Egy pénzügyes Ferihegyen
Kőkemény pénzügyes, aki egyúttal nagy világutazó is, úgyhogy ismeri a repülőtereket. Még sincs kedvenc légikikötője. Egyelőre. Most ideírhatnám, hogy Ferihegy lesz az, de ez csak álom, aminek a megvalósulásáért még meg kell dolgoznia. Inkább azt érdemes papírra vetni, hogy az egzotikus országokba és Amerikába is viszonylag korán eljutott szakembert mennyire magával ragadta a repterek világa. A gyorsvasutak, a terminálok, a gyors átszállások, a csábító üzletek és az egész, úgy, ahogy van. Persze a cégen belülről minden másként látszik. Ami egy utasnak fel sem tűnik, az a szervezettség, az olajozottság. Ezt elérni, ehhez hozzájárulni, ez az igazi feladat - mondta, amikor a terveiről kérdeztem.
Egy pénzügyesről azt gondolná az ember, hogy első hivatali napján hóna alá csapja a pénzügyi kimutatásokat, bevonul a jó nagy szobájába, és átnézi: mit is vett át az elődjétől. Hárskúti János azzal egyetértett, hogy jogos ez a gondolat, de ő nem ezzel kezdi július közepén. Inkább bemutatkozik a dolgozóknak, akiket irányítania kell. A közvetlen kommunikáció híveként körbejárja a fontosabb egységeket, és láttatja magát: íme, megjöttem, én vagyok az! Természetesen talál időt arra, hogy áttekintse a cég pénzügyi és jogi helyzetét, enélkül aligha foghatna abba a nagy munkába, ami rá vár. Merthogy nem fog unatkozni, az biztos. Szeretné minél előbb beindítani a régóta húzódó fejlesztéseket, és felkészíteni a vállalatot az ÁPV Rt. szerint jövőre sorra kerülő privatizációra. Ehhez azonban egy rugalmasan alkalmazkodó, olajozottan működő szervezet kell, amely képes erőt és perspektívát felmutatni a befektetőjelölteknek. Ilyen állítólag már több is van. Ezek viszont nem csak azt várják el egy ilyen cégtől, hogy jó üzemeltető legyen, hanem azt is, hogy szolgáltatóként is működjön, a szó igazi értelmében.
Hogyan lehet versenyképes szolgáltató a Budapest Airport Rt.? Akkor, ha korszerű a személyforgalom infrastrukturális háttere, gyorsak és kedvesek az alkalmazottak, és van egy-két olyan sajátosság, ami Budapestet mint légikikötőt vonzóvá teszi a befektetők előtt. Ilyen lehet például a teherfuvarozási központ, aminek a megvalósíthatósági tanulmánya már el is készült, és amire megvan a saját+banki forrása a cégnek. Az is segíthet, ha Ferihegyet egy komplex szolgáltató központnak fogják föl, és ott - külföldi példákat követve - logisztikai központot, bérirodaházakat, kiállítócsarnokot és akár bevásárlóközpontot is létesítenek. Nem mellékesen pedig a repülőteret és a városközpontot összekötik egy gyorsvasúttal. Ezt ugyan nem a BA Rt.-nek kellene fizetni, de neki is jól jönne, jól eladható termékkiegészítő lenne a vasút. Hárskúti János szerint érdemes lenne ismét foglalkozni ez utóbbi üggyel is, együtt azokkal, akiken múlik az ügy (szaktárca, vagyonkezelő, Malév, külföldi kamarák).







