Nagy múltú céghez szegődött Kovács Géza Péter: a Pestvidéki Gépgyár elődje sorozatban gyártott világszínvonalú katonai repülőket. A friss diplomás repülőmérnök számára már a 70-es évek első felében világos volt, hogy az igazi szakmai sikerhez további, most már jórészt gazdasági felsőfokú ismeretek is szükségesek. Tanult és dolgozott: az 1952-ben létrehozott, virágzó Pestvidéki Gépgyár szervizelte akkoriban a Varsói Szerződés katonai repülőgépeit és helikoptereit.
Az 1989-es csúcsév után a vállalat mélypontra jutott. A rendszerváltás utáni években elveszítette korábbi, biztos megbízásait, súlyosan eladósodott, majd néhány viharos privatizációs kísérlet után az állam nyakán maradt. Élére 1990-ben állították Kovács Géza Pétert, aki társaival úgy döntött, meg kell menteni a padlóra került gyárban felhalmozódott tapasztalatot.
1992-ben létrehozták a Dunai Repülőgépgyár Rt.-t, vezérigazgatóvá Kovács Géza Pétert választották. Az új társaság megszerezte a Pestvidéki Gépgyár eszközbérlésének és működtetésének jogát. Folyamatosan fejlesztettek és javítottak típusokat, együttműködést alakítottak ki külföldi partnerekkel. 1992-1996 között a vállalat nyereséges volt.
A belülről jött megoldással sikerült fenntartani a minőségi repülő- és helikopterjavítást, de nyilvánvalóvá váltak a további fejlődés korlátjai is. Az újfajta, piaci körülmények közepette működő vállalat gondjainak egy része közös a többi hazai hadiipari vállalatéval. Az rt. létrehozása után egy évvel ezért Kovács Géza Péter vezetésével létrejött a Magyar Hadiipari Egyesület, amelynek neve 1999-ben Magyar Védelmiipari Szövetséggé szelídült.
Kovács Géza Péter ettől kezdve egyre gyakrabban hallatott magáról az iparág szószólójaként, nemzetközi kapcsolatainak fejlesztőjeként. A külföldi gyakorlatra, valamint stratégiai megfontolásokra hivatkozva a hazai beszerzéseknél elsőbbséget sürgetett a magyarországi szállítók számára, ám kezdeményezését az Országgyűlés honvédelmi bizottságának akkori elnöke ellentétesnek érezte a verseny diktálta elvárásokkal.
A lobbi persze csak eszköz, a cél maga a hazai védelmiipar felélesztése, ezen belül is a Dunai Repülőgépgyárban rejlő lehetőségek kihasználása, a cég felfuttatása. Erre már az egyesület indulásának évében jó lehetőségek nyíltak. Megindult a "milyen katonai repülőgépet vesz Magyarország?" című össznemzeti lobbijáték. Úgy tűnt, bármi lesz a végeredmény, az rt. csak jól járhat. A repülőgép-beszerzéshez - mint általában a hadiipari beszerzésekhez - ugyanis ellentételezés társul, e szerint az eladó az ügylet értékének megfelelő nagyságú itteni vásárlásra, főleg exportnövelő beruházásra vállal kötelezettséget. Kovács Géza Péter ekkor nehezményezte, hogy a magyar állam által aláírt ellentételezési egyezményekben nincs kikötve a magyar beszállítás, a potenciális eladók mégis rendre felvetették a tököli cég bevonásának lehetőségét. Elsőként a Gripent kínáló svéd Saab ajánlott fel 1993-ban együttműködést, s az rt. 1996-tól valóban szállított is 11 farokkúpelemet a géphez. De nem maradt el a Lockheed-Martin sem, amely a régióbeli országok közös vásárlása esetére helyezett kilátásba európai összeszerelést, komoly magyar részvétellel. A francia Dassault 1996-ban ígérte szárnyelemek tököli gyártását.
Kovács Géza Péter akkoriban hangoztatta, hogy a külföldről vásárolt gépek árának egyharmadát magyarországi cégek is képesek lennének előállítani összeszereléssel, alkatrészgyártással. Ám a lehetőségek nagy része lehetőség maradt, közben pedig egyszer-egyszer a padló közelébe került a társaság. 1995-ben és 1996-ban is felröppentek hírek az esetleges bezárásáról, meg is vált a cég néhány dolgozójától. Az erőre kapás 1996-1999 közé tehető éveiben megint közelinek tűnt a nagy kiugrás. Ekkoriban kerültek előtérbe a katonai repülőgép-beszerzés alternatívájaként a felújítások. Német, orosz és izraeli együttműködési lehetőségekről tárgyaltak.
A társaság mostanában ismét nagy üzletre készül. A visegrádi országok honvédelmi miniszterei a napokban döntöttek országaik Mi-24-es katonai helikoptereinek közös felújításáról. A részletek csak a rövidesen aláírandó szerződésből derülnek ki, de sejthető, hogy a munkából nagyobb falat juthat ez e téren kiemelkedő gyakorlattal rendelkező Dunai Repülőgépgyárnak.
Kovács Géza Péter közben stratégiai partnert keres cégének. Jelentkező a Mi-24-es felújítások vonzásában akad bőven, ám ő olyan vállalattal szeretne társulni, amely által a Dunai Repülőgépgyár csatlakozhatna egy komolyabb európai társuláshoz. Nincs egyedül vágyával: ismét repülőt szeretne gyártani. Erre kicsi az esély, de egy komolyabb rész-egységgyártást nem tart elképzelhetetlennek.
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.