Az alternatívnak nevezett magyar távközlési szolgáltatócégek - vagyis azok, melyek a korábbi monopoltársaságoktól szeretnének előfizetőket elhódítani - izgalmas hat hónap előtt állnak. Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) ugyanis első olvasatban olyan új törvénytervezetet hozott össze, amely az ilyen társaságok térnyerését segítheti elő. Nem véletlen, hogy az új szabályozással szemben komoly aggályokat csak az ország legnagyobb távközlési cége fogalmaz meg, az új játékszabályok ugyanis a Matáv-csoport dolgát nehezíthetik meg a leginkább.
Az átrendeződés igényét az egyéves születésnapját ünneplő szakminisztérium létrehozása óta nem rejti véka alá. A hivatalos kommunikáció szerint nem arról van szó, hogy egyes piaci érdekcsoportokat tudatosan hátrányba szorítanának, vagy másokat előtérbe helyeznének - bár az "aszimmetrikus szabályozás" fogalma ennek a határát súrolja -, hanem az EU-normák átvételének minél gyorsabb kikényszerítése a cél. Ez az igen hangzatos elnevezés a gyakorlatban azt jelenti, hogy Magyarország gyorsított eljárásban akarja elérni azt, amihez Európa nyugati, fejlettebb felén is évekre volt, vagy még lesz szükség. A korábbi monopóliumok lebontását kell elérni, miközben az egykori domináns szolgáltatók foggal-körömmel és a végletekig időhúzó - sokszor jogos és érthető - taktikájával kell szembenézni.
Intő jelként lebeg a magyar piaci szereplők előtt az a vitathatatlan tény, hogy a 2001 karácsonyán életbe lépett liberalizációs törvény célja ugyanez volt. Az eredménye pedig ismert, a verseny elvileg létezik, de sem a távközlési társaságok, sem az előfizetők nincsenek megelégedve a helyzettel. Két évvel ezelőtt is óriási várakozások közepette készült a hírközlési törvény. Ma már csak szűk szakmai berkekben emlékeznek arra, hogy a ma is életben lévő szabályozás első tervei mit tartalmaztak. A szöveg ugyanis agyon lett egyeztetve és módosítva. Számos verzió készült egymás után már a politikai egyeztetés előtt, és mire a parlament elé került, már csak nyomokban emlékeztetett a kezdeti törekvésekre. Ráadásul igazi gumitörvény lett belőle, hiszen a kulcsfontosságú részleteket olyan rendeletekbe utalta, amelyek csak a szakmai vita után születtek, vagy a mai napig sincsenek meg.
Az IHM az elmúlt csaknem egy évben alaposan nekidurálta magát. Két hete egy olyan vaskos tervezetet bocsátott szakmai egyeztetésre, amelyből kiderül, hogy a jelenlegi játékszabályokat gyökeresen át akarja írni. Vitathatatlanul jó pontnak számít, hogy a kapcsolódó rendeletek - egyébként nem kevésbé vaskos - terve is kész van. Új seprő jól seper, a közigazgatási hierarchiában újnak számító IHM vállát érezhetően az állandó bizonyítási kényszer nyomja.
A lendület megvan, most az a kérdés, hogy elég lesz-e a következő fél évre. A piaci szereplők egy jelentős része szerint a szöveg jó, de csak reménykedni lehet abban, hogy elég jó is marad. Több meghatározó erővel rendelkező társaság megfogalmazása szerint a tervezet vitára alkalmas. Ez azt jelenti, hogy a két évvel ezelőtti nyárhoz hasonlóan megint beindulnak a lobbigépezetek. Nyilvánvaló, hogy a minisztérium sűrű időszak elé néz, a szakmai egyeztetést kérők várhatóan egymás kezébe adják majd a kilincseket.
A tempó nagy, hiszen a szövegnek a szakmai egyeztetés után a tárcaközi körözésen is túl kell esnie, és az ősz végére már a kormány által jóváhagyott verziónak kellene a parlament elé kerülnie. Elképzelni is nehéz, hogy a tárcánál milyen módszerrel lehet majd ilyen rövid idő alatt végigfuttatni a sok száz oldalas tervezethez már az első körben beérkezett hasonlóan nagy terjedelmű szakmai módosítási javaslatok tömegét, és akkor a véghajrában szokásos politikai huzavonáról, illetve a módosító javaslatok áradatáról még nem is beszéltünk.
Ha az IHM-nek eddig elsősorban a közvélemény felől érkező elégedetlenséggel és nagy nyomással kellett megbirkóznia, a következő fél évben a piaci érdekcsoportok fogják tűz alatt tartani. Az eredeti célok megtartása nehéz feladatnak ígérkezik, különösen annak fényében, hogy a szabályozás terén néhány, látszólag filléres változtatás is dollármilliókat mozgathat meg, egyes piaci szereplők létezését is befolyásolhatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.