Az ötezer fős Párizs környéki koncertteremnek rendhagyó fellépője volt: Jean-Marie Messier, a Vivendi Universal elnök-vezérigazgatója, akit a sajtó "kereskedelmi rocksztárnak" hív. A médiakirálynak feszült hangulatban kellett megvédenie helyzetét a közgyűlésen.
Messier két páratlan bravúrt hajtott végre rövid idő alatt. A vízközmű-szolgáltatással és szemétszállítással indult Vivendiből a világ második számú média-, szórakoztatóipari és távközlési mamutját nevelte ki, és néhány döntésével a legnépszerűtlenebb francia közszereplők közé került.
Az üzletet nézve az egykori bankár nagy kísérletbe kezdett. Vivendi "fedőnév" alatt a gyakorlatba ültette át azt, amit a szakemberek csak elméletben hajtogatnak: a média, a távközlés, az informatika és a szórakoztatás egybeolvasztását. A birodalom megalapítására az akkor még népszerűnek mondható Messier a Louvre udvarát bérelte ki, ahol nagy felhajtás közepette mutatta be a koronagyémántot, az amerikai Universal stúdiót. Hogy a közgyűlés most mégis a fejét követeli, annak két fő oka van. Egy évvel a Vivendi Universal megalakulása után a befektetők a mélypont felé kezdték küldeni a részvények árfolyamát, hiszen az egyre nagyobb veszteségek ellenére Messier felvásárlási étvágya csillapíthatatlannak tűnik. A pohár mégis akkor telt be, amikor a teljhatalmú elnök menesztette a birodalomhoz tartozó Canal Plus tévé vezetőjét, Pierre Lescure-t.
A francia művészeti élet egyik legfontosabb pártfogója, a Canal Plus évente átszámolva mintegy 40 milliárd forintot áramoltat csak a francia filmgyártásba. Messier viszont Amerika- és Hollywood-rajongásáról híres. Az az olasz üzlet, amit Lescure ellenzett, és ami miatt mennie kellett, a tegnapi közgyűlésen végül megbukott.
Az iparágak nagy egyesítője nem számolt azzal, hogy a McDonald's-rendszerű francia filmtől való pánik miatt még a köztársasági elnökkel és a fociválogatottal is szembekerül, ami Franciaországban könnyen derékba törheti a karrierjét.
Torontáli Zoltán
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.