, ezért erre az európai szolidaritásnak kell választ adnia.
Nincs viszont semmiféle szolidaritásnak helye a keményedő versenyben. Itt vannak például a szuperolcsó és a regionális légicégek. Ezek egyre veszélyesebbek a nagyok szemében, hiszen jelentős tömegeket oroznak el. Európában a britek és az írek járnak az élen, különösen a Ryanair, amely ellen már jogi akciót is fontolgat a "sértett" Lufthansa. A német nagyvállalat azonban mégsem hoz létre saját olcsó légitársaságot, mint a British Airways és a KLM tette korábban a támadások kivédésére. Inkább átszervezi hálózatát, szövetségre lépett a Deutsche Bahnnal a rövidebb, belföldi járatok kiváltására, és marketingakciókra készül, amelyekben a jobb kiszolgálást és a szélesebb járatrendszert akarja felkínálni az árral ringbe szállt olcsó társaságokkal szemben.
A regionális vállalatoknak szintén van keresnivalójuk, de csak módjával. Ez egy középső piaci részterület az olcsók és a széles palettájú nagyok között. Itt is rendkívül fontos, hogy jól pozicionálják a céget, alaposan válogassák össze a célállomásokat, és persze rugalmasak legyenek a kapacitás alakításánál. Néhány regionális légitársaság éppen az elmúlt egy-másfél évben esett áldozatul az ebben az iparágban is tapasztalható erőkoncentrációnak, főleg Nyugat-Európában.
Nyilván mindezt tudja a Malév ve-zetése is, amely életre hívta Malév Express nevű leányvállalatát. Az üzleti terv eddig nyilvánosságra került részei arra engednek következtetni, hogy éppen azokat a városokat szemelték ki, amelyek úgymond kevésbé felfedezettek, illetve lefedettek más, hasonló erejű cégek által. Az is egyértelmű, hogy a két új repülőgépet főleg olyan üzleti utasokkal kívánják megtölteni, akiknek túl hosszú a 400 kilométeren felüli autóút. Nem világos ugyanakkor, hogy milyen keretből csoportosítják át azt a gépenként 30 millió dollárt, amibe egy új CRJ-200-as gép kerül. Mégse temessük ezt a próbálkozást, inkább fogjuk fel annak a jeleként, hogy a Malév igyekszik alkalmazkodni az igényekhez. A tavaly hivatalba lépett vezetés saját hálózatában is erre kényszerül. Erre utal, hogy alig nyolc hónappal az elindítása után bizonytalan időre szüneteltetik a közvetlen manchesteri járatot, és a nyáron nem lesz damaszkuszi és oslói Malév-gép sem. A KLM-kapcsolat azonban jótékonyan hat, az előbbi kettőt kiváltják a hollandok segítségével, és bekerül a célpontok közé Göteborg is. Mindig van tehát valami, még ha nem is mindig az igazi.
Mester Nándor
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.