A kockázati tőke piacának mondhatni "tetszhalál" állapota nem csupán hazánkat érintette az elmúlt másfél évben, hiszen a gazdaság lelassulása világszerte érezhető volt. Az ebben a szegmensben mozgó cégeknek pedig nem volt más választásuk, mint kivárni a trendfordulót. Ez pedig nemcsak maguknak a kockázatitőke-cégeknek jelentett kemény kihívást, hanem a befektetőiknek is, hiszen az senkinek sem jó, ha nincs üzlet - magyarázta Tóth Zoltán. Sok múlik ilyenkor az adott vállalat reputációján, befektetői körén, ám úgy tűnik, az Advent International jól menedzselte ezt a periódust. A kivárásnak pedig meglett a gyümölcse, hiszen az év eleje óta életre kelt ez a szegmens. A változás szele azért megérintette a piacot, hiszen a fejlesztési tőke típusú befektetések érezhetően visszaszorultak, a gazdaság jelenlegi helyzetében növekedési történetről alig lehet hallani - mutatott rá az Advent vezetője. Míg pár éve az érdeklődők 70 százaléka ehhez keresett forrást, addig most 80 százalékuk kivásárlási lehetőségekkel jelenik meg nálunk - tette hozzá. Ez is mutatja, az elmúlt másfél év során a multikra fokozatosan nehezedett a nyomás, hogy racionalizáljanak - ami elsősorban a tőzsdei cégeket érintette -, s úgy tűnik, a kezdeti hezitálást követően most egyre több az eladó, aki reálisnak tűnő áron szeretne túladni egyes befektetésein. Eddig 5-6 millió dolláros tranzakciókra sem nagyon volt példa, miközben az Advent a több mint 10 milliós ügyletekre utazik. A magyar piacon pedig véletlenszerű, hogy ebben a szegmensben van-e éppen eladó portéka. Ez is szerepet játszott abban, hogy a 200 millió dolláros alap régiószinten gondolkodik, s jelenleg szinte minden országban vannak futó ügyeik. Egy-másfél hónapon belül az alap befektetési rátája megközelíti a 70 százalékot, ám arra azért vigyáznak, hogy a portfólióban 15 cégnél ne legyen több. Ennyit tud hatékonyan kezelni a cég - mutatott rá Tóth Zoltán, aki kifejezetten élvezi ezt a fajta változatosságot, hiszen számos iparág szereplőjével került már kapcsolatba. Éppen ezért hagytam ott pályafutásom kezdetén az Arthur Andersent (AA), hiszen túl száraznak találtam az auditori világot - mondja, bár mint mosolyogva megjegyzi, most már nem tűnik túlságosan impozánsnak az AA említése az önéletrajzában.
Egy törökországi kenyérgyárat követett az idén a Danubius Rádió megvásárlása, ami egy 30 millió eurós tranzakció volt, s a kérdésre, miszerint hogyan került útjukba a rádió, azt válaszolta: nézegették azokat a cégeket, akikről tudták, hogy értékesíteni akarnak. Így jutott el az Advent a legnagyobb piaci szeletet kihasító hazai rádiócsatornához, mellyel kapcsolatban 4-5 év távlatában gondolkoznak. Egy szolid, jól megjósolható, megbízható befektetés reményében vágtunk bele a tranzakcióba - mondja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.