Újabb mérföldkövek előtt
A hazai GSM-piacra utolsóként belépő szolgáltató részesedése április végére elérte a 14 százalékot, s a cégvezető úgy látja, harmadik piaci szereplőként hoszszabb távon megcélozható a 20 százalékos részesedés. A többletet a jövőben viszont már sokkal inkább a meglévő torta újraszeletelésével szerezhetik meg, hiszen a 70 százalékos penetrációt elért magyar mobilpiac bővülése az idei évtől egyértelműen lelassult, sőt inkább stagnálásról beszélhetünk.
Az extenzív növekedés korszaka a Vodafone-nál is lejár, mert ahogy Vitai fogalmaz, a cég nem minden áron akar új ügyfeleket szerezni, sőt a meglévők megtartásában is szerepet játszanak a részvényesek érdekeit szem előtt tartó hatékonysági szempontok.
Az óvatosság nem árt, hiszen - s ezt a vezérigazgató sem tagadja - a három és fél évvel ezelőtti indulásnál a cégvezetés egy sor utólag hibásnak bizonyult döntést hozott. A piacra lépés kezdeti szakában túlságosan is magabiztosan, gyorsan akartak betörni, bízva a nemzetközi márkanévben, de rá kellett jönniük, hogy a két erős magyarországi versenytárs mellett, akik különösen sok energiát fordítottak az ügyfélcsalogató szolgáltatások és készülékek reklámozására, ez önmagában vajmi kevés. Naív dolog volt azt hinni 1999-ben, hogy a magyar előfizetők tömegesen átpártolnak az új szolgáltatóhoz, mert az átlagember nem is tudta, mi a Vodafone. A megismerésben nem sokat segítettek a kezdetben csak a vállalati arculatot , "a Vodafone-érzést" sugalló reklámok sem. Az első igazi áttörést a cég azzal a másfél-két évvel későbbi döntésével érte el, amelylyel új frontot nyitott az ügyfélcsábításba: a kedvezményes árú készülékekről a percdíjakra helyezte a hangsúlyt.
Kezdetben költségkímélőbbnek ígérkezett a mindkét versenytárs hálózatának, később egyikükének igénybevétele használati díj fejében, mint a saját hálózat gyors kiépítése, de utólag ez sem bizonyult a legjobb döntésnek. Nemcsak a nem várt felmondás miatt, hanem azért is, mert a belföldi barangolásból adódó felemás helyzet elbizonytalanította az ügyfeleket, melyik szolgáltató hálózatán is telefonálnak. A saját hálózat 97 százalékos kiépítettségét követően dinamikusabban fejlődött a szolgáltató saját piaca, gyorsabban nőtt az előfizetői szám, mint azelőtt.
Az éretté vált mobilpiacon az újabb mérföldkövek elérése a korábbiaknál jóval nagyobb kihívást jelent. Vitai Attila maga is úgy érzi, még vár rá néhány izgalmas év a Vodafone Magyarország élén. Jónak tartja, hogy a cégnél, ha egyébként jól végzi a dolgát, maga döntheti el, meddig vállalja a feladatot. A kezdettől nemzetközi karriert épített vezérigazgató magánemberként Brazíliában érezte magát a legjobban a 70-es években, menedzserként viszont magyarországi munkája jelenti számára a legtöbbet. Ha azonban a család érdeke, a gyerekek iskoláztatása úgy kívánja, viszszatérnek Angliába.







