A bejelentés szerint a csomag abban segít, hogy megtartható maradjon a tervezett 4,5 százalékos államháztartási hiány. Így nincs szükség pótköltségvetésre, a kormány saját hatáskörben indíthatja be a fűnyírót. A lépést a világgazdasági környezet megtorpanása indokolja, ami miatt a magyar növekedési prognózist is visszafogják. Eddig a pontig érthető a hivatalos okfejtés, de nem tovább.
A pénzügyminiszter feladata ugyanis a költségvetés nominális, milliárd forintokban kifejezett egyenlegének teljesítése lenne - legalábbis a törvény szerint -, ami jelenleg mínusz 832,2 milliárd forint. Arról, hogy GDP-arányosan hogyan alakul az egyenleg, csak a büdzséről szóló törvényjavaslat mellékletének egyetlen sorában kell számot adni. Mindez persze bocsánatos torzítás. Még akár szemet is lehetne hunyni afelett, hogy a pénzügyi vezetés következetesen a 4,5 százalékos hiányt és nem a költségvetési törvény teljesítését tartja elsődleges céljának. Sajnos a kormány eme sajátos logikája ezer problémát szül.
A költségvetési megszorítást éppen a GDP alacsony növekedése indokolja - legalábbis a bejelentés erre hivatkozik. Márpedig alacsonyabb GDP mellett csak akkor teljesül továbbra is 4,5 százalékon a hiány, ha annak nominális összege is eltér a törvényben meghatározott 832,2 milliárdtól. A negyedik osztályban tanított aránypárok elmélete alapján: magasabb GDP, magasabb hiány; alacsonyabb GDP, alacsonyabb hiány. Márpedig ha a pénzügyminiszter tudja, hogy a hiány el fog térni attól, melyet számára az Országgyűlés megengedett, akkor kötelessége lenne pótköltségvetést beterjesztenie. Ha pedig igyekszik a törvényes értéken, 832,2 milliárdon megtartani a deficitet, akkor saját szavait, a 4,5 százalékos célkitűzés mindenhatóságát cáfolja meg.
A stilisztikai kérdéseknél azonban fontosabb, hogy valójában mekkora összeget igyekszik megspórolni a kormány. Ha a megszorítás valóban megáll a bejelentett 76 milliárdon, az inkább csak gesztusértékű takarékosság lenne. Szerencsére erre a pénzügyminiszter tegnapi szavain túl semmi garancia sincs. Ha a tárcák precízen betartják a 2,5 százalékos kiadáscsökkentést, azzal éppen a tervezett összeg dupláját, 90 milliárdot spórolna meg a büdzsé, (a pénzügyminiszter a csomag bejelentésekor mindössze 40-45 milliárdos lépésnek értékelte a 2,5 százalékos elvonást a költségvetési körben).
A csomag másik eleme, a maradványpénzek kezelésének szigorítása, elvonása is a bejelentett összeg (20-25 milliárd) duplájával kecsegtet. Egyébként ebben legalább következetes maradt a pénzügyi vezetés: már tavaly megteremtette a törvényi lehetőségét annak, hogy elvonhassa a tárcáktól a fel nem használt maradványokat. Tavalyi elemzések szerint 50 milliárd forint lett volna visszanyerhető ez úton (VG, 2002. július 3.). A módosítás akkor kifejezetten a kötelezettségvállalással már lekötött pénzek visszanyerését célozta, a szabad maradványok felhasználását pedig már korábban is lehetővé tette az államháztartási törvény. Az elmúlt évben ugyanakkor még nem ragaszkodott az új jogszabály-módosítás maradéktalan betartatásához a PM. A választás évének költségvetése ugyanis menthetetlen volt, és azt is lehetett sejteni, hogy az idei kasszának még jól jöhet a maradványok kisöprése.
A fiskális intézkedéscsomagra a koronát minden bizonnyal a közvélemény csitítására szánt elem teszi fel: jövőre nem emelik a miniszterek fizetését. Ennek minden bizonnyal azok a költségvetési intézmények örülnek majd leginkább, amelyeken már az idén is megszorításokat ver át saját miniszterük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.