>> A koalíciós frakciók egyike sem
kapott előzetes tájékoztatást a múlt heti, gazdaságpolitikai kormánydöntésről, de ezt annak jellegére tekintettel ezúttal nem is kifogásolták. Mekkora szerepe volt ezen esetben pártjának, illetve általában milyen ráhatással bír az SZDSZ a gazdaságpolitikai döntések kialakítására?
- A kormánypártoknak támogatniuk kell a kormányt, ehhez szükséges, hogy politikai döntések mögött ki tudjanak állni, ahogy ez most is történt. A kormányban ott vannak az MSZP és az SZDSZ miniszterei egyaránt, ők részt vettek az előkészítésben. Egyébként a tervezett intézkedésekről én is tudtam.
>> Ösztökélte is ezen döntéseket az SZDSZ?
- Az SZDSZ régóta beszél arról, hogy a gazdaság versenyképességének fokozása elsődleges kell legyen: ezt az uniós csatlakozás, a világgazdasági folyamatok és a szomszédos országokkal való versenyhelyzetünk egyaránt szükségessé teszi. Ezért sürgettük az adók csökkentését, a szigorú költségvetési politikát, és ezért fogalmaztunk meg már hónapokkal ezelőtt bírálatokat az MNB monetáris politikájával kapcsolatban. Így a most bekövetkezett lépések egyértelműen az általunk is kívánatosnak tartott irányba mutatnak.
>> Összehasonlítható az SZDSZ
gazdaságpolitikára gyakorolt hatása az 1994-98 közötti időszakban a mostanival? Nyolc éve úgy tűnt, sokkal fajsúlyosabb különbségek vannak, László Csaba, illetve Medgyessy Péter elképzelései talán nem esnek olyan távol az önökétől, de nyilván nagyobb súllyal esnek is latba.
- De ott van Csillag István is, aki nagyon is fajsúlyos tagja a kormánynak, ha gazdaságpolitikai kérdésekről van szó. A Bokros-csomag idején nagyon nagy baj volt a gazdaságban, és nehéz döntéseket kellett meghozni. Tény, hogy ezen döntések jobban megosztották az akkori MSZP-frakciót, mint a szabad demokratákat, mi egyöntetűen támogattuk az akkori lépéseket, még ha voltak is olyan elemei, amiket vitattunk. Most azért lényegesen több lehetőség van, több mindent lehet és kell is mérlegelni a döntés meghozatalánál. A gazdaságpolitikát illetően jelenleg is megvan az alapvető filozófiai különbség a két párt között, ez a programokból is kiolvasható volt: az SZDSZ azt szeretné, ha a fenntartható növekedés, a versenyképesség élvezne prioritást, ennek révén teremtődnek meg ugyanis azok a többletek, melyeket aztán a különböző területeken óvatosan szétosztva, fokozatosan lehet enyhíteni a problémákat. Az MSZP ezzel szemben inkább azt szeretné, hogy "osszunk már végre az embereknek", hiszen mennyi mindent kellett már - teszem hozzá, valóban - elszenvedniük a gazdasági átalakulás következtében. Ez a különbség a száznapos program és az SZDSZ jelentősebb adócsökkentésről szóló elképzelései között, de a koalíciós döntésekhez szükséges kompromisszum meglelhető.
>> A sávközép eltolását üdvözölte számos szakmai, érdek-képviseleti szervezet, de többen is felrótták, hogy későn hozták meg ezeket. A VOSZ egyebek között ennek tudja be a textilipar tönkremenetelét.
- Ami a könnyűipart illeti, az ágazatot két dolog tette igazán tönkre. Az egyik a minimálbér drasztikus, az ésszerűség határait messze meghaladó emelése volt. Ez még akkor is igaz, ha persze az ember másfelől nem tartja az 50 ezer forintos minimálbért sem soknak. A másik ok valóban az erős forint volt. Sor kerülhetett volna előbb is ezen intézkedésekre, de erről szólt a vita hosszú hónapokon át a kormány és az MNB között. Azóta számos tény mutatta, hogy a jegybank elhibázott monetáris politikát folytatott, most örvendetes viszont, hogy a kormány és az MNB egymást támogatva hozta meg ezeket a lépéseket. Ami elveszett, az elveszett, nehéz lesz visszahozni.
>> A sávközép eltolásáról szóló
döntés azt is jelenti, hogy a kormány és az MNB viszonya egyszer és mindenkorra rendeződött?
- Ez azt jelenti, hogy ebben a kérdésben most egyetértés volt, és ez örvendetes változás a korábbiakhoz képest. Nyilván két dologról van szó: egyrészt a kormány hozott olyan intézkedéseket, melyek a szigorú költségvetés irányába mutatnak, és ez az MNB számára elfogadható volt, amit azzal igazolt vissza, hogy meghozta a sávközép eltolásáról szóló a döntést, ami a gazdaságpolitika számára jó.
>> Megkezdődött a jövő évi költ-
ségvetés előkészítése. Medgyessy Péter takarékos büdzsét hirdetett.
- A miniszterelnök által bejelentett takarékossággal egyetértünk, konkrét kérdésekben persze lehetnek majd viták.
>> Az ön eddigi szavaiból úgy tűnik, aligha lehet minimálbér-emelésre számítani.
- Korai lenne ilyen részletekbe belemenni.
>> Az esetleges adócsökkentést ille-
tően sem lehet konkrétumokat mondani? A Pénzügyminisztérium államtitkára a közelmúltban jelentette be, foglalkoznak a helyi adók mérséklésének lehetőségével. Az SZDSZ szakértői nem fogalmaznak meg önálló koncepciót?
- Dolgoznak rajta, de ezeket nem a nyilvánosság előtt akarjuk bemutatni és megvitatni. A kormány még csak az előkészítés szakaszában van, az esetleges vitáknak is előtte vagyunk. Egyelőre annyit lehet leszögezni, hogy a 2004-es személyi jövedelemadó-táblát már tavaly elfogadtuk.
>> Egyetért azzal az értékeléssel,
miszerint a Medgyessy-kabinet eddig a mosoly kormánya volt, kerülte a konfrontációt, és az ezt óhatatlanul kiváltó reformok eddig csúsztak? Most viszont a megjelölt három nagy reformterületből - egészségügy, honvédelem, közigazgatás - kimarad az SZDSZ, egyik tárca sem menedzsel ilyen kiemelt programot.
- Az oktatási reform már a parlament előtt van, az infrastrukturális beruházásokról - melyek szintén
prioritást élveznek - a döntés megszületett, így inkább azt lehet mondani, hogy az SZDSZ tárcáinál beindultak, illetve folynak tovább a reformok. Ami az értékeléseket illeti, az egy helyes felvetés, hogy mindezen területeken előre kell lépni, és a kormány az irányokat is meghatározta. Az elmúlt egy évben folytak az előkészítő munkák, és ha a kormányban megvan, márpedig megvan az elkötelezettség, elég az idő ahhoz, hogy a reformokat beindítsa. Hozzáteszem, hogy ezek egyike sem egy cikluson belül elrendezhető feladat, a teendők egy része és a reformok hatása átnyúlik a következő ciklusra.
>> A kormányátalakítást követően még ott lógott a levegőben egy esetleges változás a gazdasági tárca vezetésében, szó volt Szalay Gábor politikai államtitkár leváltásáról. Lekerült a napirendről ez a kérdés?
- Ha bárhol változás lesz, vagy személyi kérdés kerül napirendre, arról időben értesítjük a nyilvánosságot.
>> Hetek óta botrányoktól hangos
az Oktatási Minisztérium, több vezető távozott. Nem merült fel a minisztercsere lehetősége? Tárgyalt erről a kormányfővel?
- Úgy tudom, a miniszterelnök bizalmáról biztosította Magyar Bálintot.
>> Információink szerint a párton
belül azonban nem volt hasonló szavazás, nem került formálisan a testületek elé az ügy megvitatása.
- Rosszak az információik, az ügyvivői testület értékelte a kialakult helyzetet, és egyhangúlag bizalmáról biztosította a minisztert.
>> Ez csak azért furcsa, mert ezek
legalábbis szerencsétlen ügyek, különösen a korrupció elleni fellépést az elmúlt években zászlójára tűző SZDSZ részére.
- Magyar Bálint nem korrupt, ez a vád esetében nem merülhet fel. Ezek az ügyek egyébként nem is ilyen típusúak, ha valóban rosszul is veszik ki magukat. De természetesen a következtetéseket mindenkinek le kell vonnia, Magyar Bálintnak is nagyobb rendet és fegyelmet kell tartani a minisztériumban.
>> A párt belső évértékelésén egyet-értettek abban, hogy tárcáik közül az OM teljesített a legjobban. Ha hasonló ügyek nem egy kevésbé jónak értékelt tárcánál történtek volna, esetleg egy a párton belül nem enynyire meghatározó személyiségű miniszterről lenne szó, felmerült volna a menesztés?
- Ezek az ügyek - függetlenül attól, hogy az ellenzék mennyit szeretne és képes profitálni belőlük - nem érik el az ingerküszöböt, hasonló esetben bármelyik szabad demokrata miniszter mellett kiállnék.
>> Még az ügyek kirobbanása előtt vették fel az adatokat ahhoz a közvélemény-kutatáshoz, mely hosszabb idő után először 7 százalékot jelzett az SZDSZ-nek.
- Természetesen örülök egy ilyen eredménynek, de azért nem szabad azt túldimenzionálni. Fontos megvárni, hogy vajon az adat egybeesik-e a más felmérésekben szereplőkkel, illetve még fontosabb, több hónapos tendencia lesz-e ez az emelkedés.
>> Mivel magyarázzák, hogy mi-
közben a kormány és Medgyessy Péter népszerűségi rekordokat dönt, az MSZP stabilan és fölényesen vezet a Fidesszel szemben, SZDSZ az elmúlt egy évben rendre a parlamenti küszöböt jelentő 5 százalék alatti eredményeket tudott felmutatni?
- Ez összefügg azzal, ami a kis pártoknak örök problémája, hogy ők a koalíción belül kevésbé látszanak. A közvélemény úgy látja, ha mi javasolunk valamit, akkor ahhoz úgyis az kell, hogy azt a többség, a nagyobbik párt is elfogadja, és inkább hozzá kötik az eredményeket. Pedig azt gondolom, igenis látszik az SZDSZ a kormányzás eddigi eredményei mögött: ígértük a diplomás minimálbért, az üvegzsebtörvényt, a sorkötelezettség eltörlését, a 4-es metró építését, az adócsökkentést, ezek vagy megvalósultak, vagy elkezdődött megvalósításuk.
>> De például az adóreform, a sorkötelezettség eltörlése, vagy az egyébként szintén hangsúlyos ígéretként szerepelt egészségügyi reform "tárcailag" nem az önöké. Hogy sikerül(het) elérni, hogy mégis önökhöz, vagy önökhöz is kapcsolják ezen intézkedéseket?
- Ha a kormányról van szó, én szeretem azt egységesnek látni, és nem szívesen válogatom szét SZDSZ-re és MSZP-re, bár természetesen ha vita van, akkor kiütköznek a különbségek. Az adóreform és a sorkötelezettség eltörlése azonban olyan régóta kötődik az SZDSZ-hez, hogy alig hiszem, hogy amennyiben sikereket érünk el, a választók legalább egy részének ne jutna eszébe, az SZDSZ már mióta szorgalmazza ezt.
>> Miért olyan fontos, hogy egysé-
gesnek tűnjön a kormány? Nincs arról szó, hogy a konfrontációkkal teli 1994-98-as időszak után átestek a ló túloldalára, és már az arculatuk önállóságát veszélybe sodró módon kerülik a belső vitákat, vagy azok nyilvánosság elé kerülését?
- Nem igaz, hogy az SZDSZ semmilyen módon nem akar különállóan megjelenni a kormányzásban, sorolhatom az ügyeket, ahol markánsan képviseltük saját, eltérő álláspontunkat az átvilágítási törvénytől a büntető törvénykönyv módosításán át az önkormányzatok finanszírozásával kapcsolatos vitákig az előző évi költségvetésben. Az viszont egy szerintem helytelen követelmény, bár vannak olyanok, akik ezt fogalmazzák meg, hogy a vitáknak állandóan a nyilvánosság előtt, vagy a parlamentben kell zajlaniuk. Ha kell, felvállalom a konfliktust, de nem önmagáért. Szerintem a felelős kormányzás és az egymás iránti bizalom azt követeli, hogy a vitáknak azon részét, mely egymás között elrendezhető, ne a nyilvánosság előtt folytassuk. A viták másik része, ha nem sikerül egyetértésre jutnunk, a nyilvánosság előtt folyik, ha nem sikerül egyetértésre jutnunk, de nem vagyok arról meggyőződve, hogy ez utóbbiaknak kell többségben lenniük.
>> Azonban éppen ezek arányáról is folyt igen éles belső vita korábban a pártban. A tisztújítással ez befejeződött, vagy csak kevésbé hallatszik ki?
- A küldöttgyűlés a vitákat eldöntötte, meghozta a szükséges személyi döntéseket, azóta az országos tanácsban is megtörtént a tisztújítás. A hátralevő időszak két nagyon jelentős feladatot tartalmaz, az egyik a 2004-es költségvetés, a másik a sikeres EP-választásra való felkészülés. Én mindenkit nagyon tisztelek, aki belső vitákkal akarja magát pozicionálni, de engem most az említett két feladat foglalkoztat leginkább.
>> Az európai parlamenti választás
lehet tehát az igazi mércéje annak, hogy a későbbiekben a radikálisabb, konfrontatívabb politizálás, vagy a visszafogottabb, konszenzuskereső magatartás lesz jellemző az SZDSZ-re? Milyen eredménnyel lenne elégedett?
- Az 5 százalék természetesen alapkövetelmény, de egy minimálisan 7-8 százalékos eredménnyel lennék ténylegesen elégedett. Valóban mérföldkő lehet a megméretés, annak tekintem a magam számára is, egy 5 százalék alatti eredmény minden következményét és felelősségét magamra fogom vállalni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.